Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
fietsert

Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Bericht door fietsert » wo 11 dec 2013, 21:36

Even voorstellen eerst :) Ik ben een echte beginner (niet beroepsmatig dus), ik bezit een mooie DSLR, wat lenzen , een goed bruikbare reportageflitser (opzet)...en een bouwlamp... ,die eens wil experimenteren met thuis 'studio' fotografie op zolder, eerst voornamelijk om familieportretten te maken.

Ik las daarom eerst dit zeer toegankelijke en aanmoedigende artikel van Elja Trum hierover:http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... studio.asp .

Kunnen jullie mij nu een goede tutorial site wijzen waar ik mee op weg kan of nog verder?

Wat mij zelf nuttig lijkt is iets met veel illustraties uit de praktijk, zoals op http://strobox.com/ , en waar dus duidelijke verlichtingdiagrammen worden gebruikt a lá http://www.lightingdiagrams.com/ naast echte foto's. Bestaat zo iets? (Engelstalig geen probleem overigens).

------
Fietsert

fietsert

Re: Tutorial studiobelichting met voorbeelden en diagrammen

Bericht door fietsert » za 04 jan 2014, 15:39

Reinoud bedankt voor die link/tip! De informatieve site bekeken, ook nuttig inderdaad.

Mijn vorderingen zover...het blijft een beetje uitvogelen en pionieren, wat wel heel leerzaam is iig. Ik ben nog steeds vooral met de theorie bezig, en wat attributen aan het verzamelen. Oefenen/uitproberen doe ik vooralsnog met een levensgroot bustebeeld van boetseerklei op zolder, een geduldig model.

De geimproviseerd uitgangspositie is dit:

- D300 met wat lenzen (middelbudget)
- een Nikon SB900 speedlight (topbudget.... uit de tijd dat mijn budget veel ruimer was dan nu).
- ik maak gebruik van het CLS systeem van Nikon, met draadloze optische flitssturing (heeft iig één nadeel dat Continuous schieten met de pop-up flitser als Commander niet gaat; verder vind ik het CLS systeem geniaal voor 'iets dat je er zo maar bij krijgt' ); in deze gebruikte combinatie blijft schieten van 1 fps goed mogelijk.
- een tweezijdige reflector/ reflectiescherm (low budget, hongkong)
- een standaard camerastatief (low budget).
- een (hoge) huishoudtrap icm:
- klem met statiefaansluiting (low budget, hongkong)
- Gorilla flexibel statief (low budget, hongkong)
, zal moeten dienen als een lichtstatief.
- (oude) gordijnen in het huis opgehangen, (gekleurde muren), horeca-tafelpapier ed. zullen als achtergrond moeten gaan dienen.

In verband met deze 'zelfstudie' studiofotografie schafte ik verder deze volgende attributen nog aan:

- witte doorschijnende paraplu (low budget, hongkong)
- paraplu houder, multifunctioneel (low budget, hongkong).

Die paraplu van 5 eur is overigens wel hét ding dat hier verschil maakt zeg! Ondanks dat ik een diffuserkap op de flitskop gebruik, krijgt het flitslicht nu een veel betere verdeling en een minder directe, harde impact, dan schieten zonder paraplu.

Wat er nog ontbreekt en wellicht snel op de verlanglijst zal komen is een tweede flitser voor de interessante effecten (?), en een écht lichtstatief. Maar eerst maar eens kijken wat de thuisstudio nu in potentie heeft voor mij.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 04 jan 2014, 15:48

Waarom vind je 1 fps belangrijk? In de studio heb je toch geen haast?

fietsert

Bericht door fietsert » za 04 jan 2014, 17:08

Eh..Ik denk aan mijn peuter van bijna 3, bereidheid tot poseren is vaak van korte duur , en hij laat zich niet wijsmaken stil te zitten :). Maar toevalstreffers kunnen ook slagen wellicht, en geduld is ...een kwestie van afwachten. Tips welkom , Elja had daar ook iets over geschreven dacht ik, kinderen voor de lens.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 06 jan 2014, 23:56

Wat mij betreft is het eerder een kwestie van kijken en op het juiste moment afdrukken. En dat lukt met mijn studioflitsers ook prima met minder dan 1 fps.

primefoto

Bericht door primefoto » di 19 aug 2014, 20:06

Deze post is al iets ouder maar als het over CLS gaat lijkt me dit een beetje handig. ;)

Check this out: http://youtu.be/EWk_GnTzyWw?list=FL0yS9 ... _vZWGMaV1g
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

Plaats reactie