Lightroom vs CS6

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
maatjesfotografie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Lightroom vs CS6

Bericht door maatjesfotografie » do 23 okt 2014, 16:10

Goedendag allen,

Ik heb even een vraag. Ik werk nu ruim een jaar met CS6. Nu hoor ik van vele fotografen dat je echter het beste kunt werken met Lightroom, als het gaat om de belichting aanpassen, witbalans enz.

Om deze reden heb ik de proefversie van Lightroom gedownload en ben ik hier nu 2 dagen mee aan het spelen, maar ben ik nu gek of zit alles wat Lightroom te bieden heeft ook gewoon op CS6?

Ik zie namelijk niets bijzonders of anders wat ik met CS6 niet zou kunnen doen met nabewerken.

Kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie? Wat kun je met Lightroom wel doen, wat je met CS6 niet kunt doen?

Ik vraag dit omdat ik niet onnodig geld wil steken in het kopen van Lightroom als dit mij niet meer biedt dan CS6.

Hoor graag jullie mening over Lightroom vs CS6.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Miranda

reinoud
Contacteer:

Re: Lightroom vs CS6

Bericht door reinoud » do 23 okt 2014, 20:36

Lightroom en Photoshop zijn totaal verschillende programma's en niet met elkaar te vergelijken.
Als je alleen maar kijkt naar de nabewerkingsmogelijkheden van Lightroom heb je niet begrepen waar het programma eigenlijk voor dient.

Lightroom ondersteunt je complete workflow. Van importeren, renamen, converteren, automatisch in de juiste folders plaatsen, verrijken met metadata, keywords toevoegen, geotaggen, rubriceren en collecteren,tot printen, exporteren en publiceren. En vergeet niet het automatisch copieren van je bronbestanden als je een externe editor gebruikt zodat je origineel *altijd* onveranderd blijft...
Verder kun je in Lightroom bewerkingen copiëren en plakken. Bijvoorbeeld de witbalans van één foto nauwkeurig goedzetten, en dan plakken naar 200 andere fotos.

Er zijn ook dingen die niet in Lightroom kunnen. Je kunt er niet mee in lagen werken of maskers gebruiken om maar een simpel ding te noemen.

Ik gebruik allebei de programma's en kan geen van de twee missen. Maar ik vergelijk ook mijn fiets niet met mijn auto. Ik gebruik ze voor verschillende dingen op verschillende momenten.

bobvm
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door bobvm » wo 01 jul 2015, 16:43

Dag Reinhoud en ander Lr en PS gebruikers.

Ik weet dat je met Lr een hele workflow kan opzetten, daar is het programma ook voor ontwikkeld en ik probeer de workflow die ik ontwikkeld heb consequent toe te passen.
Ik heb nu via Creative Life een 3-daagse sessie uitgezeten over het gebruik van beide pakketten en een ZEEEER uitgebreide workflow. Zeer technisch en vol gadgets van apparatuur, maar wel zeer efficiënt! Dit webinar werd gegeven door Jared Platt.

Is er hier iemand op het forum die een redelijke geautomatiseerde workflow gebruikt en die met anderen wil delen?
Hiermee bedoel ik alles wat je met Lightroom doet, vanaf het importeren van je foto's (hoe?) naar je catalog (één of meerdere), de selecties die je maakt van je foto's (hoe?), wanneer verwijder je mislukkingen en hoe, ...
Eigenlijk alles wat er met je foto's gebeurt, vanaf het importeren tot het omzetten naar Jpg's, het afdrukken, een portfolio opzetten ... Hoe je ze naar Ps (Ook naar NIK filters) stuurt ...

Hopelijk zijn er nog mensen naar zo iets op zoek en geraken we er samen uit.

Bob
It's not the camera that matters, it's how you use it.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 01 jul 2015, 17:10

ja ik heb een behoorlijk uitgedachte workflow. Wil je dat ik hem hier beschrijf?

bobvm

Bericht door bobvm » wo 01 jul 2015, 17:43

Zou prachtig zijn!
Je kan hem ook als pdf of zo opsturen.

