iMac en LIGTROOM

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
Mie

iMac en LIGTROOM

Bericht door Mie » vr 19 jun 2015, 20:52

Hey,

ik heb sinds augustus 2014 een nieuwe Mac OS X, versie 10.9.5 gekocht met volgende eigenschappen:
Processor: 2.7 Ghz Intel Core i5
Geheugen: 8 GB 1600 Mhz DDR3
Videokaart: Intel Iris Pro 1024 MB
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 4 MB

En ik heb problemen bij het werken met LR6 (eerst ook met LR5). Na een poos werken begint alles te vertragen. Bij het inzoomen en verschuiven van een foto gaat alles in schokken, als de maskeroverlay aanstaat en ik met het penseel werk duurt het enkele seconden vooraleer het geschilderde verschijnt. Verschuif ik het beeld verspringt ook de overlay met rechte lijnen en in schokken. Dit is enorm storend voor de workflow, het is telkens wachten tot het aangepaste op het scherm verschijnt.
Van de 1TB HD is ongeveer nog 600 GB vrij.
Zijn er mensen met dezelfde computer die dezelfde problemen hebben?
Ik heb mijn Mac al 2x binnen gestoken, eerst problemen met het scherm (nieuw scherm opgezet) en nu met (ik denk) de videokaart. In de winkel Switch in Gent zeggen ze me dat dit normaal is als ik met zo'n grote bestanden werk (RAW-bestanden) maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo is. ik heb deze computer speciaal gekocht voor het bewerken van foto's en men heeft me bij aankoop verzekerd dat deze zwaar genoeg was.
Ik zou hem terug willen binnen steken maar wil eerst graag weten of anderen dezelfde problemen met eenzelfde computer hebben.

Bedankt!
Mie

P71

Re: iMac en LIGTROOM

Bericht door P71 » vr 19 jun 2015, 21:23

Welkom

PetraS

Bericht door PetraS » za 20 jun 2015, 08:05

Welkom.

ik heb niet zo'n machine dus zeker weten doe ik het ook niet. Maar het lijkt mij dat deze nieuwe Mac dit absoluut zonder deze storende haperingen aan moet kunnen.
Ik werk zelf met een 7 jaar oude windows lap en die kan het ook.
Ik weet niet hoe groot jouw raw bestanden zijn, die van mij zijn ca 15-20 mb groot en geven geen problemen zoals jij beschrijft
Vriendelijke groet,
Petra Sanders

If i knew how to take a good photograph,
I'd do it every time.

Andre

Bericht door Andre » za 20 jun 2015, 10:30

Dag Mie , Waarom stelen we ons zelf niet even voor ????

Zelf werk ik ook op een MAC, En daar staat ook Windows 7 op ....En ik werk met aardig wat fotoprogramma's :ugeek: Maar ik heb geen problemen mee met de pc.. Twee keer per jaar formatteren ik alles .. Dan is de pc weer als nieuwe . En aan op de MAC Dat werkt hier altijd goed :ugeek:

Zo te lezen is het systeem en het software vervuild , :ugeek:

GR 8-) André .
Alle foto's worden door het glas gemaakt , Kijk maar in de lens ,,

Mie

Bericht door Mie » di 23 jun 2015, 12:06

Hallo, sorry dat ik me niet eerst even voorstelde.
Ik ben dus Mie, ben (bijna) 59 jaar. Ik heb 2 basismodules fotografie gevolgd en daarna nog een module Lightroom. In september start ik met Analyse van de fotografie.
Ik heb 1 module geskipt wegens tijdsgebrek.
Ik heb een Canon 600D met standaard lens 18-55 mm, een prime 50mm - f/1.4 en een 24-105 mm. Ik ben tot nu toe in mijn vrije tijd eerder bezig geweest met reportages wegens vraag naar... en veel foto's van mijn kleindochter. Maar eigenlijk weet ik nog niet goed wat ik écht wil.
Maar zoals hierboven geschreven heb ik dus problemen met mijn computer.
Ik weet niet goed meer wat er mee gedaan vermits ze in de winkel beweren dat er niets abnormaals mee is maar dat bestanden van 20 à 30 MB heel zwaar zijn. Toch heb ik bij aankoop in augustus 2014 de bevestiging gekregen dat hij zeker zwaar genoeg was.
Ik wil enkel graag weten of mensen met dezelfde Mac dezelfde problemen hebben, zoniet dan weet ik zeker dat ik blijf aandringen en eventueel verdere stappen onderneem.
Bedankt al voor de reacties.
Hopelijk zit er hier iemand met dezelfde computer.
Beste André, wat bedoel je met "vervuild"? Laatste keer dat ik hem binnen stak hebben ze alle software up to date gezet maar daarmee was niet veel veranderd. Er staan vooral veel foto's op mijn harde schijf, en een klein deeltje documenten (7,5 GB).
groetjes,
Mie

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 23 jun 2015, 18:30

Ik gebruik al een jaar of 10 Mac's. Alles opnieuw erop zetten is nog nooit nodig geweest. Dat is een typische Windows kwaal als de registry volloopt (die niet geïndexeerd is en dan traag wordt).

Heb je veel andere applicaties open? Het klints alsof je systeem aan het swappen is. Dat betekent dat het geheugen (niet de disk) vol aan het raken is.

Mie

Bericht door Mie » di 23 jun 2015, 21:15

Dag Reinoud,
soms staat Deezer open en enkele andere websites maar dikwijls ook niet.
ik zal er eens op letten of het daaraan zou kunnen liggen.
Is 8 GB niet genoeg om veel tegelijkertijd te doen...?

Bedankt voor de reactie,
groetjes,
Mie

Mie

Bericht door Mie » di 23 jun 2015, 21:17

Ik heb ook de indruk dat LR trager werkt als mijn computer al langer open staat en ook als ik al veel bewerkingen op één foto gedaan heb.
Kan het zijn dat mijn computer dit vooral heeft als hij 'warm' loopt..?

grts,
Mie

eelke
Contacteer:

Bericht door eelke » za 27 jun 2015, 12:43

Mie, misschien wordt het wat meer gewaardeerd als je ook reageert op foto's en zelf ook foto's plaatst.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 27 jun 2015, 13:58

eelke schreef:Mie, misschien wordt het wat meer gewaardeerd als je ook reageert op foto's en zelf ook foto's plaatst.
Sorry maar dat vind ik een onzinargument. We zitten hier op een fotoforum, waar discussies over allerlei aspecten van fotografie plaatsvinden. En hier speciaal in het stuk 'beeldverwerking/Lightroom'.

Ik zie niet in waarom je karmapunten zou moeten verdienen om hier een vraag te stellen of een discussie te voeren.
Sommigen denken zelfs dat dat nodig is om kritiek te mogen leveren op andermans foto's...

Mie heeft een probleem en stelt de vraag op de juiste plek in het forum. Eelke: als ik jou redenatie zou volgen denk ik dat het meer gewaardeerd wordt als je ook suggesties aanlevert voor de oplossingen van computerproblemen op fotografiegebied. Persoonlijk vind ik dat net zo vreemd klinken als jouw argument.

Plaats reactie