Stapels met verschillende bestandstypen

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
Plaats reactie
bobvm

Stapels met verschillende bestandstypen

Bericht door bobvm » zo 29 nov 2015, 15:06

Ik heb verscheidene foto's die ik bewerk in Lightroom en daarna nog in Photoshop. Sommige zet ik ook om naar jpg.
Ik ben nu begonnen met deze in stapels te bewaren, zo heb ik meer overzicht in de grid weergave.

Als ik nu filter op jpg of psd komen deze niet te voorschijn. Ik dacht eerst dat ik ze volledig kwijt was. IS dit op te lossen?

SeeYou, Bob
It's not the camera that matters, it's how you use it.

kamptronic

Re: Stapels met verschillende bestandstypen

Bericht door kamptronic » wo 02 dec 2015, 22:19

Hallo even op help gekeken in lightroom:
Wanneer u wijzigingen opslaat in JPEG-, TIFF- en PSD-afbeeldingen in Photoshop Elements, dient u ervoor te zorgen dat de bestandsnaam en -indeling gelijk zijn aan die van de kopie of het origineel in Lightroom; anders wordt de foto niet bijgewerkt in de catalogus.

Schakel over naar Lightroom om de bewerkte foto weer te geven in de catalogus.

Opmerking:

als u opslaat vanuit Photoshop Elements, dient u de optie Compatibiliteit maximaliseren in te schakelen, zodat Lightroom de afbeeldingen kan lezen.

bobvm

Bericht door bobvm » do 03 dec 2015, 10:01

Nogal logisch dat de bestandsnaam identiek moet zijn, maar als ik opsla in PS krijgt het bestand automatisch de PSD extensie. Als ik omzet naar JPG in LR idem dito.
Als stapels ook rekening houden met de extensie is het dus normaal dat ze niet in de stapel voor komen maar dan wordt het werken met stapels een stuk minder interessant.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 05 dec 2015, 00:24

Ik gebruik stacks vooral om alleen het eindresultaat te laten zien en de voorliggende stappen niet. Bij een bewerkte foto is het origineel dan de DNG, en bij een panorama een heleboel foto's. Ik kan zien dat er meer zijn, maar als ik eenmaal een eindresultaat heb. heb ik alles 'eronder' niet vaak meer nodig.

Dingen exporteren naar jpg doe ik alleen als ik iets buiten Lightroom nodig hebt, dus die importeer ik niet meer terug.

Maar mijn vraag aan jou is: waarom filter je op extensie? Het maakt mij niet uit of iets dng, nef, psd, of tif is. Als het een eindresultaat is staat het bovenop de stack. Als het iets anders is zit het niet in dezelfde stack. De extensie maakt daarvoor niet uit.

bobvm

Bericht door bobvm » za 05 dec 2015, 11:30

Al mijn afbeeldingen (NEF, PSD. JPG) bewaar ik in één map. De JPG's zijn het eindrusultaat die ik inlever in school of aflever aan een klant. Ik vind het overzichtelijk om deze in één en dezelfde map te bewaren om alles eenvoudig terug te vinden.
Om een reeks PSD's verder te bewerken wil ik ze dan filteren uit mijn LR catalogus.
Als ik al eens iets in een andere map bewaar is het om een speciale reden en meestal van tijdelijke aard, bv kleine JPS's om per e-mail op te sturen.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 05 dec 2015, 12:28

Waarom bewaar je de geexporteerde JPG's? Die kun je toch makkelijk opnieuw exporteren? Die zijn alleen een afgeleide van je bewerkingen. Ik bewaar vaak wel de selectie die ik iemand heb geleverd in een collectie, maar de geexporteerde bestanden zelf zijn niet meer nodig.

bobvm

Bericht door bobvm » za 05 dec 2015, 17:19

Ik weet dat ik de JPG's zo terug kan reproduceren maar vind het makkelijk om te weten wat ik juist aan die klanten heb gegeven.

Plaats reactie