Flitsen met Canon 580EXII/Canon 40D

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
Greenfield

Flitsen met Canon 580EXII/Canon 40D

Bericht door Greenfield » do 31 dec 2009, 10:49

Ik zit met de volgende vraag. Als ik fotografeer met mijn genoemde flitser/camera en ik doe dat op de M stand en de flitser op TTL dan zou het zo moeten zijn dat de flitser bepaald hoeveel licht er bij de gekozen sluitertijd diafragma gegeven moet worden om een goed belichte foto te geven. Echter dit is niet altijd zo. Als ik een bijvoorbeeld een foto in de huiskamer maak bij 1/40 en diafragma 8 dan is is deze onderbelicht terwijl ik merk dat de flitser niet met vol vermogen heeft geflitst. Dit kan ik ook nog even controleren door een tweede foto te maken met de zelfde camera instellingen maar de flitser op M en dan met vol vermogen. Het resultaat is dan een overbelichte foto. Dus de kracht van de flitser is met de gekozen instellingen voldoende maar de automatiek lijkt niet goed te werken. Wie herkend dit en weet de oplossing :?:
Bedankt voor jullie reacties.
Canon 40D, Tamron 10-24, EF 24-105, EF-S 55-250, SL 580EX II, SL 550 EX

Wolves fotografie
Contacteer:

Re: Flitsen met Canon 580EXII/Canon 40D

Bericht door Wolves fotografie » di 08 mei 2012, 21:37

Wanneer je zonder flitser een foto maakt in bijvoorbeeld de Av-stand, zul je ook regelmatig merken dat een foto (gedeeltelijk) onder- of overbelicht is. Dat komt door een rekenfout die de camera maakt. Om een goede belichting vast te stellen, rekent de camera namelijk alle kleurinformatie die hij binnenkrijgt om naar neutraal grijs. Wanneer dat gelukt is, geeft hij de belichtingswaarde weer en kun je een goed belichte foto maken. Het lukt de camera echter vrij vaak niet om de neutrale grijstint te berekenen. Dan "noemt" hij uiteindelijk dat wat hij wel haalt, maar neutraal grijs en daar geeft hij de belichting voor vrij. Gevolg een verkeerd belichte foto. Op deze manier ontstaan bijvoorbeeld de grijze sneeuwfoto's. (Sneeuw is wit en er is in een sneeuwlandschap geen of bijna geen donkere kleuren om dat wit te compenseren en zo grijs te kunnen krijgen. De camera "noemt" de witte sneeuw dus uiteindelijk grijs en geeft daar de belichting voor af. Gevolg een grijze sneeuwfoto.) Dit probleem is makkelijk op te lossen door te plussen of te minnen, de belichtingscorrectie. (In het voorbeeld van de grijze sneeuw zul je de foto 1,5 à 2 stops moeten plussen om de grijze sneeuw die de camera berekent weer wit te maken.)

Met flitser gebeurt er eigenlijk precies hetzelfde: de camera maakt nog altijd rekenfoutjes. Ook hier zit de oplossing in een correctie. Dit maal niet het gewone plussen en minnen, maar het plussen en minnen van de flitser. Waarbij ook geldt dat de plus kant zorgt voor lichtere foto's (meer licht) en de min voor donkerdere foto's.

Nu hoop ik dat je dit onderhand al lang weet, want ik zag dat je vraag van eind 2009 was. Ik kan mij echter voorstellen dat er meer leden zijn die dit wel willen weten, vandaar dat ik hem toch beantwoord heb. ;)
Fotografie is de kunst van het kijken.

www.wolves-fotografie.nl voor al uw foto-opdrachten.
www.komfotograferen.nl voor cursussen, workshops en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking.

Greenfield

Re: Flitsen met Canon 580EXII/Canon 40D

Bericht door Greenfield » za 12 mei 2012, 11:06

Dank voor je reactie, geen probleem dat ik de vraag al lang geleden had gesteld.
Canon 40D, Tamron 10-24, EF 24-105, EF-S 55-250, SL 580EX II, SL 550 EX

Plaats reactie