Mvg,
Bob

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 06 jul 2015, 23:52

Nee als ik hem als PDF naar je zou opsturen zou jij er alleen profijt van hebben, en het leuke van een forum is nou juist dat *iedereen* die meeleest er wat aan heeft (of kritiek kan leveren waardoor ik misschien nog dingen kan verbeteren!). Daarom post ik hem hier:

Workflow in Lightroom

Camera
- bestandsnaam

Ik gebruik twee verschillende bodies. Normaal maakt de body bestanden aan in de vorm DSC_1234.NEF (of .jpg). Bij Nikon kun je dit aanpassen. De ene body maakt nu DSD_1234 en de andere DSE_1234. Zo heb ik nooit dezelfde namen met bestanden

Importeren
- folders

Bij het importeren laat ik foto's automatisch komen in een map met de structuur jaar/maand/dag. Bijvoorbeeld 2015/07/04. Na het importeren verander ik '04' vaak in een beschrijvende naam '04 Fotoshoot Model XYZ'. De voornaamste reden om het per dag te doen is dat ik dan later de originelen makkelijk op leeftijd kan verplaatsen naar een externe disk.

- bestandsnaam

Bij het importeren worden de bestanden door Lightroom automatisch hernoemd van DSD_1234 naar <initialen>_<DATUM>_<bestandsnaam>. Bijvoorbeeld RVL_20150704_DSD1234.dng. Op die manier weet ik zeker dat elke foto altijd een unieke bestandsnaam heeft (zolang ik per body niet meer dan 10.000 foto's op een dag schiet). Als een klant dan ooit nog een extra afdruk nodig heeft van een foto weet ik altijd precies welke foto er bedoeld wordt. En als ik ergens een bestand mis kan ik er altijd specifiek naar zoeken.

- formaat

Bij het importeren converteer ik altijd alle RAW bestanden (ik fotografeer alleen in RAW) naar het DNG formaat. Dat is een formaat met openbare specificaties, wat me tot in lengte van dagen de garantie geeft dat de bestanden leesbaar zullen blijven. Die garantie heb je nooit met geheime formaten van fabrikanten

Metadata
- IPTC

Bij het importeren worden de foto's altijd voorzien van IPTC data waarin mijn naam en andere informatie staat. Ze worden dus automatisch verrijkt. Dit alles (IPTC/formaat/bestandsnamen/folders) is samen opgeslagen in een import preset.
Als ik voor een opdrachtgever werk met andere eisen gebruik ik wel eens een ander IPTC profiel, dat in een andere importpreset is opgeslagen.

- Geotagging

Na het importeren geotag ik altijd de complete shoot. Voor shoots op een bepaald adres doe ik dat in de Maps module van Lightroom. Voor dagen dat ik me verplaats gebruik ik een GPS tracker, of het tracklog van de navigatie van de auto.
Naast de GPS coordinaten vul ik ook de locatievelden (sublocatie/stad/provincie/land/landcode) in.

- Caption

Voor de complete shoot vul ik meestal één caption in. Mochten er duidelijk verschillende onderwerpen in de foto's staan, of zijn ze belangrijk genoeg om apart ingevuld te worden, dan pas ik dat per foto aan (denk aan "de zesjarige Jan Jansen knipt samen met de Burgermeester het lint door ter gelegenheid van de opening van de nieuwe kleuterschool in duckstad op 12 juli 2015")

- keywords (keyword hierarchie)

Ik heb een uitgebreide keywordhierarchie. Voor sommige foto's kan het handig zijn om een keywordhierarchie te importeren (denk aan een taxonomieboom met buitenlandse vertalingen en Latijnse namen als je veel biologiefoto's maakt). Voor sommige evenementen kan het ook handig zijn ( Rally's -> Dresden Breslau 2015 -> Vrachtwagens -> startnummer 501). Door goed na te denken welke keywords er automatisch meegeëxporteerd worden kun je veel metainformatie toevoegen.
De nieuwe versie van Lightroom heeft ook gezichtsherkenning. Ik tag zoveel mogelijk mensen in alle foto's. Hoe meer mensen je in de database hebt, hoe sneller en beter dit gaat.

