Vraag over beeldscherm weergave

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
Plaats reactie
PhotoDummy

Vraag over beeldscherm weergave

Bericht door PhotoDummy » vr 05 feb 2016, 12:50

Hallo allemaal,

Ik zit hier met een klein probleem. Ik heb mijn Dell scherm gekalibreerd met de Spyder Pro 5 en tot dusver is alles in orde. Na het exporteren voor web (sRGB) JPG ect. En het plaatsen op Facebook kom ik tot de ontdekking dat op veel schermen mijn werk HEEL licht is. Bijv. Zwart / Wit omzettingen zijn behoorlijk grijs.

Op apple producten. Iphone, Ipad ect komen de kleurtinten wel overeen maar op andere desktop schermen helaas niet. Hoe valt dit op te lossen?

Alvast bedankt.

bobvm

Re: Vraag over beeldscherm weergave

Bericht door bobvm » di 09 feb 2016, 11:53

Ik heb mijn 2 LG schermen met de Spyder Pro 5 gekalibreerd en ondervind hier en op ander schermen geen probleem.
Heb je rekening gehouden met het aanwezige licht tijdens de kalibratie? Waren de lichtomstandigheden tijdens de bewerking gelijk als die tijdens de kalibratie?
It's not the camera that matters, it's how you use it.

DickdeRoos

Re: Vraag over beeldscherm weergave

Bericht door DickdeRoos » di 09 feb 2016, 15:13

Als jouw scherm goed gekalibreerd is, mag je er van uitgaan dat de kleuren en de helderheid overeenkomen met de werkelijkheid. (mits er bij het kalibreren geen instelfouten gemaakt zijn natuurlijk).
Maar gezien de beelden op de Apple-producten wel goed zijn, zou ik denken dat e.e.a. wel OK is.
Die schermen waar je over schrijft, zijn die ook gekalibreerd, resp. goed afgesteld?
Veel schermen staan n.l. veel te veel verzadigd ingesteld.
Je zou eens kunnen kijken of een fotoafdruk bij een goede centrale overeenkomt met jouw scherm.
Zo ja, moeten de eigenaars van de andere schermen eens naar hun instellingen kijken.
Maar erg veel (jouw beschrijving) mag dat toch niet uitmaken.

Plaats reactie