photoshop programma kopen.

Werk je met Aperture, Capture One of andere software. Hier kun je terecht met je vragen, ervaringen en tips!
abby71

photoshop programma kopen.

Bericht door abby71 » wo 03 mar 2010, 19:42

Hallo,
Kan iemand mij een tip geven welk photoshop programma goed is en veel mogelijkheden heeft?
Ik gebruik nu regelmatig photofiltre en magix en ook het betaalprogramma van picknic helaas kan ik hier veel te weinig mee ik ben dan ook op zoek na een programma waar ik ook bv grappige dingen mee kan zoals zwart/wit foto en dan bv accenten in kleur of objecten in een foto plakken bv als iemand in de zee staat dat je er bv haaien of vissen tussen kan plakken.
Wie kan mij zeggen wat een veelzijdig makkelijk hanteerbaar en weinig tijdrovend programma is en redelijk in prijs.
Ik kom ook vaak verschillende prijzen tegen voor het zelfde programma die soms wel 30 euro schelen.
MVG Abby

libeco
Contacteer:

Re: photoshop programma kopen.

Bericht door libeco » do 04 mar 2010, 17:00

Photoshop is zelf een programma, er bestaan weliswaar meerdere versies van, maar het is een programma op zich. De andere programma's die je noemt, vallen net zoals Adobe Photoshop in de categorie grafisch/fotobewerking.

Er zijn gratis programma's beschikbaar zoals Paint.net en The Gimp, afhankelijk van je behoeften kunnen deze misschien al genoeg zijn.

JoopVisbeek

Bericht door JoopVisbeek » di 30 mar 2010, 16:47

Als eerst zou ik zeggen: photoshop + lightroom.
IMO DE programma's voor de fotograaf...

Maar als je de prijs ziet zul je denk ik al snel naar een alternatief gaan willen zoeken. (je hebt het al over een prijsverschil van 30,00.. Nou daar zul je je bij aanschaf van PS + lightroom waarschijnlijk niet meer wakker van liggen)

Een alternatief is, zoals al genoemd, het GRATIS :o programma 'The Gimp'. Dit is een afgeleide van Photoshop en dit is de laatste jaren volgens mij uitgegroeid tot een serieus, goed, fotobewerkingsprogramma.
Maar om nu te zeggen dat het gemakkelijk en snel te leren is... .nee dat niet.

Toch zou ik serieus overwegen het eens te proberen. (is immers gratis) want op de lange termijn kun je hier volgens mij veel meer mee dan met de andere (goedkope of gratis) alternatieven, zoals bijv. Picasa e.d.
Het is misschien wat lastiger aan te leren maar als je het eenmaal kent wil je niet meer anders, het werkt veel uitgebreider en preciezer, veel meer mogelijkheden.
Daarbij lijkt het wel wat op Photoshop dus mocht je nog eens overstappen valt dat wellicht mee.

Schiet me ineens te binnen: er is ook nog Photoshop Elements. Een goedkopere, uitgeklede, versie van Photoshop. Maar dus ook een stuk goedkoper! Ook zeker het overwegen waard.

Succes
.....kan dat nou nooit eens wat korter....

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » di 30 mar 2010, 17:53

JoopVisbeek schreef:Als eerst zou ik zeggen: photoshop + lightroom.
IMO DE programma's voor de fotograaf...

Maar als je de prijs ziet zul je denk ik al snel naar een alternatief gaan willen zoeken. (je hebt het al over een prijsverschil van 30,00.. Nou daar zul je je bij aanschaf van PS + lightroom waarschijnlijk niet meer wakker van liggen)

Een alternatief is, zoals al genoemd, het GRATIS :o programma 'The Gimp'. Dit is een afgeleide van Photoshop en dit is de laatste jaren volgens mij uitgegroeid tot een serieus, goed, fotobewerkingsprogramma.
Maar om nu te zeggen dat het gemakkelijk en snel te leren is... .nee dat niet.

Toch zou ik serieus overwegen het eens te proberen. (is immers gratis) want op de lange termijn kun je hier volgens mij veel meer mee dan met de andere (goedkope of gratis) alternatieven, zoals bijv. Picasa e.d.
Het is misschien wat lastiger aan te leren maar als je het eenmaal kent wil je niet meer anders, het werkt veel uitgebreider en preciezer, veel meer mogelijkheden.
Daarbij lijkt het wel wat op Photoshop dus mocht je nog eens overstappen valt dat wellicht mee.

Schiet me ineens te binnen: er is ook nog Photoshop Elements. Een goedkopere, uitgeklede, versie van Photoshop. Maar dus ook een stuk goedkoper! Ook zeker het overwegen waard.

