Hulp gevraagd

Laat je werk zien!
Mooie portretfoto's, in de studio of met beschikbaar licht.
Plaats reactie
Deniece87

Hulp gevraagd

Bericht door Deniece87 » wo 27 jan 2016, 11:48

Beste lezers,

Mijn naam is Deniece, 28 jaar, en ik ben voor het eerst te zien op een forum *bloos*
Ik heb een half jaar geleden mijn eerste spiegelreflexcamera aangeschaft.
Nu heb ik vooral buiten shoots geknipt en deze foto's zijn vrijwel allemaal goed.

Met sinterklaas heb ik een studio set gekregen en ik wil graag low key gaan fotograferen.
Ik ben al een aantal weken aan het oefenen maar ik krijg niet het gewenste resultaat.
De foto bevat veel blokjes, een soort van ruis, vooral in het zwarte gedeelde.
Het zwart is niet echt zwart, maar donker grijs.
Ik vraag me af wat ik verkeerd doe aangezien ik er weinig beginnersinfo over kan vinden op internet of in boeken.

De gegevens waarmee ik geoefend heb;

Sony SLT a58 spiegelreflex camera
Lens 18-55mm
ISO 100
F 5.6
Sluitertijd 1/200
1 studiolamp Linkstar LF 250A
Softbox 50x70

Ik denk zelf dat het misschien iets te maken heeft met de synchronisatie tussen flits en camera.
Maar hierin ben ik echt nog een leek en ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren/aanpassen.

Is er iemand die me zou kunnen helpen :)
Alvast enorm bedankt voor de reacties.

Groetjes Deniece

antoine200
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door antoine200 » wo 03 feb 2016, 12:37

De Sony SLT a58 heeft volgens mij een flitssynchronisatiesnelheid van 1/160 sec.
Je sluitertijd mag wel langzamer zijn dan 1/160 sec zijn maar niet korter.

In de studio wordt vaak de volgende instelling gebruikt.
ISO 100
F8
1/125 sec.

Ik zou zeggen probeer het eens uit.

HooGanTan
Contacteer:

Bericht door HooGanTan » vr 05 feb 2016, 23:30

Als een gedeelte van je beeld zwart (onbelicht) is, dan is je sluitertijd te kort voor je flits.
Ruis ontstaat vooral, als je de donkere delen in de nabewerking lichter maakt. Dus niet lichter maken en zorgen dat je belichting goed is. Correct meten: Als je een flitsmeter hebt, bij het onderwerp naar het licht meten (niet naar de camera). Zorg ervoor dat je licht gericht is en niet veel spil hebt. Licht van 45 graden van achteren (links of rechts) en voorkant eventueel opvullen met wit reflectie scherm. http://www.hoogantan.nl/log/?p=96

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 06 feb 2016, 00:09

Ik zou je adviseren een workshop studiofotografie te volgen. Dat is de efficiëntste manier om snel beter fotos te maken. Je kunt zelf blijven aanmodderen, en hier advies vragen, maar je leert het het snelste als er iemand bij is die het goed kan uitleggen .

Plaats reactie