Bloesem

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Arthur
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bloesem

Bericht door Arthur » ma 18 apr 2011, 22:42

Gisteren op pad gegaan om de bloesem vast te leggen

Afbeelding
Exif erbij T 1/500, f 5,6 iso 100, L 126mm

Afbeelding
Exif T 1/200, f 5,6, iso 100, L 64mm

De eerste foto vind ik beter tot z'n recht komen dan de tweede, komt denk ik door de blauwe lucht, de tweede vind ik wat te druk en te wit. Heb scherp gesteld op MF, het was niet bladstil. Ik neem de foto's RAW maar de nabewerking ( in DPP) kan denk ik nog beter. M.n. met het scherp stellen heb ik moeite. Voor het conveteren naar JPG zijn ze voor m'n gevoel scherp, in JPG nogmaals verscherpt maar dan vind ik ze toch minder worden.
Wie kan mij nog wat tips geven?

Ruben
Contacteer:

Re: Bloesem

Bericht door Ruben » di 19 apr 2011, 13:14

Persoonlijk zou ik ze in JPG niet nogmaals verscherpen, het liefst zelfs helemaal niet.
De eerste is kwa scherptediepte ook zeker niet verkeerd, erg netjes.
De tweede is inderdaad wat druk, je had misschien een ander standpunt met een rustigere achtergrond kunnen pakken.
| Canon EOS 550D | Canon EF-S 18-55 | Canon EF 50mm 1.8 | Carll Zeiss Jena 70-200 MD-EOS |
| BG-E8 | 4x LP-E8 | AP-R1C |

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » di 19 apr 2011, 18:12

Ik gebruik zelf DPP niet, maar ben het wel eens met Ruben dat een tweede keer verscherpen in jpeg niet aan te raden is. Kan DPP niet zelf het RAW bestand openen?

Arthur
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door Arthur » wo 20 apr 2011, 14:57

DPP is Canon software die bij de camera is geleverd en hiermee kan ik de RAW bestanden mee openen. Ik heb me laten vertellen dat als je RAW schiet je de foto's nog moet (kan) nabewerken. Voorop gesteld dat de foto in RAW goed moet zijn (wat niet scherp is zal in DPP ook niet scherp worden) kan je in DPP legio instellingen nog veranderen, maar wat ik doe is het beeld nog iets verscherpen. Voor m'n gevoel ziet het er dan goed uit, maar converteer ik het beeld nu naar JPEG met max image quality dan zie ik kwaliteits verlies. Nu is met de software het JPEG beeld weer te verscherpen maar het wordt dan allemaal zo dubbel op. Het liefst zie ik dus geen kwaliteits verschil van RAW naar JPEG wat me dus extra werk scheeld, maar hoe dat nu komt?? Heeft dat met de bit mode te maken RAW (12 tot 14 bits data) en JPEG ( 8 bit mode)

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » wo 20 apr 2011, 15:59

Dat je kwaliteitsverlies ziet valt aan de ene kant te verklaren doordat jpeg nou eenmaal informatie weglaat. Aan de andere kant zou je dit kwaliteitsverlies alleen moeten kunnen zien als je naar een 100% zoom aan het kijken bent als je exporteert op maximum.

Aangezien je aangeeft dat voor je gevoel de scherpte goed zit bij het exporteren, maar erna meer nodig is, wellicht een optie om hierop in te spelen door te veel te verscherpen om te kijken of het na het exporteren wel acceptabel is?

Zo heb ik ooit van een van de Photoshopgoeroe's (Scott Kelby? Chris Orwig? Matt Kloskowski? Dave Cross? Ik weet het niet meer) geleerd dat als je een bestand in Photoshop klaarmaakt om te printen, je expres te veel moet verscherpen omdat je print altijd wat aan scherpte zal inboeten. Dit kan weliswaar wat trial and error zijn, maar levert uiteindelijk wel het mooiste resultaat.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » wo 20 apr 2011, 17:01

Simpel gezegd komt het er op neer dat bij het fotograferen in RAW alle digitale informatie wordt vastgelegd in het bestand, zodat je daar later, bij het nabewerken, selectief info uit weg kunt laten. Dat gaat uitstekend met een programma als Lightroom. Wanneer je foto's in JPG opslaat maakt de camera al een keus voor de info die behouden blijft, dus heb je zelf minder keus. Voor eenvoudig fotowerk volstaat dat overigens meestal wel, maar wanneer je echt alles uit je plaatjes wilt halen kan het beter in RAW. Typ op Photofacts maar eens het woord RAW in, dan kom je vanzelf bij een artikel dat Elja er over geschreven heeft.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

Plaats reactie