Monitor kallibreren

Werk je met Aperture, Capture One of andere software. Hier kun je terecht met je vragen, ervaringen en tips!
Plaats reactie
Eric

Monitor kallibreren

Bericht door Eric » wo 25 aug 2010, 22:33

Wie heeft er ervaring met spyder 3 express (http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ess_n.html) of met de Pantone Huey monitor callibratie (http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... rator.html) of vergelijk in dezelfde prijsklasse?

Alvast bedankt voor de reply

libeco
Contacteer:

Re: Monitor kallibreren

Bericht door libeco » do 26 aug 2010, 10:55

Ik heb de Huey Pro al enkele jaren in het bezit. Het werkt vrij eenvoudig:
- je start het programma en die vertelt je wat te doen.
- eerst zet je de huey voor je scherm, naar jouw gericht.
- dan moet je hem via zuignapjes aan het scherm hangen (zijn hele kleine zuignapjes).
- het programma gaat dan door een reeks kleuren die worden opgemeten.
- hier rolt een kleurprofiel uit wat ingesteld wordt voor je monitor.
- eventueel kan je de huey continue aangesloten laten zodat hij eens in de zoveel tijd het daglicht kan meten om dat te compenseren.

Michael

Bericht door Michael » do 26 aug 2010, 12:54

Ik werk nu een jaartje met de Colormunki (Xrite); die is iets duurder, maar dan heb je een spectrofoto-meter i.p.v. een colori-meter. Naast je beeldscherm (CRT/LCD) kun je hiermee ook profielen voor je projector en je printer aanmaken.

Daarnaast heeft de Munki een ingebouwde D50 lichtbron en kun je kleursamples nemen van oppervlakken. Een handig programma geeft je een scala aan kleuren die daarbij passen. Handig voor als je iets in je interieur 'verantwoord' wil aanpassen...;o)

Op beurzen is de Munki voor ca 300 euri te koop, normaliter betaal je 60 euri meer. En als je vriendjes in de UK / USA hebt (of daar zelf nog naar toe gaat) is het allemaal nog goedkoper.

De meegeleverde programma's zijn simpel en overzichtelijk. Ik stel ze zelf altijd in op English (omdat vrijwel alle interessante literatuur alleen in een engelse versie is te vinden en ik de Nederlandse vertalingen doorgaans alleen maar verwarrend vind). Maar ik meen dat je ook NL kunt instellen.

Daarnaast heb ik ook ervaring met de Eye-1 (Xrite) en Monaco. Om alleen je scherm te calibreren voldoen ze allemaal.

Eric

Bericht door Eric » do 26 aug 2010, 22:37

Waar het mij voornamelijk omgaat is dat als ik prints via internet bestel, deze dan geleverd worden zoals ik het verwacht, dus vergelijkbaar met het beeld van monitor. Het is mij nog niet duidelijk of een exemplaar van onder de 100 euro voldoende hiervoor is. Ik ga natuurlijk het liefst af op ervaringsdeskundigen i.p.v. verkopers. Let wel, ik wil hiermee zeker niet alle verkopers over 1 kam scheren.

Plaats reactie