Zwart-wit plugins

Bespreek andere handige software en plugins die het bewerken of tonen van foto's gemakkelijker maken.
Elja
Beheerder
Contacteer:

Zwart-wit plugins

Bericht door Elja » vr 27 nov 2009, 08:34

Gebruiken jullie plugin's om je foto's om te zetten in zwart-wit.
Ik hoor veel goede verhalen over Silver Efex van Nik software. Helaas best wel prijzige plugin. Iemand hier ervaring mee, is het het waard vergeleken met wat je zelf al standaard kunt in Photoshop of Lightroom?

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Dutchfoto.nl
Contacteer:

Re: Zwart-wit plugins

Bericht door Dutchfoto.nl » zo 06 dec 2009, 10:20

Elja, ik maak gebruik van de Silver Efex plugin voor zwartwit omzettingen.

Hij is redelijk aan de prijs maar de mogelijkheden van deze plugin doen de pijn in euro's snel vergeten.
Ontzettend veel mogelijkheden en de mogelijk om soorten "analoge" film te creeëren is fantastisch.

Nee ik heb geen aandelen bij Niksoftware maar al mijn omzettingen in zwartwit gaan door deze plugin.
Nu kan ik in CS hele goede omzettingen realiseren echter deze plugin maakt het sterker door de vele mogelijkheden en is bovenal sneller.

Een basic integratie binnen je workflow maakt dat deze plugin niet meer weg te denken is in zwartwit bewerkingen.

Groet'n
Lawrence

viero
Contacteer:

Bericht door viero » zo 06 dec 2009, 11:48

Ik hou niet zo van plugins, vaak maak ik me dan de bedenking " dit doe ik beter met een manuele handeling".
Bij de Silver Efex plugin was ik echter versteld van de mogelijkheden en de snelheid waarbij je een beeld kan omzetten naar zw/w, ik gebruik het dan ook in 95% van de gevallen. De aanschaf is het meer dan waard !
Je kan een 15dagen volledig werkende trial downloaden op hun website (www.niksoftware.com).

Groeten,
Olivier

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 07 dec 2009, 06:58

Ik heb laatst de silver effex uitgeprobeerd. (trail)
Moet zeggen dat het wel erg mooi in elkaar is gezet en dat het erg handig werkt.

Genoeg opties en - naar mijn smaak - echt mooie zwart wit omzettingen. (of bij te sleutelen naar smaak)

Elja, als ik jou was zou ik die trail eens proberen en dan kan je daarna kijken of je het geld er voor over hebt.

Het blijft inderdaad prijzig.

CasperGraaf
Contacteer:

Bericht door CasperGraaf » di 08 dec 2009, 00:23

Ik gebruik ook SilverEfex van NikSoftware, werkt fantastisch en is net als ColorEfexPro en DFine geweldig functioneel en mooi vormgegeven.
"The only limits are the limits of our imagination, dream out loud"

Martijn
Contacteer:

Bericht door Martijn » di 08 dec 2009, 00:26

Ik gebruik het ook sinds kort. Heerlijk om oude films na te bootsen. Wat ik het meest fijn vind aan deze plugin is de realistische korrel die je kunt toevoegen aan je beelden. Vele malen beter dan de standaard korrel van Photoshop.

Prijzig? Wat kost het dan?
You can't have a light without a dark to stick it in

danielsl
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door danielsl » di 08 dec 2009, 00:48

Het is natuurlijk wel leuk .. al die plugins. Voor beginners! Zo kan zelfs de grootste deurmat door 1 druk op de knop een knappe bewerking loslaten op zijn foto's.

Op sommige fora zie je hier talloze voorbeelden van.

Geef mij maar gewoon de 'ouderwetse' manier. Het effect zelf creëeren binnen Photoshop. Dan kun je tenminste nog een beetje trots zijn op je fotobewerking.

CasperGraaf
Contacteer:

Bericht door CasperGraaf » di 08 dec 2009, 10:35

danielsl schreef:Het is natuurlijk wel leuk .. al die plugins. Voor beginners! Zo kan zelfs de grootste deurmat door 1 druk op de knop een knappe bewerking loslaten op zijn foto's.

Geef mij maar gewoon de 'ouderwetse' manier. Het effect zelf creëeren binnen Photoshop. Dan kun je tenminste nog een beetje trots zijn op je fotobewerking.
Kan je over discussiëren natuurlijk. Ik snap je invalshoek wel alleen geldt dat ook voor analoog vs. digitaal en zelfs e-mail vs. post. Het komt er niet alleen op neer dat het gemakkelijker is, ook tijd en ruimte is van belang. Als men 20 foto's om wil zetten naar mooie zwartwit bewerkingen werkt Silver Efex Pro nou eenmaal sneller dan alles zelf bewerken met Photoshop. De klant ziet het verschil niet, je wint tijd en zelf hecht ik er persoonlijk niet veel waarde aan of ik er trots op kan zijn. Ben dan meer trots op de foto als uitgangspunt als die geslaagd is.
"The only limits are the limits of our imagination, dream out loud"

danielsl
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door danielsl » di 08 dec 2009, 12:11

Tuurlijk heb je een goede foto nodig als uitgangspunt. En ik zou daar ook trotser op zijn dan een goede bewerking . Maar voor al die effecten binnen Silverefex kun je binnen CS4 een action maken, dus tijd en ruimte is dan geen reden meer. Ik vind het gebruiken van plugins hetzelfde als je camera op de scene-stand zetten ipv A-S- of M-stand

Dutchfoto.nl
Contacteer:

Bericht door Dutchfoto.nl » di 08 dec 2009, 17:06

danielsl schreef:Het is natuurlijk wel leuk .. al die plugins. Voor beginners! Zo kan zelfs de grootste deurmat door 1 druk op de knop een knappe bewerking loslaten op zijn foto's.

Rare opmerking! Wat is nu het verschil of je de bewerking puur vanuit PS doet of wanneer een plugin deze ook vanuit PS doet!

Trots ben je op het beeld wat je maakt en ik ben nog nooit trots geweest op een bewerking.

De klant, zoals hierboven al gezegd, zal het wordt wezen hoe je iets doet. Klant kijkt naar prijs en kwaliteit.
Als je dezelfde prijs kunt aanhouden en juist in je workflow sneller kunt werken is dat toch winst?
Dat is toch de kracht van een goede plugin!

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als het wiel al bestaat.

Rare opmerking....

Lawrence

Plaats reactie