hoe fotografeer ik een schilderij

Nog niet helemaal tevreden met een foto?
Plaats 'm hier en vraag om hulp of tips en suggesties.
Plaats reactie
martinnauta

hoe fotografeer ik een schilderij

Bericht door martinnauta » ma 05 dec 2011, 14:01

dancing.jpg
hoe krijg ik dit schilderij levendiger
dancing.jpg (172.96 KiB) 5480 keer bekeken
dancing.jpg
hoe krijg ik dit schilderij levendiger
dancing.jpg (172.96 KiB) 5480 keer bekeken
Beste mensen,
Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst jullie site bezocht heb, maar ziekte en verhuizing hebben mij parten gespeeld. Inmiddels ben ik weer bezig met fotograferen en heb in Nijverdal mijn nieuwe jachtgebied gevonden. Graag wil ik jullie het volgende voorleggen: sinds kort ben ik heel erg bezig met het fotograferen van schilderijen, werkstukken van 1 x 1 meter, soms ook 1 x 1,5. Er wordt gewerkt met acrylverf en de stukken worden gefotografeerd zonder glas. Bijgaand een voorbeeld van een schilderij. De opname is gemaakt met een 50mm. f/1.4, daglicht en met gebruik van de zelfontspanner. Nu ben ik met het resultaat niet ontevreden, maar het kan volgens mij veel levendiger. Ik vind de kleuren een beetje mat, het knalt niet van het scherm. De foto is reeds verschenen in het jaarboek voor kunstenaars. Voor de volgende reeks foto's wil ik het toch anders aanpakken, een mogelijke oplossing zou m.i. zijn om gebruik te maken van twee softboxen die in een hoek van 30 graden aan weerskanten worden geplaatst. Hoe groot die softboxen moeten zijn weet ik niet, gevoelsmatig zou ik zeggen 1 x 1 of daar zo dichtbij mogelijk. Heeft iemand ervaring met dit soort werk en zo ja, zou die mij dan kunnen/willen adviseren? Voor wat betreft de bijgesloten foto: hoe meer kritiek hoe beter

reinoud
Contacteer:

Re: hoe fotografeer ik een schilderij

Bericht door reinoud » ma 05 dec 2011, 20:56

de foto ziet er goed belicht uit. Dat gaat met flitslicht niet veel beter worden. Maar als je hem te flets vindt is het misschien handig je te verdiepen in kleurbeheer. Dan kun je de kleuren krijgen zoals ze zijn op de plek waar het schilderij hangt.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » ma 05 dec 2011, 22:47

Bij schilderijen gebruik ik nooit kunstlicht. De beste manier is in een gelijkmatig belichte omgeving te fotograferen en reflecties daarmee ook zo veel mogelijk uit te sluiten.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

dabroers

Bericht door dabroers » di 06 dec 2011, 11:21

JacTrum heeft gelijk. Als collectiebeheerde van een museum heb ik veel schilderijen gefotografeerd en door vak-fotografen laten fotograferen. Welk kunstlicht je ook gebruikt, het is altijd een manipulatie van de kleur en dan verzand je al gauw in de discussie van interpretatie. Dat gebeurd ook in tentoonstellingsruimten met het uitlichten van schilderijen. Het beste resultaat voor mij gaf daglicht. Voor een groot restauratieproject hebben we alle betrokken schilderijen een voor een in de museumtuin gefotografeerd. Aan het eind van de middag in augustus. Daar kan geen lamp tegenop.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 06 dec 2011, 11:33

Daarom: verdiep je in kleurbeheer. Dan krijg je de kleuren zoals ze zijn. Geen interpretatie, maar gewoon objectief gemeten. En dan maakt het weinig uit met welk licht je de boel fotografeert, of het nou daglicht, flitslicht, gloeilamplicht, of TL-licht is. Je hebt dan iets nodig als een colorchecker passport, een gecalibreerde monitor en een manier om te printen op de juiste manier (zelf of uitbesteed)

martinnauta

Bericht door martinnauta » do 08 dec 2011, 14:44

Hartelijk dank voor de bruikbare reacties: samengevat komt het er op neer dat het beste resultaat bij zo veel mogelijk gelijkmatig daglicht bereikt wordt; ColorCheckerPassport toepassen om kleuren van de verkregen foto met het origineel af te stemmen en het beeldscherm gecalibreerd te hebben.

Vraagje aan DABroers: welke lens werd er gebruikt tijdens die sessies in de museumtuin, ik ben zo benieuwd of er met een andere lens dan de 50mm. gewerkt kan worden. De 50mm. noopt mij om minimaal 4 meter afstand te nemen van het kunstwerk, en dat is soms lastig.
mvg MartinNauta

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » do 08 dec 2011, 14:50

hoe verder weg hoe beter; op grotere afstand heb je minder vertekening, en minder afstandsverschil tussen het centrum en de hoeken vanaf je camera

Plaats reactie