Shrine of the Bab

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
libeco
Contacteer:

Shrine of the Bab

Bericht door libeco » do 10 dec 2009, 22:31

Dit forum is nog helemaal leeg, daar komt nu dus verandering in!

Ik zet heel weinig foto's om in zwart-wit. Waarom? Geen idee eigenlijk, waarschijnlijk omdat ik ondanks mijn kleurenblindheid erg houd van verzadigde kleuren. Maar zo af en toe maak ik een foto waarvan ik weet dat ik die in zwart-wit om ga zetten. Dit is er zo een. Deze foto is vorig jaar gemaakt in Haifa, Israel. De Bahai-volgelingen hebben daar tegen de berg op een enorme tuin aangelegd, bestaande uit meer dan 20 terrassen. Deze tuinen worden ontzettend goed bijgehouden en zijn een goede toeristentrekpleister. Ergens in de tuinen staat de 'Shrine of the Bab', maar de details zal ik verder besparen.

De tuinen zijn op drie plekken te bezoeken, het onderste, middelste en bovenste terras zijn vrij toegankelijk (mits je aan de religieuze voorschriften voldoet, zoals geen kauwgom kauwen en geen vrouwen met onbedekte schouders). Deze foto is genomen vanaf de weg bij het middelste terras. Deze omgekeerde treden ondersteunen eigenlijk een terras hoger. Door de strakke lijnen wist ik direct dat ik deze foto om ging zetten in zwart-wit. Nu is mijn vraag wat jullie er van vinden, wat kan er beter?
Afbeelding

Overigens even een beeld van de tuinen vanaf het bovenste terras:
Afbeelding
De goudkleurige koepel is de 'Shrine of the Bab', het middelste terras dus. Aan de andere kant van deze koepel gaan de tuinen nog helemaal door tot onder aan de berg.

AndrevanDam
Contacteer:

Re: Shrine of the Bab

Bericht door AndrevanDam » do 17 dec 2009, 12:56

Wat ik vooral mis in deze foto is een flinke dosis contrast. Alles bestaat nu vooral uit grijstinten. De foto kan best wat spannender worden. Misschien ook hier en daar wat doordrukken van de grijstinten (in de schaduwpartijen bv)

Ik heb snel even wat gerommeld....moest het natuurlijk doen met de z/w foto. Een beetje schuiven met levels, verder alleen maar doordrukken en tegenhouden. uiteindelijk nog iets meer contrast. vanuit het origineel kun je natuurlijk nog veel meer halen.

Afbeelding

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » vr 18 dec 2009, 18:19

Bedankt voor de kritiek. Het is soms lastig om te bepalen hoe ver je kan gaan met contrast. In jouw versie zijn sommige delen heel erg donker, zo ver 'durfde' ik niet te gaan. Bedankt!

JacTrum
Beheerder
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door JacTrum » wo 30 dec 2009, 23:29

Soms is het toch gewoon een kwestie van smaak. Ik vind de originele weergave mooier, maar kan me voorstellen dat een meer grafische uitwerking ook in de smaak kan vallen. Ik vind het jammer dat op de aangepaste foto delen dichtlopen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

walter
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door walter » di 04 mei 2010, 14:55

Ja, de originele foto vind ik ook het mooist, omdat de partijen niet dichtgelopen zijn en ik overigens nog uit de 'oude klasse' stam die grijstinten in alle gradaties waardeer. Maar ik merk dat jonge fotografen veel contrastrijker werken, over het algemeen dan. Verder heb ik zelf ook vaak moeite om uit te maken hoe ver ik kan (mag) gaan in de contrastwerking. Tot slot vind ik het een heel mooie strakke compositie. Je bent in zo'n zonnig land toch wel vlug geneigd met felle kleuren te werken (denk ik) en het aanbod aan onderwerpen moet verder ook heel erg overrompelend werken. Dit onderwerp kon omzeggens overal gemaakt zijn, het is bijna abstract. Voor iemand die zelden zwart-wit foto's maakt vind ik dit toch wel een mooie voltreffer hoor. Dit is natuurlijk een zeer persoonlijke opmerking en vatbaar voor kritiek.

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » di 04 mei 2010, 15:22

Bedankt voor de kritiek. Mijn foto's zijn vaak wel wat contrastrijker, maar ik ben niet iemand die veel zwart-wit omzet, waardoor ik hierbij dus geen idee heb hoeveel 'goed' is.

Ik was in 2008 begin Augustus in Israel, de heetste tijd van het jaar. Volop zon dus. Dit betekent vaak automatisch al een enorm contrast, maar met een beetje draaien en geluk kunnen er genoeg mooie plaatjes gemaakt worden. Mijn 'score' was uiteindelijk ongeveer 1800 foto's in een ruime week als ik me goed herinner. Indrukken genoeg dus van een schitterend land.

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » wo 05 mei 2010, 18:50

Met 1800 foto's heb je zeker bewezen een goede indruk te hebben gekregen. :shock:

Persoonlijk denk ik dat als je tussen je eigen bewerking en de bewerking van Andre gaat zitten, je op het beste resultaat uitkomt.
Het lijnenspel is in ieder geval helemaal gelukt!
Canon 50D | Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon Speedlight 430ex II
Flickr

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » za 08 mei 2010, 22:58

Grappig! Je hebt deze foto al een hele tijd geleden geplaatst en ik was onlangs ook bij die tempel, maar heb de link met de shrine niet gelegd. Anders had het me leuk geleken er ook iets mee te doen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » zo 09 mei 2010, 11:34

JacTrum schreef:Grappig! Je hebt deze foto al een hele tijd geleden geplaatst en ik was onlangs ook bij die tempel, maar heb de link met de shrine niet gelegd. Anders had het me leuk geleken er ook iets mee te doen.
Ik neem aan dat zoiets komt omdat je dan toch genoeg andere onderwerpen hebt om te fotograferen. Zeker in onbekende gebieden is het altijd weer een nieuwe ontdekkingsreis.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » zo 09 mei 2010, 23:32

Dat is helemaal waar. Ik heb tijdens onze rondreis in Israel zo'n 1200 foto's gemaakt, waaronder zelfs heel bijzondere :-)

Plaats reactie