Lighroom: waar is XMP bestand?

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
intruder1400
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Lighroom: waar is XMP bestand?

Bericht door intruder1400 » zo 19 jul 2015, 21:14

Ik heb in Lighroom 5 de optie 'wijzigingen automatisch naar XMP opslaan' aangevinkt. Ik had verwacht nu bij al mijn originele fotobestanden een extra bestand (bestandsnaam.xmp) te zien. Dit is niet het geval.

Wie kan mij vertellen waar ik dit zogenaamde XMP bestand kan vinden?

Ik werk met Lightroom 5 op een Mac.
Laatst gewijzigd door intruder1400 op zo 19 jul 2015, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan 12
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Lighroom: waar is WMP bestand?

Bericht door Jan 12 » zo 19 jul 2015, 21:23

xmp verschijnt als je een RAW bestand hebt bewerkt, hier wordt dan vastgelegd hoe je dat gedaan hebt (als je dus helemaal opnieuw wil beginnen moet je dat verwijderen, uiteraard alleen van die foto ;)
); wmp komt van windows media player

intruder1400

Re: Lighroom: waar is XMP bestand?

Bericht door intruder1400 » zo 19 jul 2015, 21:43

Thanks, tikfoutje.

Betekent dat er bij jpegs geen xmp bestanden aangemaakt worden?

Bij de Raws, staan de xmps dan in dezelfde directory?
Laatst gewijzigd door intruder1400 op ma 20 jul 2015, 05:09, 1 keer totaal gewijzigd.

eelke
Contacteer:

Bericht door eelke » zo 19 jul 2015, 21:51

Dag binnendringer ;) leuk als je je nog even voorstelt in het desbetreffende topic.

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » zo 19 jul 2015, 22:09

De XMP files, ook van JPEG bestanden als je die met LR ge-edit hebt, horen in
dezelfde map te staan, als waar het originele RAW of JPEG bestand staat !

gr
Jan

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 19 jul 2015, 23:52

LIghtroom schrijft alleen XMP bestanden weg als je RAW's in het originele cameraformaat laat staan (.NEF bij Nikon, iets anders bij Canon). Als je converteert naar DNG worden de bewerkingen in het bestand zelf opgeslagen.

intruder1400

Bericht door intruder1400 » ma 20 jul 2015, 21:14

duynduyn schreef:De XMP files, ook van JPEG bestanden als je die met LR ge-edit hebt, horen in
dezelfde map te staan, als waar het originele RAW of JPEG bestand staat !

gr
Jan
Dat is toch heel bijzonder. Ik zie niets in de betreffende mappen staan.
reinoud schreef:LIghtroom schrijft alleen XMP bestanden weg als je RAW's in het originele cameraformaat laat staan (.NEF bij Nikon, iets anders bij Canon). Als je converteert naar DNG worden de bewerkingen in het bestand zelf opgeslagen.
Ik laat inderdaad de .NEF (ben een Nikon gebruiker) zoals die zijn (import via Lightroom.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Talloze bewerkingen uitgevoerd in Lightroom. Ik gebruik één catalogus die ik lokaal opsla en de originele fotobestanden waarnaar in de catalogus verwezen wordt, staan op mijn nas.

Toen ik achter de optie 'wijzigingen automatisch naar XMP opslaan' kwam, leek het mij wijs deze aan te vinken. Er gebeurde niets en bij de gedachte later nog eens te kijken en Lightroom af te sluiten, kreeg ik de melding dat hij nog bezig was de xmp bestanden aan te maken. Het afsluiten geannuleerd en braaf gewacht. Later kreeg ik geen melding meer.

Ter controle (mocht ooit mijn catalogus corrupt raken) wilde ik kijken waar de XMP bestanden zijn: tot nu toe niet gevonden.

Ik gebruik de nieuwste OS versie op een macbook in combinatie met Lightroom 5.

Wie helpt mij op weg?

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 20 jul 2015, 22:49

Wat gebeurt er als je xmp intypt in het zoekvenstertje in de finder?

Jan 12

Bericht door Jan 12 » ma 20 jul 2015, 23:03

Ik had hetzelfde idee (.xmp zoeken, maar het lijkt me sterk dat ze ergens anders staan) Volgens mij wordt er bij jpg bewerken in ACR geen xmp bestand aangemaakt (maar ik heb het dan ook over Photoshop) en gebeurt dat alleen bij foto's, die je ook in RAW gemaakt hebt. Misschien het prog er weer eens opnieuw op zetten, doe ik ook bij Photoshop als er rare dingen gebeuren; werkt tot nu toe altijd.

Jan 12

Bericht door Jan 12 » wo 22 jul 2015, 12:49

en toen hoorden we niets meer

Plaats reactie