GPS op de Nikon (D7000)

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie
theobrinkman

GPS op de Nikon (D7000)

Bericht door theobrinkman » za 21 jan 2012, 18:59

Wie heeft er ervaring met dit accessoire? Nikon's eigen GPS-module komt er in tests en fora niet goed uit. Connectie aan camera... ook daar nogal wat uitroeptekens waar de aansluiting in de camera kapot lijkt te gaan. Ergo niet zo 123 een eenduidige keuze richting. Maar met Lightroom 4 in aantocht en daarin de GPS-module.... Ben benieuwd naar reacties. :roll:

reinoud
Contacteer:

Re: GPS op de Nikon (D7000)

Bericht door reinoud » za 21 jan 2012, 19:57

Ik gebruik gewoon een losse GPS tracker en sync dat nu in LR 3 met een plugin. Maar met een moderne telefoon heb je die tracker niet eens meer nodig. Op de iPhone kun je een programma als GeoLogTag gebruiken.

theobrinkman

Bericht door theobrinkman » di 24 jan 2012, 18:58

Reinoud,
Klinkt goed, maar hoe krijg je de GPSinfo van de Iphone uiteindelijk op de RAW-beeld. Moet toch daar op weggeschreven worden? Ik begrijp dat in de nieuwe LR4 je de GeoTag's dan van je foto kunt uitlezen. Wat is dit met die LR3, plugin???

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » di 24 jan 2012, 19:42

@Theo; hier staat een recensie van de iPhone app gps4cam. Die werkt volgens mij op vergelijkbare wijze en er staat bij beschreven hoe je ze uiteindelijk aan elkaar koppelt. Dat zal met GeoLogTag ook wel ongeveer zo gaan.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 24 jan 2012, 19:50

theobrinkman schreef:Reinoud,
Klinkt goed, maar hoe krijg je de GPSinfo van de Iphone uiteindelijk op de RAW-beeld. Moet toch daar op weggeschreven worden? Ik begrijp dat in de nieuwe LR4 je de GeoTag's dan van je foto kunt uitlezen. Wat is dit met die LR3, plugin???
Ik gebruik de geoencoding plugin van Jeffry Friedl (http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps). Daarvoor moet je even het log dat je gemaakt hebt op je pc of mac krijgen (mailen vind ik het makkelijkst) en dan de boel syncen. De eerste keer is het even uitzoeken, maar daarna is het super simpel.
Ik neem aan dat het in LR4 op een vergelijkbare manier zal gaan.

Er is ook iets dat je het vanuit de applicatie zelf kan, maar dat vond ik ingewikkelder.

Plaats reactie