advies gevraagd over specificaties iMac

Het hoeft niet altijd over fotografie te gaan..
Plaats reactie
RamonaS

advies gevraagd over specificaties iMac

Bericht door RamonaS » wo 29 okt 2014, 17:08

Hallo allemaal,

Ik hoop dat er iemand op het forum zit die mij van advies wil voorzien. Ik ben van plan om een iMac 27" aan te schaffen en heb wat vragen over de minimaal benodigde specificaties. Ik zal deze iMac vooral gaan gebruiken voor mijn werkzaamheden als (parttime) fotograaf. Dit betreft 1 dag in de week, dus ik zal zeker met grote RAW-files gaan werken, maar geen hoeveelheden die in de Tb's lopen...... Ik gebruik de iMac voor:

1. professionele fotobewerking met meerdere grote RAW-bestanden -> tegelijk in Lightroom, Photoshop (meerdere lagen etc.) en Nik Software.
2. officetaken (Word, Excel)
3. klein beetje Indesign
4. standaard zaken als browsen, email etc.
5. GEEN gaming.
6. GEEN videobewerking

Ik vraag mij af wat ik minimaal nodig heb aan geheugen, processor en harde schijf om zaken lekker snel en vloeiend te laten verlopen. Hoe sneller en meer, hoe beter, maar ook hoe duurder, dat begrijp ik, maar wellicht heb ik niet het duurste, meest complete systeem nodig om te kunnen doen wat ik wil.

- Het standaard instapmodel bevat een i5 processor. Merk ik bij mijn werkzaamheden veel verschil tussen een i5 en een i7?
- En het verschil bij mijn werkzaamheden tussen een i5 3.2 of een 3.4Gh processor?
- Het standaard model bevat 8Gb werkgeheugen. Hoeveel Gb zouden jullie mij aanraden te nemen?
- En dan de harde schijf: raden jullie mij een Fusion Drive aan, of toch een SSD-schijf? (waarbij ik de data eventueel op een externe harde schijf zet?).
- Nu scheelt het € 300,00 tussen een 256 of een 512 Gb SSD. Zou ik voldoende hebben aan een 256Gb? Voor met name de programmatuur en de data waarmee je aan het werk bent (waarbij ik ervan uit ga, dat ik de foto's waar ik klaar mee ben, op een externe harde schijf weg zet)?

Elke upgrade kost me namelijk weer een paar honderd extra en wellicht is dat niet nodig :|

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dat zou ik zeer op prijs stellen!!
Ramona

reinoud
Contacteer:

Re: advies gevraagd over specificaties iMac

Bericht door reinoud » wo 29 okt 2014, 20:17

ik zou voor 16G geheugen gaan en 512G in de SSD. Dat heb ik ook in mijn macbook, en ik heb ongeveer ruimte voor 2 á 3 maanden foto's op de lokale disk voordat ik ze archiveer naar externe disks.
Meer werkgeheugen is altijd beter, en volgens mij kun je dat in de laatste modellen iMacs ook niet meer achteraf toevoegen, dus dat moet je bij aanschaf doen.

RamonaS

Bericht door RamonaS » do 30 okt 2014, 11:24

Dank je voor je reactie Reinoud!
reinoud schreef:... ik zou gaan voor 512G in de SSD. "
Denk je dat ik te weinig heb aan een 256G SSD? die 512 is namelijk weer € 300 duurder :s... Anderszijds, met een 256 moet je misschien weer meer extern geheugen kopen... En raad je me bewust een SSD aan, of zou een Fusion Drive ook volstaan, of heb je dan te weinig aan het 128Gb Flashgedeelte?
reinoud schreef: Meer werkgeheugen is altijd beter, en volgens mij kun je dat in de laatste modellen iMacs ook niet meer achteraf toevoegen, dus dat moet je bij aanschaf doen.
Ik heb begrepen dat er in de 27" iMacs 4 geheugensloten zitten, waarvan er bij aankoop 2 gevuld zijn (2x4 of 2x8) en dat ik die later zelf uit zou kunnen breiden tot 32 Gh... dus dat zou mooi zijn.

En qua processor? Zou een i5 3.2 volstaan, of moet het sneller ... als een 3.4 of een i7? Het hoeft namelijk geen overkill te zijn (bv. dat je het alleen nodig hebt bij videobewerking, wat ik toch niet doe, snap je?).

Je zegt dat je zelf een Macbook gebruikt. Als ik toch zou gaan voor de optie MacBook + extern scherm (i.v.m. de mobiliteit), welke MacBook zou je me dan minimaal aanraden, qua specificaties? Daar zit namelijk ook veel verschil tussen de processoren en ik zou écht niet weten welke krachtig en snel genoeg is om in Lightroom én Photoshop tegelijk te werken? Heb jij daar ervaring mee?

Ik wip nog steeds heen en weer tussen de keuze iMac of MacBook + scherm. De laatste optie is natuurlijk mobiel (wat ik nu nog niet veel gebruik, maar ik weet niet hoe de komende jaren eruit komen te zien). Tegelijkertijd is de laatste optie ook meteen de duurste :? Heb jij ook een extern scherm bij je MacBook en zo ja, welke?

Alvast bedankt voor je reactie! het is zoveel geld.. :shock: ... dus ik wil graag een weloverwogen keuze maken

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » do 30 okt 2014, 11:46

Ik heb zelf een extern 29" scherm van Dell bij mijn MacBook. Ik weet hier niet uit mijn hoofd welk type.

Het is een hoop geld, maar het probleem (in ieder geval bij de Macbooks dus) is dat je later niet meer kunt upgraden. Snelle disk en veel geheugen vind ik zelf belangrijker dan een iets snellere CPU.

RamonaS

Bericht door RamonaS » do 30 okt 2014, 20:07

reinoud schreef: Snelle disk en veel geheugen vind ik zelf belangrijker dan een iets snellere CPU.
Denk je dat ik bij de MacBook dan weinig verschil merk tussen de 2.2, 2.5 en 2.8Ghz processor? Als ik het verschil niet merk met wat ik ermee doe, kan ik het 'instapmodel' nemen van 2.2Ghz.

Deze heeft echter de Intel Iris Pro Graphics grafische kaart. Heb ik daar voldoende aan, of moet ik upgraden naar de NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen? Dan kom ik meteen in een hoger model van 200 euro duurder (inclusief upgrade naar 2.5Ghz processor).

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » do 30 okt 2014, 20:25

het verschil in processor maakt IMHO weinig uit, maar de grafische kaart (bij Photoshop gebruik) wel.

RamonaS

Bericht door RamonaS » do 30 okt 2014, 21:32

Okay, dan kan ik voor de laagste processor gaan.

Maar volstaat de standaard Intel Iris Pro Graphics grafische kaart dan of moet ik upgraden naar de NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen?

Plaats reactie