photoshop cs3

Deel hier je tips voor het werken met Photoshop of stel vragen over hoe je bepaalde bewerkingen uit kunt voeren.
Plaats reactie
nousica

photoshop cs3

Bericht door nousica » zo 16 nov 2014, 17:36

Ik fotografeer als hobby en ben gebruiker van cs3. IK sla alle foto's op in Raw(cr2)en jpeg.
De laatste tijd merk ik een duidelijke verkleuring van het rood naar oranje wanneer ik de Raw bestanden open onbewerkt in cs3. Dezelfde foto's in jpeg tonen de juiste kleuren en zijn niet verkleurd naar oranje.
heeft er iemand dergelijke ervaring of kan er mij iemand de oorzaak aangeven of mij tips geven.
bedankt.
nousica

ArjanL

Re: photoshop cs3

Bericht door ArjanL » zo 16 nov 2014, 18:34

In een jpg bestand zijn al bewerkingen toegepast, terwijl je dat in een RAW bestand zelf moet doen. En dat dan beter in de hand hebt.
Vervolgend exporteer je een RAW bestand naar jpg of tiff waarbij de door jou ingestelde wijzigingen doorgevoerd worden. Een jpg bestand weer terugbrengen zoals het RAW bestand er uit ziet gaat veel moeilijker.

nousica

Bericht door nousica » ma 17 nov 2014, 14:06

hoi, ArjanL
dat is inderdaad zo, maar het is als ik mijn raw bestand nog maak open maak zonder dat ik een bewerking uitvoer, hij de kleur rood in oranje tint weergeeft. zeer frappant , want vroeger had ik daar geen problemen mee.

blankev

Bericht door blankev » di 18 nov 2014, 12:37

Misschien de hoek waaronder je naar je scherm van je computer kijkt. Vooral LCD schermen geven makkelijk een subtiele maar verkeerde kleurschakering.

Dammie

Bericht door Dammie » di 18 nov 2014, 17:32

Je zou eens kunnen kijken onder Voorkeuren Camera RAW / standaard afbeeldingsinstellingen. Misschien staat kleurtint aanpassingen aangevinkt?

Henk_H

Bericht door Henk_H » vr 28 nov 2014, 12:47

@Dammie, het kan ook aan je beeldscherm instellingen liggen. Heb je je beeldscherm gekalibreerd?

Als je een foto (van bv kleurpotloden) met de zelfde instellingen in Raw en in Jpg op je computer bekijkt zijn de kleuren dan heel erg verschillend?

Plaats reactie