Hoe maak ik foto's van een glazen schilderij?

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
duusker
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hoe maak ik foto's van een glazen schilderij?

Bericht door duusker » wo 13 apr 2011, 19:54

Vandaag heb ik foto's proberen te maken van een glazen schilderij. De kunstenaar schildert op glas en brandt de verf daarna vast of hij schildert op de achterkant van het glas en schildert er daarna met zwart overheen (ook aan de achterkant).
Zo ontstaan twee problemen:
Het glas schittert
of de omgeving spiegelt in het glas.

Ik kan zo niet flitsen,
ik kan ook niet recht voor het schilderij staan want dan fotografeer ik mijn spiegelbeeld
en als ik ergens een lichtbron plaats verlicht dat de rumte en spiegelt het meteen weer.

Mijn vraag is dus: Hoe los ik dat op?

Albert ter Harmsel
DSC_9171 (2).JPG
Links bovenaan is duidelijk de lichte tegenoverliggende wand te zien.
DSC_9171 (2).JPG (204.75 KiB) 6125 keer bekeken

JacTrum
Beheerder
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Hoe maak ik foto's van een glazen schilderij?

Bericht door JacTrum » wo 13 apr 2011, 20:19

Da's inderdaad een lastige. Ik maak ze altijd met daglicht, waarbij ik er voor zorg dat ik vanuit het donker naar het licht fotografeer. Ik bedoel daarmee dat camera, statief en liefst ook de muur er achter in zwart doek gewikkeld worden. Het schilderij zelf krijgt alleen maar indirect licht vanaf de zijkant. Je fotografeert met een elektronische draadontspanner, anders kom je er zelf spiegelend en wel ook op te staan. Het is ook een kwestie van 'trial and error'.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

duusker

Bericht door duusker » do 14 apr 2011, 08:54

Bedankt. Iets met een zwart doek had ik ook bedacht. Maar ik dacht een soort doka te creëren (met zijn tweeën in een te krappe douche) zonder daglicht.

Zou een draadontspanner beter zijn dan een draadloze afstandsbediening?

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » do 14 apr 2011, 16:16

Voor een normale draadontspanner moet je met je hand dicht bij de camera en die zie je dan weer gereflecteerd in het glas. Als je de foto zonder daglicht maakt hoe belicht je hem dan met de juiste kleuren?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

duusker

Bericht door duusker » do 14 apr 2011, 18:44

Inderdaad, de kleuren waren naatje.
Ik ga het op de door jou beschreven manier proberen. Nu eerst even een afstandsbediening bestellen en ook op zoek naar iets meer groothoek (nu 28-200) want ik heb weinig ruimte in een krap atelier.
Nogmaals bedankt voor de tip!
JacTrum schreef:Voor een normale draadontspanner moet je met je hand dicht bij de camera en die zie je dan weer gereflecteerd in het glas. Als je de foto zonder daglicht maakt hoe belicht je hem dan met de juiste kleuren?

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » do 14 apr 2011, 19:03

Je kunt prima flitsen. Hoek van inval is hoek van uitval. Dus als je je flitsers bijvoorbeeld op 45 graden zet terwijl je er zelf recht voorstaat zou je geen probleem moeten hebben. En je ziet je eigen weerspiegeling alleen als er licht op je valt, of licht achter je aanwezig is.

duusker

Bericht door duusker » ma 18 apr 2011, 19:46

De aanbevolen techniek heb ik geprobeerd met een draadloze ontspanner en het werkt inderdaad: Zelfs de lensopening zie je niet terug. Klasse!
JacTrum schreef:Da's inderdaad een lastige. Ik maak ze altijd met daglicht, waarbij ik er voor zorg dat ik vanuit het donker naar het licht fotografeer. Ik bedoel daarmee dat camera, statief en liefst ook de muur er achter in zwart doek gewikkeld worden. Het schilderij zelf krijgt alleen maar indirect licht vanaf de zijkant. Je fotografeert met een elektronische draadontspanner, anders kom je er zelf spiegelend en wel ook op te staan. Het is ook een kwestie van 'trial and error'.

duusker

Bericht door duusker » ma 18 apr 2011, 19:52

Ik heb geprobeerd te flitsen "met de flitser in een hoek van 45 graden", maar zag steeds het flitslicht wel in beeld. :( Toen bedacht ik dat je waarschijnlijk bedoeld hebt dat de flitser los van de camera geplaatst wordt en van daaraf onder een hoek van 45 graden flitst. Is dat het :idea: ?
Dan voorzie ik het probleem dat ik die flitser met mijn cameraflitser moet aansturen en die komt dan wel in beeld. Wat is hier de oplossing?
reinoud schreef:Je kunt prima flitsen. Hoek van inval is hoek van uitval. Dus als je je flitsers bijvoorbeeld op 45 graden zet terwijl je er zelf recht voorstaat zou je geen probleem moeten hebben. En je ziet je eigen weerspiegeling alleen als er licht op je valt, of licht achter je aanwezig is.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 18 apr 2011, 19:54

Ja ik bedoelde los. Als je een Nikon met CLS gebruikt kun je de ingebouwde flitser gebruiken in commander mode. Dan geeft hij alleen voorflitsen om de externe flitser aan te sturen, maar doet niks bij het maken van de foto zelf

Plaats reactie