close-up voorzetlenzen

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
YONI
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

close-up voorzetlenzen

Bericht door YONI » za 20 jul 2013, 18:35

Ik heb een Canon EF 100 mm f/2,8 USM, mijn vraag is nu, kan ik door close-up voorzetlenzen te kopen mijn
beelden nog vergroten. Ik heb gelezen over een canon 500 D close up lens maar is nogal duur, of is het resultaat zoveel beter dan een set close-up lenzen +1, +2, +3 van Hoya deze zijn niet zo duur ? En mijn vraag is ook mag dit op een macro lens of is het alleen voor zoom lenzen ?
Yoni

Bram Bovens
Contacteer:

Re: close-up voorzetlenzen

Bericht door Bram Bovens » zo 28 jul 2013, 18:54

Hallo Yoni,

Dit is (als het al werkt omdat je met voorzetlenzen een beperkt scherp stel gebied krijgt, zo verlies je infinity focus) geen ideale oplossing want de kwaliteit van die dingen is om van te huilen, ze doen enorme afbraak aan de kwaliteit van de lens wat betreft de kwaliteit van de foto en dat is zonde.

Om toch dichterbij te komen gebruik ik zelf naast de Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro een Kenko 2x teleconverter. Waarom Kenko en geen Canon? De Canon past simpelweg niet op deze lenzen omdat de Canon teleconverters zijn ontworpen te werken met bepaalde telezoom lenzen en die hebben een extra uitsparing aan de achterkant waar het glas element van de lens zit en dat hebben deze macro lenzen niet, gaat dus fysiek niet passen.

Nu heb ik laatst navraag gedaan bij iemand die buiten de lens die jij hebt ook nog wat accessoires gebruikt om het beeld verder te vergroten. Deze persoon gebruikt het volgende: Soligor teleconverter 1.7x en een tussenring ook van Soligor a 25mm.

Zelf ga ik ook eens kijken wat de kosten zijn en of het dit waard is ten opzichte van de Kenko die ik al heb, misschien dat ik met alleen de tussenring al meer behaal en de Kenko 2x blijf gebruiken.

Hoop dat je hier iets mee kunt!

ArjanL
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door ArjanL » zo 28 jul 2013, 19:21

Met een teleconverter verleng je het brandpunt en met voorzetlenzen/tussenringen verkort je de minimale opname afstand.
Beide geven niet hetzelfde effect.
Voorzetlenzen/tussenringen worden vooral bij macrofotografie gebruikt.

YONI

Bericht door YONI » vr 02 aug 2013, 12:04

Hoi, bedankt voor de reactie en sorry voor het wat laat reageren. ik ben een weekje ertussen uit geweest.
dat van die teleconverter van Kenko en geen canon begrijp ik niet goed, bedoel je dat de Kenko op al mijn andere lenzen wel werkt en die van Canon alleen maar op de macro lens? Ik wel al wat kunnen uit proberen maar het is verdomt moeilijk. Kan je hier op de site ook wat voorbeelden zetten, hiermee heb ik geen ervaring.
Grtj. Yoni

Bram Bovens
Contacteer:

Bericht door Bram Bovens » di 06 aug 2013, 10:21

De Canon teleconverter gaat NIET op je macro lens passen. De Canon teleconverters hebben heel simpel gezegd een uitsteeksel dat fysiek gewoon niet samengaat met de macro lens omdat er geen uitsparing is in de lens om dit uitsteeksel kwijt te kunnen. Hier is wel weer een manier voor om dit op te lossen maar het is handiger een teleconverter te hebben die gewoon op iedere lens past. De Canon teleconverters zijn gemaakt voor Canon tele lenzen zoals de 70-200mm, 300mm etc. De Kenko past op al mijn lenzen, oa de 24-70mm en de 50mm f/1.4, of je dit moet willen is een ander verhaal maar het kan wel. Als ik een keer geen zin heb om de telelens mee te nemen wil ik soms nog wel eens de 2x Kenko tussen de 24-70mm zetten maar dat is een extreem geval.

Er zit inderdaad wel een verschil tussen een teleconverter en een tussenring. Met een 2x teleconverter wordt jouw 100mm f/2.8 Macro een 200mm f/5.6 Macro. Om de 1:1 vergroting te halen hoef je dan minder dichtbij je onderwerp te komen, je hebt immers 200 ipv 100mm, MAAR je kunt nog wel zo dichtbij scherpstellen als je eerst ook kon alleen wordt dan je beeld meer gevuld met het onderwerp. Voordeel is dat je 1:1 kunt fotograferen terwijl je verder weg staat van het onderwerp waardoor deze minder snel zal schrikken en meer geneigd is rustig zijn gang te laten gaan.

Met een tussenring kun je nog dichterbij scherpstellen, je kunt je lens dus dichterbij het onderwerp houden. Prima als je iets statisch fotografeerd dat niet weg zal rennen of vliegen maar insecten moeten daar niets van hebben en zijn zo verdwenen als je te dicht bij komt met die lens.

Dit is de rede dat mijn voorkeur uitgaat naar een teleconverter.

Voorzetlenzen zijn niet mijn favoriet, heb ze in de kast liggen en daar blijven ze ook. Omdat je glas voorop je lens zet is de kans op chromatische abboratie en andere problemen als lensflare gro(o)t(er). Dit is niet iets wat ik wil in de macro foto's hoewel het soms wel eens iets wil toevoegen in een foto of zelfs artistiek gebruikt kan worden.

Voorbeeldfoto's heb ik nu niet bij de hand, ben niet thuis nu. Zal eens kijken of ik wat voorbeelden kan maken zodat je een idee hebt wat ik bedoel. Helaas heb ik geen tussenring dus ik kan het niet laten zien, alleen simuleren in een opstellings foto.

Overigens statief of geen statief, tja ligt er aan wat je fotografeert. Bloemen kunnen handig vanaf statief alsmede bepalde insecten, mieren bijvoorbeeld. Ga je echter een bewegend insect vastleggen wordt het lastiger als je geen afstandsbediening hebt voor de camera omdat je erbij moet blijven staan en je ze weer kunt afschrikken. Het kan allemaal wel, het een is alleen in sommige situaties praktischer dan het ander en dat is erg situatie afhankelijk.

Ik zal van de week als ik er aan denk eens wat foto's plaatsen. Ik ben ook nog steeds zoekende naar 'de beste' oplossing maar die is er gewoon niet omdat dit per situatie anders is.

Plaats reactie