maanfotografie

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
fredje

maanfotografie

Bericht door fredje » za 16 nov 2013, 10:23

hallo
ik ben op zoek naar de beste fstand om de maan te kunnen fotograferen op verschillende pagina's lees ik verschillende fstanden dat gaat van f/5.6 over f/9 ,f/11 en f/16
en de iso verschilt ook telkens

reinoud
Contacteer:

Re: maanfotografie

Bericht door reinoud » za 16 nov 2013, 14:06

fredje schreef:hallo
ik ben op zoek naar de beste fstand om de maan te kunnen fotograferen op verschillende pagina's lees ik verschillende fstanden dat gaat van f/5.6 over f/9 ,f/11 en f/16
en de iso verschilt ook telkens
Hoi Fredje,

aan je vraag te lezen vermoed ik dat we een stapje terug moeten doen, en het over de basis hebben. Je weet het verschil tussen die diafragma's? Waarom zou iemand voor f/5.6 kiezen en waarom f/16? Hoeveel scherptediepte denk je nodig te hebben als je de maan fotografeert?

fredje

Bericht door fredje » za 16 nov 2013, 21:13

1/100ste of 1/200ste

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 16 nov 2013, 21:17

fredje schreef:1/100ste of 1/200ste
dat is een sluitertijd. En juist bij iets dat vrij stil staat als de maan (ja hij beweegt maar niet enorm hard), in de donker zou ik een wat langere sluitertijd kiezen. Een statief is dat natuurlijk wel noodzakelijk. Maar als je in dit soort sluitertijden denkt ga je dat natuurlijk nooit halen met de diafragma's die je noemt...

fredje

Bericht door fredje » za 16 nov 2013, 21:19

daarom dat ik zekerheid wil en het hier vraag

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 16 nov 2013, 21:30

Ik kies een klein diafragma als f/16 normaal als er veel licht is, en ik veel scherptediepte nodig heb. Nou is hier van allebei geen sprake. De maan is vanag hier gezien vrijwel vlak. En in ieder geval pas bij elke lens scherp op 'oneindig'. Geen enkele reden dus om te knijpen.
Nou hangt het van je lens af vanaf welk diafragma hij scherp wordt. Niet elke lens presteert het beste bij een volledig open diafragma. Dus dat zou een reden kunnen zijn om een f/2.8 lens op f/4 te gebruiken. Als dat al lukt. Als je een zoomlens hebt zonder vast brandpunt zul je als je ingezoomd bent pas kunnen beginnen op f/5.6 ofzo...

En dan heb je het -bij acceptabele ISO's, afhankelijk van je camera- absoluut niet over sluitertijden die in de buurt van 1/100e gaan komen. Ik denk eerder in de buurt van 1/2 ofzo. En op die brandpuntsafstanden ga je dat niet halen met VR (of IS, hoe het ook heet bij jouw camera). Dus wil je een statief gebruiken.
Waar je precies op uitkomt hangt af van hoeveel licht de maan geeft. Dat hangt af van hoe helder het is, en de stand van de maan. Met andere woorden: meten en bijstellen

fredje

Bericht door fredje » ma 09 dec 2013, 20:45

Plaats reactie