Wat is HDR fotografie?

High Dynamic Range is een methode om meer dynamisch bereik uit je foto's te halen. Voorkom uitgebeten lichte gedeelten en dichtgelopen zwarten.
Plaats reactie
Elja
Beheerder
Contacteer:

Wat is HDR fotografie?

Bericht door Elja » do 10 dec 2009, 00:40

Op Photofacts heb ik eerder een uitgebreide uitleg gegeven van High Dynamic Range fotografie. Kijk daar zeker even als je nog niet weet wat HDR fotografie is.

In het kort komt het er op neer dat je meerdere foto's combineert om zo een hoger dynamisch bereik in een foto te krijgen. Bij een normale foto wordt je vaak gelimiteerd door de mogelijkheden van je camera. De lucht is bijvoorbeeld overbelicht (wit uitgebeten) of een donkere schaduw loopt dicht (volledig zwart).

Je kunt dit oplossen door meerdere foto's van hetzelfde onderwerp te maken met verschillende belichtingen. Je maakt dan dus foto's waarbij telkens een deel van het beeld goed belicht is, de schaduwen, de middentonen en de hoge lichten.

Met behulp van software (zoals Photomatix) kun je deze beelden samenvoegen tot één foto met daarin het dynamisch bereik van drie (of meer) foto's. Om dit beeld te tonen moet je 'tonemapping' gebruiken om het terug te brengen naar een normale foto die op elke monitor getoond kan worden. Hierbij kun je ervoor zorgen dat het beeld 'realistisch' blijft of juist de bewerking in extremen trekken.

Veel fotografen hebben de extreme kleuren van HDR foto's wel gezien en hebben daarom een voorkeur voor een HDR foto waarbij het bekende 'HDR effect' eigenlijk niet zichtbaar is. De techniek kan dan bijvoorbeeld gebruikt worden om een donkere kamer goed te belichten terwijl ook door het raam naar buiten alles goed belicht te zien is.

Als je begint met het maken van HDR foto's zou ik in elk geval aanraden beide methoden eens uit te proberen!

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

libeco
Contacteer:

Re: Wat is HDR fotografie?

Bericht door libeco » do 10 dec 2009, 21:57

Er is ook een makkelijke methode die goed werkt met RAW-bestanden, je hebt maar 1 belichting nodig. De echt extreme effecten krijg je zo niet, maar het is wel een perfecte manier om bepaalde delen wat op te lichten.

Open het bestand in Adobe Camera RAW (ik gebruik geen Lightroom, dus ik zou niet weten of het hiermee ook kan, maar ik gok van wel) en maak aanpassingen om de foto naar wens te maken. Negeer hierbij de donkere delen. Houd nu Shift ingedrukt, je zult zien dat de knop Open verandert in Open as smart object, klik hierop terwijl je Shift ingedrukt houdt.

In Photoshop rechterklik je op de smart object layer en kies je voor copy as smart object. Dubbelklik nu op deze layer en je zit weer in ACR, pas nu de foto aan zodat de donkerdere delen beter belicht zijn en negeer hierbij de rest van de foto. Bevestig je bewerkingen en je zult nu in Photoshop twee layers hebben met als het ware twee belichtingen. Maak nu gebruik van layer masks en opacity om het geheel realistisch in elkaar over te laten lopen.

discocandy

Bericht door discocandy » ma 28 dec 2009, 09:02

Waar jij het over hebt is geen HDR, maar tonemappen en dat kan inderdaad met elke foto.
de overhead die in een raw bestand zit kan je heel goed gebruiken om dat effect te krijgen.
maar wat dan makkelijker is, om hem te openen als smartobject via de raw converter.
en dan een kopie maken.
deze weer te openen in de rawconverter en aan te passen./ zo ben je non destructive bezig.

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » ma 28 dec 2009, 13:42

discocandy schreef:Waar jij het over hebt is geen HDR, maar tonemappen en dat kan inderdaad met elke foto.
de overhead die in een raw bestand zit kan je heel goed gebruiken om dat effect te krijgen.
maar wat dan makkelijker is, om hem te openen als smartobject via de raw converter.
en dan een kopie maken.
deze weer te openen in de rawconverter en aan te passen./ zo ben je non destructive bezig.
Heb je het nou tegen mij of Elja? Ik heb het namelijk over precies dat proces.

discocandy

Bericht door discocandy » ma 28 dec 2009, 17:19

libeco schreef: Heb je het nou tegen mij of Elja? Ik heb het namelijk over precies dat proces.
Ik had het tegen jou ja :D

Wat jij zegt is geen HDR fotografie maar tonemappen van een enkele belichting..

HDR is zo'n dynamish bereik dat je in een foto alles vangt en ook niet op een normale monitor te bekijken is.

Van wat in een een belichting zwart is je tot bijna wit kan aanpassen.
Dus het bereik van een foto zo vergroten dat je met een foto van zeg maar, nacht foto tot zwaar overbelichte foto kan creeren.
Wat jij doet is het beetje overhead uit het raw bestand gebruiken om je shadows en highlights aan te passen. maar kan lang niet zo ver als met een echte HDR.

3 foto's is ook lang niet genoeg om dat te bereiken. 9 tot 11 belichtingen is meestal voldoende. maar heb ook wel eens 15 belichtingen gedaan om tot het effect te komen.

Dus hoort jou verhaal "officieel" niet thuis in het HDR verhaal. (ook al doet de halve wereld dat.)

en ja wat is HDR.

Dit?
Afbeelding

of dit??

Afbeelding

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » ma 28 dec 2009, 17:37

Tsjah, wellicht dat wat ik noemde geen officiele definitie is van HDR-fotografie. Feit is wel dat er gespeeld wordt met verschillende 'belichtingen', in dit geval uit 1 echte belichting gehaald. Ik refereerde meer aan de techniek die ik benoemde, waarna jij zei dat er een gemakkelijkere manier voor was, terwijl dat de manier was die ik al benoemde... ;)

Maar goed, als anderen dit geen HDR willen noemen vind ik dat best, bij mij valt het wel onder de noemer HDR... :mrgreen:

discocandy

Bericht door discocandy » ma 28 dec 2009, 18:18

Dat over jou smart objects zeker overheen gelezen :) sorry
ja dat jij het ook HDR noemt kan ik je niet kwalijk nemen.... ;)
Zoals ik al zei... dat doet de halve wereld terwijl het eigenlijk texturebaking is....

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » ma 28 dec 2009, 18:28

discocandy schreef:Dat over jou smart objects zeker overheen gelezen :) sorry
ja dat jij het ook HDR noemt kan ik je niet kwalijk nemen.... ;)
Zoals ik al zei... dat doet de halve wereld terwijl het eigenlijk texturebaking is....
Mooi, dan zijn (bijna) alle misverstanden de wereld uit... :lol:

Plaats reactie