omkeren van een 50 mm lens voor macro

Het hoeft niet altijd over fotografie te gaan..
Plaats reactie
nieuwenhuis13

omkeren van een 50 mm lens voor macro

Bericht door nieuwenhuis13 » di 01 jul 2014, 15:00

Hallo.

Ik heb een fd lens van mijn AE1 ik heb er een adaptor bij voor omkering ik kan echter niet het diafragma vergroten of verkleinen aan de achterzijde zitten 2 uitsteeksels vermoedelijk voor het diafragmeren op de oude ae 1 van Canon.

Hij moet nu op een D5mark III wie weet raad gr.peter

ejyn

Re: omkeren van een 50 mm lens voor macro

Bericht door ejyn » di 08 jul 2014, 17:08

Bij mijn FD 50 mm 1.8 SC uit 1974-75 kan je de diafragma-nok vergrendelen.
Trek de nok tegen de veerspanning in en verzet de pal van de witte stip naar de rode "L". Het diafragma kan nu manueel ingesteld worden.
Mijn ander FD lenzen, een 80-200 en een 28mm, hebben deze vergrendeling niet. Deze lenzen zijn wel jonger.
Hopelijk ben je hiermee een stap vooruit

nieuwenhuis13

Bericht door nieuwenhuis13 » di 08 jul 2014, 18:16

ONDER DANK ZEGGING VAN JE BERICHT MAAR IK KAN DE WITTE STIP EN RODE "L" NIET VINDEN.
HET BETREFT HIER EEN 50MM LENS MET METALEN VATTING FD 50mm 1:1.4 s.s.c. MISSCHIEN KAN ME VERDER HELPEN. GR.PETER

henkdew

Bericht door henkdew » wo 09 jul 2014, 11:57

nieuwenhuis13 schreef:ONDER DANK ZEGGING VAN JE BERICHT MAAR IK KAN DE WITTE STIP EN RODE "L" NIET VINDEN.
HET BETREFT HIER EEN 50MM LENS MET METALEN VATTING FD 50mm 1:1.4 s.s.c. MISSCHIEN KAN ME VERDER HELPEN. GR.PETER
Gewoon even een adapter voor de FD lens kopen en die op de vatting van de lens plaatsen , het moet dan wel 1 zijn zonder glas zodoende hou je ook de kwaliteit van de lens .
Ik heb de FD lenzen ook eens geprobeerd maar dan gewoon op de camera door middel van een adapter maar kreeg een hotspot (een lichte plek in de afbeelding) dit gebeurde met een adapter met en zonder glas .
Omgekeerd op de camera heb ik niet geprobeerd dus ik ben benieuwd naar het resultaat .

Nog even een aanvulling het schakelaartje achter op de lens zit op een F1.8 50mm met een chromerand voor op de lens deze lens heb ik zelf .

Henk oet W

Plaats reactie