Weergave in Lightroom vs weergave in Nikon Capture NX2

Werk je met Aperture, Capture One of andere software. Hier kun je terecht met je vragen, ervaringen en tips!
Plaats reactie
Jack
Contacteer:

Weergave in Lightroom vs weergave in Nikon Capture NX2

Bericht door Jack » vr 27 jan 2012, 15:18

Sinds jaar en dag ben ik een enthousiast gebruiker van Lightroom. Omdat ik een Nikon D90 heb, gebruik ik ook wel eens Nikon Capture NX2. Wat me daarbij opvalt is dat de afbeeldingen (ik fotografeer altijd in RAW, hoe het met jpg is weet ik niet) in NX2 véél scherper worden weergegeven. Lijkt het net of ik met een Nikon D4 fotografeer met bijbehorend professioneel objectief.
Of ik nu een statief in combinatie met een draadontspanner gebruik, de VR functie uitschakel e.d., echt scherp (zeker ten opzichte van NX2) wordt het gewoon niet.

Nu zijn mijn vragen:
#1: is er iets aan te doen dat de afbeeldingen net zo scherp worden weergegeven als in NX2 (buiten de aanschaf van een hele dure monitor. Ik werk nu met een eenvoudige laptop, natuurlijk niet ideaal, ik weet het)?
#2: met welk programma wordt de werkelijke scherpte weergegeven, met Lightroom of met NX2?
Dit vraag met het oog op het laten afdrukken van vergrotingen (40cm x 60cm) bij een van de afdrukcentrales in Nederland.
#3: Maakt het iets uit of de afbeeldingen vanuit Lightroom of vanuit NX2 worden geëxporteerd voor het maken van een afdruk, wederom met het oog op de scherpte?

Graag jullie deskundige mening!

reinoud
Contacteer:

Re: Weergave in Lightroom vs weergave in Nikon Capture NX2

Bericht door reinoud » za 28 jan 2012, 00:33

Ik zou zeggen: probeer het eens. Een 40x60 kost een tientje om af te laten drukken.

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » ma 30 jan 2012, 09:46

Ik kan me voorstellen dat NX2 standaard al meer verscherping toepast op je RAW bestanden.
Lightroom past ook een standaard verscherping toe, je kunt dit ook wijzigen in iets meer jouw voorkeur qua scherpte.

Persoonlijk zag ik in het verleden vaak veel oververscherpte foto's van Nikonians.
Misschien heeft dat iets te maken met de standaard instelling van NX2..

Zoek op waar je de verscherping kunt aanpassen en stel 'm in volgens je voorkeur. Of verdiep je nog eens wat meer in het verscherpen van foto's. Daarover zijn hele boeken over geschreven, geloof ik.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Jack
Contacteer:

Bericht door Jack » ma 30 jan 2012, 14:46

Elja ik ben het helemaal met je eens dat foto's die qua scherpte over the top zijn, ook niet mijn voorkeur genieten. Het ziet er onnatuurlijk uit.

Natuurlijk kan ik de standaardinstellingen wijzigen, maar ik krijg de weergave gewoon niet zo mooi als in NX2. Niet zo scherp, kleuren niet zo fraai e.d. Normaal gesproken ben ik er ook niet zo voor om de voorkeursinstellingen te wijzigen. Met studio fotografie doe ik niets (gelijkblijvende omstandigheden) en verder fotografeer ik veel verschillende onderwerpen onder verschillende omstandigheden. Aangezien ik altijd in RAW schiet moet ik tocht nabewerken.

Maar misschien moet ik voor de scherpte toch een uitzondering maken. Lightroom blijft voor mij prettiger werken dan NX2.

Het zou fijn zijn als er mensen zijn die hun ervaringen met het exporteren en printen vanuit de verschillende pakketten zouden willen delen (mijn derde vraag).

Reinoud, op het moment ben ik helaas niet in de gelegenheid de verschillen proefondervindelijk vast te stellen..... :? zodra daar verandering in komt wil graag mijn ervaringen met jullie delen.

Plaats reactie