Paardenpolo

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie
Zoeker

Paardenpolo

Bericht door Zoeker » zo 01 okt 2017, 22:43

Het fotograferen van sportevenementen vind ik zeer moeilijk en het fotograferen van Paardenpolo is wegens de hoge snelheid extra moeilijk. Als je het onderwerp goed in de zoeker hebt dan ben je eigenlijk al te laat om de foto te nemen. Daarom ben ik benieuwd wat de adviezen zijn over bijgaande foto's. Zij zijn genomen met een sluitertijd van ca. 1/1000 en een Iso waarde van ca. 1250

Er gaat iets fout, want ik zie de geplaatsste foto's niet, terwijl ik ze toch als bijlage heb toegevoegd. Misschien kan mij iemand uitleggen wat ik fout doe.

Zoeker

Re: Paardenpolo

Bericht door Zoeker » zo 01 okt 2017, 23:29

Ik hoop dat het nu gelukt is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 03 okt 2017, 12:44

Elke sport of activiteit heeft zijn eigen moeilijkheden. En paardenpolo is niet de enige sport waar dingen snel gebeuren. Wat helpt?
- ken de sport. Verwacht de eerste 10 keer niet dat je echt veel goeds gaat schieten. En dat is als je voor het eerst gaat fotograferen bij een sport die je inhoudelijk al kent. Als je er voor het eerst als fotograaf gaat kijken blijken dingen toch anders te werken, zeker als je door de lens kijkt. De truc is dat je bepaalde situaties leert herkennen, en dan weet te anticiperen op wat er gaat gebeuren. En dan zit je klaar om een foto te maken die je wilt maken, in plaats van dat je achteraf ziet dat het een leuk beeld was dat je had willen maken...

- maak een plan. Wat wil je eigenlijk in beeld brengen? De spelers? de paarden? de interactie? de ambiance? Als je ergens gaat zitten zonder te weten wat je eigenlijk wilt fotograferen zul je altijd achteraf concluderen dat het net niks was.

- denk vooruit. Wat wil je op de voorgrond, en wat wil je op de achtergrond. Je hebt misschien geen controle over de aktie, maar wel op de richting waarin je schiet. Als je meer omhoog schiet heb je wellicht lucht als achtergrond. Als je de achtergrond verder weg is kun je hem makkelijker onscherp krijgen (bij een groot diafragma), en heb je betere separatie. Soms betekent dat dat je vantevoren je huiswerk moet doen om een goede plek te krijgen, of als fotograaf meer bewegingsvrijheid dan een bezoeker die op de tribune zit. Denk dan ook na over welke lens je op je camera(s) wilt hebben. Een superzoom klinkt leuk om van groothoek tot tele te werken, maar zal in de praktijk vaak te langzaam zijn (zie volgende punt)

- gebruik goede spullen. Zeker bij sport is het essentieel dat je een lens en camera hebt waar de autofocus het meteen doet, en niet even aan het zoeken is. En ja, voor telelenzen is dat vaak een stevige investering, maar een lens die binnen 1/10 seconde scherp is in plaats van 1/4 seconde levert veel meer scherpe foto's op

- wees reëel naar jezelf: als ik dit soort evenementen bezoek en ben een halve dag aan het werk verwacht ik niet meer dan een handjevol foto's te maken waar ik echt tevreden over ben.

Zoeker

Bericht door Zoeker » di 03 okt 2017, 15:08

Bedankt Reinoud voor de reactie. Het was voor mij de eerste keer dat ik een dergelijk evenement fotografeerde. Dat betekent dus ik de meeste handvaten die mij nu aangereikt zijn niet toegepast heb en er zelfs ook niet aan gedacht heb dat te doen. Ik had geen plan, maar heb een goede plek uitgezocht en ben toen de foto's gaan maken. Mocht zich een dergelijke gelegenheid nog eens voordoen dan zal ik zeker bewuster te werk gaan.

Fitzcarraldo

Bericht door Fitzcarraldo » di 03 okt 2017, 17:55

Wat een zinvolle reactie van Reinoud op Zoeker"s vraag.

Plaats reactie