zwart wit foto afdrukken op kleurenpapier

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie
Eric

zwart wit foto afdrukken op kleurenpapier

Bericht door Eric » do 23 jun 2011, 15:00

Misschien de verkeerde plek maar het volgende snap ik niet. via lightroom een zw/wit foto creeerd d.m.v. verzadiging etc terug te draaien, dus de foto (jpeg) heeft nog de RGB index. Ik heb gevraagd aan de fotograaf bij mij om de hoek om af te drukken als zwart / wit. Ik krijg de foto's terug met een groene zweem. Het antwoord was :"dat de zwart / wit foto op kleurenpapier is afgedrukt en zwart wit papier niet kan in zijn machine. d.m.v. kleurcorrectie op de machine kan de kleurenzweem gecorrigeerd worden. Ik zou een voorbeeld mee kunnen geven hoe het uiteindelijk moet worden."

Op deze manier blijft het altijd onzeker wat het resultaat van de afdruk is. De afwijkingen (kleurzweem) lijken mij machine gerelateerd (op verschillende schermen en via mijn inktjetprinter is de foto echt in grijswaarden) en dus lijkt mij het een kwestie van 1 keer goed instellen en desnoods de instellingen ergens op te schrijven.

wie kan mij uitleggen of mijn redenatie goed / fout is?

Ik zoek en heb inmiddels een fotovaklaboratorium gevonden wat afdrukt op zwart / wit papier.

Elja
Beheerder
Contacteer:

Re: zwart wit foto afdrukken op kleurenpapier

Bericht door Elja » do 23 jun 2011, 22:17

Je redenatie klinkt logisch, maar ik heb geen enkel verstand van die machines. :)
Na calibratie zou je natuurlijk wel constant hetzelfde papier en inkt moeten gebruiken. Als 1 van de variabelen verandert moet de calibratie opnieuw, lijkt me.

Mijn favoriete internetafdrukcentral Profotonet kan in elk geval ook op zwart-wit papier afdrukken. Wellicht ook eens een testje waard!

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Eric

Re: zwart wit foto afdrukken op kleurenpapier

Bericht door Eric » za 25 jun 2011, 14:01

Profotonet ken ik, en ik ben er meer dan tevreden over (tot nu toe alleen kleur bij hun laten afdrukken). Ik zal eens wat zwart wit afdrukken daar bestellen, dan wel afgedrukt op illford papier want ik zie dat er (zelfs) bij hun ook op kleurpapier kans bestaat op een kleurzweem.

Plaats reactie