Groeperen
- folders

Aangezien de folders onafhankelijk zijn van de lokatie van de bestanden kun je hier foto's samenvoegen op onderwerp, klant of status. Voor bepaalde klanten heb ik een folderstructuur opdrachten -> <klantnaam> -> 20150704_portretsessie, en dan daaronder folders als 'eerste selectie', 'digitaal verzonden', 'afgedrukt' enzovoort. Zo weet ik altijd precies wie ik wat heb verstuurd. Meestal maak ik in die folders nieuwe virtuele copieën van de foto's zodat ik zeker weet dat ik niet later een bewerking maak die afwijkt van wat ik een klant heb geleverd.
Maar ze kunnen ook op hele andere manieren gegroepeerd worden. "leuke vakantiefoto's", of "fotos van koeien". Dat staat helemaal los van wanneer de foto's waar zijn genomen door wie.

- smartfolders

regelmatig maak ik gebruik van smartfolders om bepaalde zaken in de workflow the checken. Bijvoorbeeld een smartfolder met 'fotos gemaakt de afgelopen week zonder keywords', om te checken welke rallyfoto's nog moeten worden voorzien van startnummers (plus extra informatie; zie de keywordhierarchie).
Voor publicaties heb ik ook smartfolders met dingen als "fotos van minder dan een maand oud met 3 sterren" (die wordt automatisch gesynchroniseerd met mijn telefoon), of "foto's met keyword portofolio zonder keyword donotpublish" (die gaat automatisch naar een folder die op mijn website komt).

- reduceren pick / sterren

Voordat ik een set foto's ga bewerken is het zaak om op een efficiente manier de set zo klein mogelijk te maken. Dat doe ik met picks en sterren:
- begin met de hele set foto's die je wilt reduceren.
- ga naar de gallery (g), bekijk een foto fullscreen (E), en zet Lightroom op volledig scherm (F)
- druk de capslock key in
- van elke foto weet ik meestal binnen een seconde of hij goed genoeg is om 'door te gaan naar de volgende ronde' of niet. Bij doorgaan druk ik op P (pick) en anders op U (unflag). Omdat de capslock key aanstaan ga je dan meteen naar de volgende foto.
- als ik een aantal foto's heb gemaakt die erg op elkaar lijken gebruik ik vaak de compare mode (c) om de beste uit een serie te kiezen, en die krijgt dan ook een pick
- op deze manier loop ik snel door een hele set heen en pick dan meestal minder dan de helft
- zet vervolgens het filter op 'picks'. Selecteer alle foto's. Geef ze 1 ster extra (]). Zet het filter op de hoeveelheid sterren die ze nu hebben en filter niet meer op picks. (de selectie blijft op dat moment hetzelfde). Selecteer alle foto's en verwijder de picks (U). En begin vervolgens opnieuw om de huidige set nog kleiner te maken.
Op deze manier lukt het snel om van een shoot van een paar honderd foto's de 30 of 50 beste te selecteren, en die hebben dan 2 of 3 sterren.

Bewerken
- presets
Ik maak veel gebruik van presets voor bewerkingen. Zowel van mezelf, als gedownloade van anderen. Maak ik doe ook regelmatig copy en paste. Bijvoorbeeld bij een shoot met onderwaterfoto's. Daar bewerk ik 1 foto zodat de witbalans klopt, en het contrast en belichting goed zijn. Dan copieer ik de bewerkingen (shift-command-C) en paste die op de andere foto's die onder dezelfde omstandigheden genomen zijn (selecteer allemaal, shoft-command-V)

- externe editors
Voor ingewikkelde bewerkingen edit ik een foto in Photoshop. Lightroom maakt dan automatisch een copie van de foto met een aparte naam. Soms heb ik dan uiteindelijk meerdere versies van 1 foto. Meestal stack ik die (command-G) zodat ik alleen de mooiste zie in het overzicht

- kleurbeheer
Voor shoots waar het belangrijk is (produktfotografie of portretten) maak ik een referentiefoto van een colorcheckerpassport. Van die foto kun je een kleurprofiel maken zodat je zeker weet dat de kleuren in de foto kloppen. Let erop dat je een nieuwe foto van het passport moet maken als je het licht verandert. Het spreekt vanzelf dat mijn monitor gecalibreerd is met een spider.

