Kalibratie Eizo - Macbook Pro

Werk je met Aperture, Capture One of andere software. Hier kun je terecht met je vragen, ervaringen en tips!
Plaats reactie
dewintom

Kalibratie Eizo - Macbook Pro

Bericht door dewintom » vr 15 mei 2015, 16:15

Ik heb een Macbook Pro (Mid 2012), deze heb ik gekalibreerd met een Spyder 4 Elite.
Nu heb ik een Eizo CX271 aangeschaft om aan te sluiten op mijn Macbook. Ik heb de Eizo gekalibreerd met de meegeleverde software "Colornavigator 6" gebruik makende van de Spyder. Nu heb ik een profiel voor het scherm van de Macbook en de Eizo.
Nu zie ik op internet en lees ik in een boek over kleurenmanagement dat je om een Eizo te gebruiken met een Macbook, je het profiel voor het Macbook-scherm moet verwijderen samen met de software van de Spyder en je enkel de Eizo als gekalibreerd scherm moet gebruiken om een exacte kleurenweergave op de Eizo te bekomen omdat anders het Macbook-profiel de kalibratie van de Eizo zou beïnvloeden.
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Heeft iemand hier ervaring mee?

ArjanL

Re: Kalibratie Eizo - Macbook Pro

Bericht door ArjanL » vr 15 mei 2015, 19:50

In Systeemvoorkeuren/Beeldscherm moet je als het goed is per scherm een menuscherm krijgen. Je kunt hier zien welk scherm welk kleurprofiel gebruikt.
Wat je kunt doen is alleen het Eizo scherm gebruiken door de MacBook dicht te klappen. Je moet even na kijken hoe dit dan werkt omdat bij dichtklappen de sluimerstand wordt ingeschakeld.

Bij mijn Mac Pro worden in ieder geval twee specifieke kleurprofielen gebruik voor mijn Eizo scherm en IIyama (tweede) scherm.

dewintom

Re: Kalibratie Eizo - Macbook Pro

Bericht door dewintom » vr 15 mei 2015, 20:34

Dat is ook bij mij het geval. Bij Systeemvoorkeuren/Beeldscherm staat voor de beide schermen het juiste profiel dat ik voor die schermen aangemaakt heb via kalibratie. De vraag is of doordat het Macbook-scherm eerst gekalibreerd was, dit een effect heeft op het uiteindelijke resultaat van de kalibratie van het Eizo-scherm?
In het boek "Kleurenmanagement, betrouwbare kleuren van invoer tot uitvoer." van Hans Frederiks staat letterlijk op pagina 48, en ik citeer:

"Stel u hebt een iMac en wilt daaraan een hoge kwaliteit beeldscherm hangen om daar uw kleurkritische werk op te doen. Hoe stemt u die twee schermen dan op elkaar af?
Moeilijk, moeilijk... Het verschil tussen het kalibreren van de iMac en bijvoorbeeld Eizo CG246 is dat het eerste scherm softwarematig moeten worden gekalibreerd en het Eizo-scherm hardwarematig. Bij het Eizo-scherm wordt de kalibratie in het scherm zelf gedaan, waardoor veel mooiere kleurovergangen en betrouwbaardere afstellingen mogelijk zijn. Bij de iMac vindt een kalibratie plaats in de color lookup table (CLUT) van de grafische kaart van de iMac. Als u de iMac gaat kalibreren past u de CLUT in de grafische kaart aan, maar die heeft ook invloed op de gedragingen van het Eizo-scherm. Dat gaat helaas niet samen. Bij een dergelijke opstelling kunt u eigenlijk alleen het Eizo-scherm afregelen en moet u daarop de kleur beoordelen.".

Mijn type Mac en Eizo verschillen wel, maar de basis van de tekst blijft wel behouden.
Is dit echt zo, of is dit misschien een vergissing van de auteur of is dit misschien al achterhaald?
Als dit echt zo zou zijn, zijn er al heel lang, heel veel mensen foutieve kleuren aan het beoordelen op hun externe monitor.

Plaats reactie