Focus stacking in photoshop werkt niet

Deel hier je tips voor het werken met Photoshop of stel vragen over hoe je bepaalde bewerkingen uit kunt voeren.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
borfotografie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Focus stacking in photoshop werkt niet

Bericht door borfotografie » zo 19 okt 2014, 14:21

Hallo,

vanmiddag probeerde ik een aantal gemaakte foto's te focus-stacken in photoshop.

Raw foto's van mijn canon zijn geimporteerd in Lightroom, en gelijk geconverteerd naar .DNG bestanden. (Is dit uberhaupt een goed idee?).
Daarna geselecteerd en met rechtsklikken: Bewerken in -> Openen als lagen in photoshop

In photoshop de lagen geselecteerd: Bewerken -> Lagen automatisch uitlijnen.
Na dit gedaan te hebben, de foto gecropt.
Hierna: Bewerken -> Lagen automatisch overvloeien -> Afbeeldingen stapelen.

Nu zou het (volgens de meeste tutorials) moeten werken. Helaas krijg ik het volgende:

Afbeelding

Photoshop laat dus alleen de onderste laag zien, de rest blokkeert hij met het laagmasker.

Ik gebruik Lightroom en Photoshop CC. De nieuwste updates.

Heeft er iemand een idee wat ik fout doe? Of ligt het aan de .DNG conversie?

Gr.
Marcel

marlendo
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Focus stacking in photoshop werkt niet

Bericht door marlendo » di 21 okt 2014, 11:14

Hallo Marcel,
Of het werkt met .DNG bestanden weet ik niet, lijkt me dat je wel direct een melding zou krijgen als dat niet goed zou zijn. Maar ik vraag me wel af waarom je gaat croppen tussen die twee belangrijke bewerkingen in, uitlijnen en overvloeien. Als je dat eens niet doet, wat gebeurt er dan? Zorg ook dat je alle bestanden hebt geselecteerd als je deze bewerkingen gaat doen. Als dat allemaal gedaan is kun je er 1 laag van maken en dan de foto bijsnijden en eventueel verder bewerken. Althans zo doe ik het en dat gaat best. Zie bijlage.
Succes!
WitteKluifzwam-LenieDoornkamp.jpg
WitteKluifzwam-LenieDoornkamp.jpg (228.36 KiB) 6395 keer bekeken

borfotografie

Bericht door borfotografie » di 21 okt 2014, 16:49

Bedankt voor de reactie,

ik had het inderdaad al geprobeerd om niet te croppen in de tussentijd. Ook dit werkte niet.
En ik heb daadwerkelijk alle lagen geselecteerd terwijl ik de acties uitvoerde.

Op een of andere manier 'vind' photoshop de scherpe delen van de foto's in de lagen niet, en zegt deze: dan pakken we de onderste laag maar, en laten we de rest doorschijnen. Een beetje dwars is mijn photoshop dus wel.

borfotografie

Bericht door borfotografie » di 21 okt 2014, 17:55

Om nog even wat duidelijker te maken wat ik precies doe, en wat er dus mis gaat, heb ik even een korte video geupload.

Zie hier:

http://youtu.be/strDQ-Pdd1c

borfotografie

Bericht door borfotografie » di 21 okt 2014, 21:57

Inmiddels is het opgelost.
Er was net een nieuwe update binnengekomen, en met het updaten was photoshop ook "gereset" .
DIt heeft geholpen.

marlendo

Bericht door marlendo » wo 29 okt 2014, 12:17

Gelukkig maar Marcel, anders is het erg frustrerend lijkt me. Succes met focus stacking!
vr. gr. Lenie

Plaats reactie