beeldscherm na kalibratie met Spyder3 nog te veel verzadigin

Werk je met Aperture, Capture One of andere software. Hier kun je terecht met je vragen, ervaringen en tips!
Plaats reactie
Monique
Contacteer:

beeldscherm na kalibratie met Spyder3 nog te veel verzadigin

Bericht door Monique » zo 14 mar 2010, 16:57

Hoi Allemaal!

Wie kan mij helpen? Voor betere fotobewerking (lees: meer vertrouwen in wat ik zie) heb ik een nieuw beeldscherm aangeschaft naast mijn iMac 24": een Eizo FS2243W. Op het eerste gezicht een prachtig scherm met heel veel kleuren!
Maar....ik heb het gekalibreerd mbv een Spyder3 en kan ik er nu op vertrouwen dat ik de juiste kleuren zie?
Het lijkt me dat de intensiteit toch wel heel sterk is. Rood en blauw knallen bijna uit het scherm.
Bij de foto's lijkt het prima hoor, maar het is meer bij bestaande websites (als die van Albert bijvoorbeeld) dat de kleuren veel te verzadigd zijn.
Kleurverzadiging wordt toch ook gekalibreerd? Of begrijp ik het niet goed?
Ik hoop dat jullie mij een zinnig antwoord kunnen geven!

Alvast bedankt, Monique

Michael

Re: beeldscherm na kalibratie met Spyder3 nog te veel verzadigin

Bericht door Michael » vr 20 aug 2010, 22:17

Hallo Monique,

Ik heb geen ervaring met een Mac, maar misschien kun je met onderstaand stukje ook uit de voeten...

Met de Spyder kun je een icc profiel aanmaken waardoor je monitor perfect kleuren (binnen een bepaalde colorspace: sRGB, AdobeRGB, ...) kan weergeven. Wat je hiermee in feite doet is er voor zorgen dat (voor elke kleur) de kleurwaarden die in het geheugen staan een kleur op het scherm weergeven die (als je de kleur weer gaat meten met je spyder) weer dezelfde waarden opleveren als die in het geheugen staan.

Dat heeft dus niets met verzadiging te maken, maar uitsluitend met een correcte kleurweergave. Wat je er in stopt komt er na meten ook weer uit... De correctie die hiervoor nodig is wordt beschreven met een profiel (icc profile).

Maar dat profiel dient dan door de betreffende applikatie (lightroom, photoshop e.d.) te worden ingeladen op het moment dat die applikatie draait. Doorgaans pikken lightroom e.d. deze profielen naadloos op.

Maar alle andere applikatie's (browsers e.d.) dienen dat profiel ook in te schakelen, en dat gebeurt niet altijd correct. Doorgaans 'vallen' die terug op de standaard sRGB instellingen. Hiervoor is dus ook een (default) sRGB profiel nodig op het systeem.

Het LIJKT er op dat door je calibratie (of een andere applikatie) het standaard sRGB profile 'plaats heeft gemaakt' voor een ander profiel, en dat alle overige applikatie's daardoor kleuren incorrect weergeven. Een andere mogelijkheid is dat een instelling voor je colormanagement naar een verkeerd profile staat ingesteld.

Groeten,

Michael.

Plaats reactie