DNG-converter

Deel hier je tips voor het werken met Photoshop of stel vragen over hoe je bepaalde bewerkingen uit kunt voeren.
Plaats reactie
donniebelg

DNG-converter

Bericht door donniebelg » vr 17 okt 2014, 06:46

Tot voor kort gebruikte ik Photoshop CS5 met de daarbij behorende RAW-converter. Ik fotografeer namelijk altijd in RAW. Ik kon daar prima mee werken. De foto's uit mijn Canon EOS 600D werden prima geopend.
Een jaar geleden kocht ik de Canon EOS 70D erbij en wat schetste mijn verbazing? Ik kon de RAW-bestanden uit de EOS 70D niet openen in PS CS5. De RAW-converter kon de bestanden niet openen.
De oplossing was de ADOBE DNG-converter te downloaden en te installeren. De foto's eenmaal omgezet naar DNG konden nu wel in PS CS5 geopend worden. Maar tijdens het omzetten gebeurt er iets vreemds.
De DNG-converter doet iets met de foto's tijdens het omzetten van CR2 naar DNG. De DNG-bestanden zien er op de pictogrammen anders uit dan de CR2-bestanden. Er wordt dus tijdens het omzetten een bewerking uitgevoerd.
De foto's zien er na het omzetten wat donkerder en de kleuren wat feller uit. Dit is echter niet mijn bedoeling. Ik wil mijn foto's afwerken met de oorspronkelijke CR2-bestanden als begin. Dus zonder enige ingrepen van een converter.
Kan iemand mij uitleggen waarom de DNG-converter alvast bewerkingen uitvoert zonder dat ik er om vraag? De DNG-bestanden zijn ook ietsje groter dan de CR2-bestanden.
Inmiddels werk ik met PS CC. De daarbij geleverde RAW-converter kan de CR2-bestanden uit de EOS 70D wel openen. Omzetten naar DNG hoef ik dus niet meer te doen. Ik begrijp alleen niet waarom de RAW-converter van PS CS5 geen update krijgt? Commerciële belangen van ADOBE?

Groetjes,

Donald

reinoud
Contacteer:

Re: DNG-converter

Bericht door reinoud » zo 19 okt 2014, 11:37

CS5 is uit 2010. Dat is inmiddels bejaard. Je kunt natuurlijk moeilijk van Adobe verwachten dat ze dat soort oude versies tot in lengte van dagen blijven supporten met nieuwe functionaliteit (want dat is het toevoegen van nieuwe cameramodellen aan de raw converter).

Plaats reactie