Printen
Ik print niet heel veel zelf. Als ik het doe zorg ik dat ik uiteraard het juiste printer- en papierprofiel gebruik.
Meestal gebruik ik een externe dienst (Profotonet, via Oypo). Dan zorg ik ervoor dat de bestandsnaam altijd op de achterkant van de foto wordt geprint, met mijn naam en emailadres. Dan kan iemand altijd nog contact met me opnemen als er meer afdrukken nodig zijn.

Exporteren
- exporteren
Voor exporteren maak ik zoveel mogelijk gebruik van exportplugins van bepaalde diensten (zoals Oypo) om de foto meteen bij een bepaalde dienst te krijgen. Dat scheelt een paar stappen met handmatig uploaden en dus weer tijd.
Ik gebruik ook exportplugins om bijvoorbeeld randen toe te voegen aan foto's, zoals LRMogrify.

- publiceren
Behalve exporteren kan Lightroom ook publiceren. Dat betekent dat je een bepaalde collectie synchroon kunt houden met bijvoorbeeld een website, of een folder op je telefoon. Zo kun je dus automatisch altijd je laatste maand mooie foto's bij je hebben in je broekzak, en je up-to-date portofolio op je website en in een webshop. Zeker als je dat doet met een smartfolder

- presets
voor exports gebruik ik veel presets. Dan hoef je maar één keer uit te zoeken wat de juiste instellingen zijn voor je website of Facebook, en daarna doe je het altijd goed

Backup en Archief

Mijn laptop wordt elke nacht gebackupt naar een NAS in mijn huis. Niet alleen de Lightroom database, maar ook de originele foto's, en de presets, plugins en instellingen.
Het NAS doet ook elke nacht een backup naar een lokatie buitenshuis. Dat kan een backupdienst zijn, maar ook bijvoorbeeld een NAS bij een familielid in huis.

De harddisk in mijn computer heeft ongeveer ruimte voor 2 maanden originelen. Dus archiveer ik originelen naar externe USB disks. De complete Lightroom catalogus blijft wel lokaal, dus ik kan foto's altijd vinden, en ik heb de disks alleen nodig als ik oudere foto's wil bewerken of exporteren.

bobvm

Bericht door bobvm » di 07 jul 2015, 08:33

Bedankt voor deze beschrijving. Voor grote delen komt hij overeen met wat ik nu doe maar het voordeel van het gebruik van het dng formaat is me nog niet volledig duidelijk.
Daar waar je schrijft 'groeperen', bedoel je daar 'verzamelingen'?
Je gebruikt ook de positieve selectie met de pick flag. Vroeger gebruikte ik de reject flag maar sinds ik ben overgeschakeld naar de pick ben ik erachter dat dit veel sneller, efficienter gaat.
Verwijder je ooit de Rejects, al was het maar om ruimte te maken op je harde schijf?
Ik heb maar één LR catalog. Dit vindt je op het net als de beste werkmethode. Toch kom je af en toe iemand tegen die het anders doet. Ik zit eraan te denken te werken met 2 catalogs: de eerste bevat dan de projecten waar ik mee bezig ben, de tweede alle afgesloten projecten, eigenlijk het archief. Na enkele jaren werken met LR wordt de catalog trager en onoverzichtelijk. Volgens mij toch.

