Lightroom exporteerd kleur oranje niet goed .

Deel hier je tips voor het werken met Photoshop of stel vragen over hoe je bepaalde bewerkingen uit kunt voeren.
Plaats reactie
JanHuijbers

Lightroom exporteerd kleur oranje niet goed .

Bericht door JanHuijbers » zo 23 jul 2017, 11:40

Beste Lightroom gebruikers,

Ik gebruik Lightroom vanaf LR4 en met telkens de automatische upgrade tot 5.7

Ne merk ik sinds de laatste bewerkingen dat de oranje kleuren in mijn foto's er na het bewerken en exporteren anders uitzien. Veel fletser ofwel geel/bruinachtig.
Ook een foto met veel oranje die ik bv een jaar geleden heb gemaakt en destijds wel de juiste kleuren behield wordt nu met de oranje kleuren fletser/geelbruinachtig weergegeven na export.

Er gebeurt dus iets met (alleen) de oranje kleur die Lightroom bij export 'niet meeneemt'.

Wat kan hier de oorzaak van zijn
Dank voor alle meedenken.

Jan

reinoud
Contacteer:

Re: Lightroom exporteerd kleur oranje niet goed .

Bericht door reinoud » zo 23 jul 2017, 13:07

Kun je wat meer zeggen over je kleurbeheer? Gebruik je iets als een colorcheckerpassport? Is je monitor gecalibeerd? Waar zie je die kleurzweem na export? Op een scherm? (als je windows gebruikt: in welk programma?) of op papier? (waar druk je af? of druk je zelf af? bekijk je die afdrukken bij een daglichtlamp?). In welke kleurruimte fotografeer je en in welke kleurruimte exporteer je? Welke procesversie gebruik je in Lightroom?

Een heleboel vragen, maar kleurbeheer is dan ook een complex probleem.

JanHuijbers

Bericht door JanHuijbers » zo 23 jul 2017, 17:21

Bedankt Reinoud voor je uitgebreide reactie.

Het vreemde was dat ik altijd op dezelfde manier mijn foto's verwerkte.
Sinds de laatste paar bewerkingen was de oranje kleur in de foto's echt anders (flets/bruinig), terwijl ik niets aan instellingen of zo gedaan had. Instellingen op de camera staan ook wat witbalans betreft op 5200K.

Maar ik denk eruit te zijn. Exporteren doe ik altijd in kleurruimte sRGB. Nu blijkt die instelling verzet te zijn (per ongeluk door mijzelf ?) naar Pro Photo RGB. Staat nu weer terug op sRGB en het oranje is weer terug in de foto's . .
Wist niet dat daar zoveel verschil in kan zitten.

Nogmaals dank, Jan

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 23 jul 2017, 21:45

tip: gebruik altijd presets voor de export, dan kan het nooit gebeuren dat er opeens iets anders ingesteld staat

Plaats reactie