Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
fietsert

Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Bericht door fietsert » wo 11 dec 2013, 21:36

Even voorstellen eerst :) Ik ben een echte beginner (niet beroepsmatig dus), ik bezit een mooie DSLR, wat lenzen , een goed bruikbare reportageflitser (opzet)...en een bouwlamp... ,die eens wil experimenteren met thuis 'studio' fotografie op zolder, eerst voornamelijk om familieportretten te maken.

Ik las daarom eerst dit zeer toegankelijke en aanmoedigende artikel van Elja Trum hierover:http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... studio.asp .

Kunnen jullie mij nu een goede tutorial site wijzen waar ik mee op weg kan of nog verder?

Wat mij zelf nuttig lijkt is iets met veel illustraties uit de praktijk, zoals op http://strobox.com/ , en waar dus duidelijke verlichtingdiagrammen worden gebruikt a lá http://www.lightingdiagrams.com/ naast echte foto's. Bestaat zo iets? (Engelstalig geen probleem overigens).

------
Fietsert

fietsert

Re: Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Bericht door fietsert » za 04 jan 2014, 15:39

Reinoud bedankt voor die link/tip! De informatieve site bekeken, ook nuttig inderdaad.

Mijn vorderingen zover...het blijft een beetje uitvogelen en pionieren, wat wel heel leerzaam is iig. Ik ben nog steeds vooral met de theorie bezig, en wat attributen aan het verzamelen. Oefenen/uitproberen doe ik vooralsnog met een levensgroot bustebeeld van boetseerklei op zolder, een geduldig model.

De geimproviseerd uitgangspositie is dit:

- D300 met wat lenzen (middelbudget)
- een Nikon SB900 speedlight (topbudget.... uit de tijd dat mijn budget veel ruimer was dan nu).