registratie van wat je op dat moment voor je lens krijgt

Sport- en actiefoto's kun je delen in dit forum.
Plaats reactie
reinoud
Contacteer:

registratie van wat je op dat moment voor je lens krijgt

Bericht door reinoud » di 02 jun 2015, 20:00

Je kunt dit zien als een registratie van iets dat opeens voor je lens verschijnt... (naar aanleiding van een opmerking in deze thread)

Afbeelding

Maar er zat wel wat voorwerk aan:
- ik wist een deel van de route die de motorrijders bij deze rally zouden rijden. Ik heb deze bocht gekozen.
- van tevoren heb ik een paar honderd meter over de zandweg gelopen om te kijken hoe ze de bocht zouden aansnijden, en dat er geen redenen waren om te remmen, want ik wilde een bocht op snelheid
- ik wilde een plek waar ik met mijn rug in de zon zat, dus met het licht mee fotograferen
- ik wilde ook een plek waar ik met mijn rug in de wind zat, zodat het stof van me af zou waaien
- mijn veiligheid als fotograaf is belangrijk, dus ik heb een plek uitgezocht waar ik makkelijk weg kon duiken als de motoren te dichtbij zouden komen
- ik wilde een beeld van dichtbij met de groothoek, dus ik ben in de apex van de bocht gaat zitten
- ik wilde een indrukwekkend beeld, dus ben ik op mijn hurken gaan zitten zodat het hoofd van de motorrijder boven de horizon uitkomt

en dan is het (ruim een uur) wachten tot de eerste motorrijders eindelijk komen. In de zon en het stof. Nummer 3 deed eindelijk wat ik gehoopt had in de bocht. Hij kwam er driftend doorheen. Op een halve meter afstand van me. Hij legde zijn motor precies zo schuin dat de motorfiets een mooie diagonaal in het beeld maakte. En ik drukte af op het moment dat hij me zag zitten en we oogcontact hadden. Ik heb hem op een vrij klein diafragma geschoten omdat ik voldoende scherptediepte wilde hebben. Bij deze felle zon houd je dan voldoende licht over voor een korte sluitertijd.

Dit was precies het beeld dat ik van tevoren had bedacht. Het is een registratie van wat je op dat moment voor je ziet, maar de foto had ik voor die tijd al in mijn hoofd.
Laatst gewijzigd door reinoud op di 02 jun 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

duynduyn
Contacteer:

Re: registratie zijn van wat je op dat moment voor je lens krijg

Bericht door duynduyn » di 02 jun 2015, 20:11

Prima plaat !!

En een prima uitleg, bedankt !

gr
Jan

Andre

Re: registratie van wat je op dat moment voor je lens krijgt

Bericht door Andre » di 02 jun 2015, 20:30

Hoi Reinoud , Dit heeft U gaaf gedaan ,, De foto is mooi van kleur , Ziet er goed uit ..

GR 8-) André ...
Alle foto's worden door het glas gemaakt , Kijk maar in de lens ,,

PetraS

Bericht door PetraS » di 02 jun 2015, 20:48

Mooie foto Reinout en een uitstekende uitleg,
Fijn dat je ons een kijkje in je keuken geeft. Ik ben het met je uitleg overigens wel eens.
Je hebt kiekjes, (registratie van iets) en foto's die de registratie voorbij gaan en waar goed over is nagedacht, over wat men wil laten zien.
Dat lukt mijzelf lang niet altijd, maar ik doe mijn best.. :mrgreen: :mrgreen:
Vriendelijke groet,
Petra Sanders

If i knew how to take a good photograph,
I'd do it every time.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 02 jun 2015, 20:51

PetraS schreef: Dat lukt mijzelf lang niet altijd, maar ik doe mijn best..
Het lukt me ook niet altijd zo goed als bij dit beeld ";-)

Plaats reactie