Mijn eerste strobist bijdrage

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
robboxxx

Mijn eerste strobist bijdrage

Bericht door robboxxx » zo 20 dec 2009, 18:10

Zoals ik al in mijn "effe voorstellen" vertelde maak ik foto's in de mergel grotten. Sinds kort gebruik ik daarvoor mijn flitser. Ik stel mijn camera op en "open" hem in het donker. Ik loop dan met héél weinig licht door de zijgangen en flits de te belichten gang in. Deze foto had maar vier flitsen nodig. Ben ik nu een "strobist" ?
Bijlagen
TerBen024.jpg
TerBen024.jpg (247.54 KiB) 5342 keer bekeken

Elja
Beheerder
Contacteer:

Re: Mijn eerste strobist bijdrage

Bericht door Elja » za 26 dec 2009, 10:27

Ik vind het wel strobist materiaal op deze manier. :)

Geslaagde foto ook, kleine detail dat me opvalt is de twee schaduwen die dat grote rotsblok in het midden heeft.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Wolves fotografie
Contacteer:

Bericht door Wolves fotografie » di 08 mei 2012, 21:20

Nee eigenlijk is deze methode niet echt de strobisten methode. Wat jij doet valt onder de term light painting (schilderen met licht). Normaal wordt light painting uitgevoerd met zaklantaarns of andere (mobiele) lampen die je aan en uit doet al naar gelang je ergens licht wilt hebben. Onderstaande foto is bijvoorbeeld op deze manier met een zaklantaarn belicht.

Afbeelding

Dus de methode van light painting houdt in dat de omgeving donker is, je werkt met lange sluitertijden en je binnen deze sluitertijd delen van je foto belicht met bijvoorbeeld een zaklantaarn. Je kan hierbij zelf, mits je donkere kleding aan hebt en geen licht aan doet, rustig door het beeld van de camera heen lopen, zolang je maar zorgt dat je uit beeld bent op het moment dat je licht aan doet.
Fotografie is de kunst van het kijken.

www.wolves-fotografie.nl voor al uw foto-opdrachten.
www.komfotograferen.nl voor cursussen, workshops en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 08 mei 2012, 23:16

Wolves fotografie schreef:Nee eigenlijk is deze methode niet echt de strobisten methode.
Ach, je kunt gaan miereneuken over precieze definities. Onder strobisme wordt vaak verstaan dat je de foto belicht met een flitser die los van je camera is. Dan is dit het wel. Lekker belangrijk. (in de strobist card set zit ook een voorbeeld van iemand die een auto heeft gefotografeerd in het donker door er met een softbox in zijn hand 100 keer van verschillende kanten mee te flitsen)

Belangrijker is dat je snapt wat licht doet, en hoe je het resultaat kunt bereiken dat je vantevoren had bedacht. Zo te zien is dat hier aardig gelukt. Natuurlijk is er altijd nog wat te verbeteren. Gelukkig maar, anders zou je klaar zijn! ";-)

Wolves fotografie
Contacteer:

Bericht door Wolves fotografie » wo 09 mei 2012, 00:18

reinoud schreef:Ach, je kunt gaan miereneuken over precieze definities.
Er wordt iets gevraagd en daar geef ik antwoord op, sinds wanneer is dat mierenneuken???

www.komfotograferen.nl voor cursussen, workshops en privé-lessen fotografie en/of fotobewerking.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 09 mei 2012, 00:23

Wolves fotografie schreef:
reinoud schreef:Ach, je kunt gaan miereneuken over precieze definities.
Er wordt iets gevraagd en daar geef ik antwoord op, sinds wanneer is dat mierenneuken???
Niet het feit dat je antwoord geeft, maar meer je redenatie "het is lightpainting, dus geen strobistme". Zoals ik verderop ook in mijn antwoord uitleg. Ze sluiten elkaar niet uit.

Wolves fotografie
Contacteer:

Bericht door Wolves fotografie » wo 09 mei 2012, 03:50

Wikipedia schrijft:
Light painting is a photographic technique in which exposures are made by moving a hand-held light source or by moving the camera. The term light painting also encompasses images lit from outside the frame with hand-held light sources.
Strobist fotografie = fotograferen met de reportage flitser los van de camera.

De flitser was in de hand, de persoon liep tijdens het maken van de foto naar de juiste plek om die te verlichten en er was een lange sluitertijd => light painting.
De flitser was echter los van de camera => strobist.

Hieruit blijkt dat je gelijk hebt dat het één het ander niet uit hoeft te sluiten. Wat echter wel geldt is dat normaal gesproken we maar één van de twee termen gebruiken. De term die gebruikt wordt is doorgaans de term waar de meeste factoren van genoemd worden en dat is hier light painting.

Hetzelfde even met een heel ander voorbeeld om het wat duidelijker voor je te maken:

Als je een foto met een macro objectief maakt van een een torretje dan kun je zeggen dat je bezig bent met dierfotografie. Een torretje is immers ook een dier. Toch zijn de meeste mensen het denk ik met mij eens wanneer ik dan zeg dat je dan bezig bent met macrofotografie. Je ziet foto's van torretjes immers ook altijd in de categorie macro staan op beoordelingsfora en niet bij dierfotografie.

Maar noem het verder hoe je het noemen wilt, mijn antwoord was puur om TS de juiste naam te geven en verder vind ik het eigenlijk helemaal niet interessant hoe je het wilt noemen. Het valt allemaal onder fotograferen met behulp van kunstlicht. :P

Plaats reactie