Wel of geen portret

Laat je werk zien!
Mooie portretfoto's, in de studio of met beschikbaar licht.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Sparetime
Contacteer:

Wel of geen portret

Bericht door Sparetime » di 25 jul 2017, 10:36

Afbeelding

Sparetime
Contacteer:

Re: Wel of geen portret

Bericht door Sparetime » do 17 aug 2017, 10:14

Er wordt wel eens gezegd dat een portret pas een portret is als er oogcontact is met het model. Is dat wel zo en onder welke categorie zou een foto als deze dan moeten vallen?

Kika83
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Kika83 » vr 23 mar 2018, 17:02

Hmm, ik weet niet of ik het wel eens ben met die definitie van een portret. Ik zou toch wel zeggen dat een portret een bepaald level van intimiteit moet uitstralen en een ontmoeting van een persoon, zoals deze door de fotograaf wordt gezien... Ik vind dat dit toch wel een portret is, aangezien het iets van de essentie van de gefotografeerde weergeeft, zoals deze door de fotograaf wordt geinterpreteerd...

Malpartida
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Malpartida » di 27 mar 2018, 11:35

Een portret laat iets zien van het karakter van de gefotografeerde persoon. Een foto van het gezicht van een model kan dus geen portret zijn. Wel als zij / hij als echt, natuurlijk persoon, als zichzelf, wordt gefotografeerd. Een of meer karaktereigenschappen worden dan beeldend weergegeven. Je zou zelfs oude schoenen kunnen fotograferen als deze het karakter of de eigenschappen van de eigenaar van de schoen representeren en dat mag je ook een portret noemen. Wel of niet aankijken heeft niets te maken met een 'portret. Kijk naar de portretten van Stephan vanflet eren en met name die hij van Armando op de rug gemaakt heeft.
Getoonde foto lijkt mij dus geen portret. Er zitten zelfs mixed messages in: ontblote schouder en een verborgen blik.

john statue

Bericht door john statue » wo 28 mar 2018, 07:36

naar mijn idee is de interpretatie van een foto(portret) net zo variabel als de interpretatie van wat iemand wél of géén portret vindt. Zelfs het wel of niet mooi vinden van een portret is daarom moeilijk. De technische kwaliteit kan daar wel toe bijdragen.

Kika83

Bericht door Kika83 » wo 28 mar 2018, 08:53

Malpartida schreef:
di 27 mar 2018, 11:35
Getoonde foto lijkt mij dus geen portret. Er zitten zelfs mixed messages in: ontblote schouder en een verborgen blik.
Wow, super interessant dit! Ik zou eigenlijk zeggen dat we, als mensen die deze vrouw niet kennen, niet kunnen beoordelen of dit nu iets van haar karakter weergeeft of niet. Misschien is die tegenstelling juist wel erg tekenend voor haar karakter... Maar het is wel interessant om de verschillende manieren te horen van hoe je een portret definieert en wat er voor associaties bij worden opgeroepen.

Leibovitz zegt hierover (even gegoogled natuurlijk): "In a portrait, you have room to have a point of view and to be conceptual with a picture. The image may not be literally what's going on, but it's representative." Misschien heeft het dan dus ook te maken met een intentie als je fotografeert en met welke houding en aandacht je je 'onderwerp' benadert.

En in die zin snap ik wel wat je bedoelt met "mixed messages" in de zin van: het is niet 100% duidelijk wat hier nu voor "point of view" achter zit - welk verhaal er verteld wordt. *Nu helemaal geïnspireerd om met portretten aan de gang te gaan!* 8-)

Plaats reactie