Studiobelichting.

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
maatjesfotografie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Studiobelichting.

Bericht door maatjesfotografie » wo 02 apr 2014, 16:27

Goedendag,

Ik heb even een vraag. Ik ben beginnend fotografe en nu wil ik naast het fotograferen met natuurlijke belichting ook fotoshoots doen met studiobelichting.

Nu heb ik op verschillende sites mooite studiobelichtings sets gezien, met statief, softbox en alles erbij. Alleen vraag ik mij af hoeveel watt ik minimaal nodig heb voor de lampen?

Mijn budget is helaas niet zo heel hoog. Vandaar dat ik dan ook op zoek ben naar een goedkoop beginnersset.

Heeft iemand enig idee welke set goed zou zijn en wat ik voor een mooie belichting minimaal nodig heb qua aantal watt of andere zaken die belangrijk zijn?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes,
Miranda

koosgreven
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Studiobelichting.

Bericht door koosgreven » zo 13 apr 2014, 13:35

Beste Miranda,

Ik heb kort geleden een workshop studiofotografie gevolgd en had de zelfde vraag. het antwoord wat ik van Arend Spaans (vakfotograaf) was: Je hebt voor een mooie uitlichting genoeg aan 18w/s. bij een diafragma van 5.6 tot 7.1
en een sluitertijd van 1/125e en 100 iso. Dan heb je genoeg aan een 100 watt set. De set die mij werd aangeraden is de elinchrom delight RX one softbox. 579 euro!! Je hebt ook falcon eye sets maar daar ben ik niet van op de hoogte.
De set van elinchrom is in stappen verstelbaar tot 6w.s. Hoe minder licht hoe mooier de uitlichting. Ik liet mij bijna verleiden tot een set van 250 tot 500 watt. Ik werd voor gek verklaard want de ruimte die ik tot mijn beschikking is 20m2. Dan is 100 watt meer dan voldoende. Hij gaf ook het advies om een grotere softbox te nemen nl. rotalux octa 135 cm. Deze hele set incl. de grote softbox is 877 euro. (internetprijzen). Ik hoop dat je hiermee wat kunt. Ik wens je veel succes bij je aanschaf en vraag anders advies bij de vakfotograaf van Photofacts zelf. SUCCES!!!!

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 13 apr 2014, 16:55

koosgreven schreef: Hoe minder licht hoe mooier de uitlichting.

Hoe bedoel je dat? Als ik mijn flitser twee keer zo hard zet en mijn diafragma een stop dichtdraai heb ik exact dezelfde belichting...

Aan de TS zou ik adviseren: volg vooral *eerst* een goede workshop sstudiofotografie. Dat is een stuk goedkoper dan een miskoop doen en pas daarna goede spullen aanschaffen.
En het klinkt goedkoper om met een beginnersset te starten, maar als je die na een jaar inruilt voor een kwalitatief betere (wegens slechte constructie/niet constante kleurtemperatuur/niet constante flitsduur/gebrek aan accesoires), ben je uiteindelijk duurder uit dan als je meteen je laatste set koopt...

eerbeekh

Bericht door eerbeekh » zo 13 apr 2014, 18:23

Hallo Miranda,

ik heb zelf een kleine portretstudio (zwolle) in een "omgebouwde" slaapkamer. Ik ben begonnen met een flitsset van Falcon Eys (SS110-F), qua flitssterkte ruim voldoende voor de kleinere ruimte. Ik werkte met 2 softboxen of 2 paraplu's.
Hierna heb ik ook enkele worskhops gevolgd, daarmee kon meer bepalen welke kant ik op wilde. Je ziet meer (on)mogelijkheden en spreekt anderen.... Dit zou ik zeker doen.
Daarnaast veel kijken en zoeken op internet, of sites als phototalk.

Wel opletten: de softboxen hebben verschillende koppelingen voor bepaalde merken, maar zijn soms met hulpstukken toch weer te gebruiken. Dat geldt ook voor triggers voor het aansturen van de flitsers.

Hans

maatjesfotografie

Bericht door maatjesfotografie » di 15 apr 2014, 10:43

Goedendag Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Een workshop studiofotografie heb ik al gehad en binnenkort zal ik er weer 1 volgen. Dit was mij dus zo goed bevallen dat ik nu dus zelf ook graag een studioset wil aanschaffen, ondanks de tips van de workshop kwam ik er niet echt uit. Vandaar mijn eerdere vraag.

Bedankt voor jullie tips. Hier kan ik wel wat mee. Ik denk dat mijn voorkeur ook uit zal gaan naar een Falcon Eys set. Nu tijd om effe rond te snuffelen op internet, naar de voordeligste aanbieding ;)

Groetjes,
Miranda

Harrie van Til

Bericht door Harrie van Til » di 15 apr 2014, 11:13

Bij het zoeken op Internet denk dan ook eens aan amazon. de en Tmart.com. Beiden hanteren uiterst concurerende prijzen, vaak een fractie van wat je hier betaalt voor hetzelfde spul.
Voordeel van amazon.de is de snelle levertijd. Voordeel van Tmart is de soms belachelijk lage prijs.

Succes

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 15 apr 2014, 19:12

Tsja, ik zou liever op kwaliteit beoordelen dan alleen op prijs. Ik doe al een jaar of 8 met mijn eerste set...

Harrie van Til

Bericht door Harrie van Til » wo 30 apr 2014, 08:29

@Reinoud: mijn opmerking is bedoeld om goed te zoeken naar soms erg grote prijsverschillen voor dezelde goederen. Dan kun je dus kiezen voor kwalitatief goed spul tegen een betaalbare prijs. Daarbij vind ik de door mij genoemde sites een ware prijsverademing. En ja, hoe langer het meegaat, des te beter de inverstering uiteraard.

Plaats reactie