Verschil in weergave RAW en JPG

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
Plaats reactie
Foxy6303

Verschil in weergave RAW en JPG

Bericht door Foxy6303 » do 06 aug 2015, 20:51

Kan iemand mij verklaren waarom mijn foto's in RAW veel fletser worden weergegeven dan dezelfde foto in JPG formaat?

duynduyn
Contacteer:

Re: Verschil in weergave RAW en JPG

Bericht door duynduyn » do 06 aug 2015, 22:24

Kort samengevat :
een opname met een camera wordt eerst als een soort RAW file in het interne
geheugen vastgelegd.
Wordt de opname als RAW file naar het kaartje weggeschreven, dan wordt ALLE informatie
naar het kaartje weggeschreven, de opname wordt dan niet verscherpt, het contrast wordt
niet verhoogd, de verzadiging van de kleuren blijven onaangetast en nog wat andere instellingen
blijven ongewijzigd, zoals het door de camera is vastgelegd.

Wordt de opname als JPEG weggeschreven, dan wordt voor het wegschrijven van de file
de opname nog verscherpt, het contrast wordt wat verhoogd, de verzadiging van de kleuren
wordt wat verhoogd,helderheid verhoogd en nog wat andere instellingen worden aangepast,
al naar gelang de instellingen van de camera. Deze aanpassingen kunnen trouwens bij de
instellingen van een spiegelreflex vaak als voorkeuren enigszins aangepast worden.
Na deze conversie naar JPEG ziet de opname er een stuk pittiger uit, dan van een RAW file.

Genoemde instellingen (en nog meer ! ) kun je bij een RAW file allemaal achteraf naar eigen smaak,
zonder verlies aan kwaliteit, met een bij de camera geleverde RAW converter of een RAW converter
die bij de meeste populaire fotobewerkingsprogramma's geleverd wordt (Photoshop, Photoshop Elements,
GIMP, Paintshop, Lightroom) aanpassen. Ook kan bij een RAW file de belichting 1 of 1,5 stop zonder
kwaliteitsverlies aangepast worden.

Zelf schiet ik sinds zo'n 1,5 jaar alleen maar in RAW, de files bewerk ik in Lightroom als basis,
sommige dingen handel ik verder af in Photoshop Elements, indien noodzakelijk.

Heb je hier wat aan ??

gr
Jan

Foxy6303

Bericht door Foxy6303 » vr 07 aug 2015, 07:29

Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat ik wzt nabewerking moet doen in RAW. Ik ga aan de slag.

Ab

CarlZ

Bericht door CarlZ » vr 07 aug 2015, 11:19

Dit is luid en duidelijk! Toppie
Morgen maak ik mijn mooiste foto

Plaats reactie