Succes
Ik ben nooit overgestapt op Lightroom en betreur dit niet. Bridge (komt standaard met Photoshop) is een prima alternatief voor een serieuze hobbyfotograaf... :)

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » di 30 mar 2010, 21:57

Ik ben het heel lang met je eens geweest, Libeco. Brigde kan inderdaad in theorie ook alles wat je in Lightroom kunt. Vandaar dat het ook bij mij even geduurd heeft voordat ik over was. Inmiddels ben ik wel overtuigd van de meerwaarde van Lightroom waar alles net een beetje handiger en gestroomlijnder gaat.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » wo 31 mar 2010, 16:24

Ik heb het laats wel geprobeerd, maar irriteerde me aan de collecties (of hoe heet dat in Lightroom?). In Bridge kun je er voor kiezen om previews e.d. in de map waar de foto's in staan op te slaan. Ik heb begrepen dat de Lightroomcollecties snel erg groot worden en dat je het beste verschillende collecties kunt maken. Dit lijkt mij absoluut niet ideaal.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 31 mar 2010, 23:37

libeco schreef:Ik heb het laats wel geprobeerd, maar irriteerde me aan de collecties (of hoe heet dat in Lightroom?). In Bridge kun je er voor kiezen om previews e.d. in de map waar de foto's in staan op te slaan. Ik heb begrepen dat de Lightroomcollecties snel erg groot worden en dat je het beste verschillende collecties kunt maken. Dit lijkt mij absoluut niet ideaal.
Volgens mij haal je catalogs en collecties door elkaar.
In mijn catalog zitten nu meer dan 85000 foto's en dat is geen probleem.
collecties gebruik ik voor veel verschillende dingen. Vaak om bij te houden aan wie ik welke foto's geleverd heb. Ook virtuele copieen helpen hierbij, zodat je precies weet welke bewerking je op die geleverde foto's hebt gedaan.

Ik vind PS en LR elkaar ook prima aanvullen. Het zijn verschillende programma's die elk hun eigen doel hebben. Bridge is in mijn ogen een slap aftreksel van LR, met als grootste nadeel dat het niet schaalt. (schaalt in de betekenis van IT omgevingen; niet van het schalen van foto's)

Ik heb zelf PS via Ebay gekocht. Volledig legaal, maar voor ruim minder dan de helft van de prijs die ik in Nederland betaald zou hebben.
En Lightroom kost me minder dan een goede primelens, en ik gebruik het veel meer. Dan vind ik het eigenlijk niet heel erg duur.

Peter van Veen
Contacteer:

Bericht door Peter van Veen » do 01 apr 2010, 07:02

Grappig toch wel dat die discussie elke keer weer op duikt. Iemand gebruikt Bridge en ziet Lightroom, of werkt er een paar keer mee en zegt: dat kan allemaal ook in Bridge!

De clou van het verhaal zit hem denk ik in de even snuffelen aan Lightroom, waarna het toch allemaal wat lastig en ongrijpbaar blijft. Ik vind dat LR net als PS een steile leercurve heeft. Je moet even door de zure appel heenbijten en snappen wat het pakket precies doet. Maar blijf je in dat steile stuk hangen, dan gaat het idd niet lukken.
Moor Fotografie Leren fotograferen van A-Z!

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » do 01 apr 2010, 12:13

reinoud schreef:Volgens mij haal je catalogs en collecties door elkaar.
In mijn catalog zitten nu meer dan 85000 foto's en dat is geen probleem...

... Bridge is in mijn ogen een slap aftreksel van LR, met als grootste nadeel dat het niet schaalt. (schaalt in de betekenis van IT omgevingen; niet van het schalen van foto's)...
Ik bedoelde inderdaad catalogs. Kan je uitleggen hoe Bridge minder goed schaalt? Bedoel je dat Brdige problemen heeft met meer foto's?
Peter van Veen schreef:Grappig toch wel dat die discussie elke keer weer op duikt. Iemand gebruikt Bridge en ziet Lightroom, of werkt er een paar keer mee en zegt: dat kan allemaal ook in Bridge!

De clou van het verhaal zit hem denk ik in de even snuffelen aan Lightroom, waarna het toch allemaal wat lastig en ongrijpbaar blijft. Ik vind dat LR net als PS een steile leercurve heeft. Je moet even door de zure appel heenbijten en snappen wat het pakket precies doet. Maar blijf je in dat steile stuk hangen, dan gaat het idd niet lukken.
Ik vind deze reactie iets te algemeen. Ik weet dat Lightroom meer mogelijkheden heeft dan Bridge. Ik heb al enkele keren (verschillende versies) geprobeerd hope Lightroom nou werkt. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van tutorials van mensen die zweren bij LR en dus goed laten zien wat er nou zo uniek aan is.

Veel professionale fotografen zijn overgestapt op LR, dat zegt toch wel wat. Echter, ik ben een hobbyfotograaf en ik heb absoluut niet het idee dat ik iets mis in Bridge.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » do 01 apr 2010, 12:32

libeco schreef: Kan je uitleggen hoe Bridge minder goed schaalt? Bedoel je dat Brdige problemen heeft met meer foto's?
Het voorbeeld dat ik vaak aan mensen voordoe is dit: "hoe snel kun jij uit de afgelopen 6 jaar alle foto's vinden waar mijn moeder met haar kleinkind opstaat?".
In een programma als bridge betekent dat dat hij door alle foto's heenmoet om de keywords op te zoeken. Dus als je fotoverzameling twee keer zo groot is duurt het zoeken twee keer zo lang
In Lightroom kan hij -doordat er gebruik wordt gemaakt van een relationele database- snel zoeken in de tabel met keywords. Bovenstaand voorbeeld kost me minder dan 20 seconden.

Dus ja: Bridge wordt voor dit soort dingen langzamer als je meer foto's hebt. Of dat een probleem voor je is hangt een beetje af van hoe je je werk georganiseerd hebt.

Plaats reactie