In ieder geval, bedankt voor het plaatsen van je workflow.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 07 jul 2015, 09:33

bobvm schreef:het voordeel van het gebruik van het dng formaat is me nog niet volledig duidelijk.
gesloten bestandsformaten hebben een uiterste houdbaarheidsdatum. Veel mensen denken dat dat zo'n vaart niet zal lopen. "Denk je nou echt dat Nikon uit de markt zal gaan? Of Adobe?". Datzelfde dachten we een tijd geleden (ja zo oud ben ik al) over WordPerfect. Ik heb mensen in mijn vriendenkring die het originele bestand van hun scriptie niet meer in kunnen lezen of bewerken. Dat gaat mij niet overkomen met mijn RAW bestanden. Niet nu en niet over 30 jaar.
bobvm schreef: Daar waar je schrijft 'groeperen', bedoel je daar 'verzamelingen'?
Onder andere. Je kunt groepen maken op verschillende manieren: op basis van verzamelingen (collections), op basis van folders (maar dat gaat alleen per shoot), op basis van metadata ('geschoten tussen 1/7 en 3/7' of 'geschoten in een straal van 20 km rondom Amsterdam' of 'geschoten met mijn ene camerabody op f/8 met mijn 24/70 lens')
bobvm schreef: Je gebruikt ook de positieve selectie met de pick flag. Vroeger gebruikte ik de reject flag maar sinds ik ben overgeschakeld naar de pick ben ik erachter dat dit veel sneller, efficienter gaat.
Verwijder je ooit de Rejects, al was het maar om ruimte te maken op je harde schijf?
Bijna niet. Eigenlijk alleen zwarte foto's als mijn flitser het even niet deed ofzo. Voor de rest verwijder ik nauwlijks beelden. Harddiskruimte is goedkoop, en heel af en toe gebruik ik toch nog wel eens wat uit een foto die ik oorspronkelijk niet had geselecteerd.
bobvm schreef: Ik heb maar één LR catalog. Dit vindt je op het net als de beste werkmethode. Toch kom je af en toe iemand tegen die het anders doet. Ik zit eraan te denken te werken met 2 catalogs: de eerste bevat dan de projecten waar ik mee bezig ben, de tweede alle afgesloten projecten, eigenlijk het archief. Na enkele jaren werken met LR wordt de catalog trager en onoverzichtelijk.
Niet in mijn ervaring. Mijn catalog is inmiddels 260.000 foto's groot. Hij is intern gestructureerd en maakt gebruik van indexen. En dat betekent dat (door het gebruik van b-trees) je maar 1 leesactie extra nodig hebt als een catalog een factor 6 groter wordt.
En meerdere catalogs maakt het zoeken een stuk lastiger. Ik gebruik wel eens als voorbeeld het zoeken naar alle foto's waar mijn nichtje (van 10) samen met mijn moeder op staat. Omdat ik die twee altijd getagd heb in de foto's kost me zo'n zoekopdracht ongeveer 10 seconden. Met meerdere catalogs zou dat al een stuk langer duren. (en zonder Lightroom zou het dagen kosten).
Hoe meer metadata je aan je foto's toevoegt, des te sterker wordt de verzameling als geheel. Je kunt dan enorme complexe zoekopdrachten doen. En als je je catalog dan gaat fragmenteren werk je jezelf tegen. Technisch werkt het allemaal prima.

Het enige nadeel is dat mijn catalog inmiddels wel een groot bestand is, en dat dat verandert als ik bij één foto een klein detail verander. En dat bestand moet dan wel mee met de nachtelijke backup. Helaas ondersteunt Adobe niet dat je de catalog over meerdere bestanden kunt verdelen (en de onderliggende techniek van SQLite ook niet, dus ik ben bang dat dat nog wel even zo blijft)

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » di 07 jul 2015, 22:33

Reinoud,

ik ben best wel onder de indruk van je uiteenzetting van je workflow en de
tijd dat je daar in geïnvesteerd hebt.
Petje af hoor, dit is een uiteenzetting die ik eens op m'n gemakje moet lezen,
ik zal er zeer zeker het een en ander van opsteken.

Bedankt !!

gr
Jan

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 07 jul 2015, 22:35

dank. Ik sta ook open voor kritiek of discussie. Daar worden we allemaal beter van. :-)

Plaats reactie