Even

Nieuw op Phototalk?
Stel je in dit forum even voor aan de rest van de Phototalkers..
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
PhotoDummy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Even

Bericht door PhotoDummy » do 05 feb 2015, 10:39

Beste Phototalkers,otografie, niets speciaals en niet spect
Laatst gewijzigd door PhotoDummy op do 27 aug 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

duynduyn
Contacteer:

Re: Even voorstellen & Advies gevraagd

Bericht door duynduyn » do 05 feb 2015, 18:40

Welkom Photodummy,

Dat lijkt mij een flinke investering voor iemand die nieuw op het DSLR gebied zijn intrede gaat maken !
Naar wat ik begrepen heb, zit je voor wat betreft Lightroom en Photoshop hier bij Photofacts goed.

zie : https://photofactsacademy.nl/index.asp

Wellicht dat je inderdaad wat boeken over dit onderwerp vooraf kan raadplegen,
bijvoorbeeld van Scott Kelby. Maar ook YouTube.com kan een bron van informatie
zijn, zoek dan eens op Scott Kelby en Matt Kloskowski, weliswaar in het engels, maar
ik neem aan dat dat geen bezwaar zal zijn.

De Canon 5D Mk III is een full frame camera, dat is het kleinbeeldformaat, dus dat gedeelte
over omgerekend naar kleinbeeld kan je vergeten, 28mm op een 5D Mk III is 28mm et cetera.

Aanvullende apparatuur, zoals aanvullende objectieven, flitser e.d. kun je naar mijn idee het
beste aanschaffen pas als de noodzaak er is, een statief en draadontspanner vind ik wel een
must. De EF 50mm/1.4 USM is een goede start, een korte zoom zou ook kunnen.

Let wel, EF-S lenzen kunnen niet op de 5D.

groeten,
Jan

PhotoDummy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door PhotoDummy » vr 06 feb 2015, 08:19

Hallo Jan,

Allereerst ben ik erg blij met jouw feedback. Waarvoor mijn dank.

De tips van de boeken ga ik zeer zeker opvolgen, ga mij eens oriënteren. De tip omtrent Photoshop en Lightroom is erg nuttig, had al gezien dat er video cursussen worden gegeven. Iemand hier ervaring mee?

Een 28 of 35 mm is dus niet geschikt ? Of begrijp ik je verkeerd? En wat zou een goede korte zoom lens kunnen zijn?

Nogmaals dank voor de feedback!

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » vr 06 feb 2015, 16:55

Canon heeft o.a. de volgende type camera's :

Full frame : 5D Mk III
6D
Op deze full frame camera's van Canon kunnen alleen objectieven met een EF-vatting,
uiteraard hoeven deze niet per se van Canon te zijn.
Met deze camera's hoef je geen rekening te houden met een cropfactur.

Crop-sensor camera's : 1200D, 600D, 700D, 70D, 7D, 7D MkII
Op deze camera's kunnen zowel objectieven met een EF-vatting, als met een EF-S vatting.
Met deze camera's moet je rekening houden met de crop-factor van 1,6. (= APS-C)
Een objectief van b.v. 100 mm op één van deze camera's komt ongeveer overeen met een
160 mm objectief op een Full Frame camera.

Een 28 of 35 mm kan wel degelijk op een 5D, als je maar rekening met de vatting houdt.

gr

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » vr 06 feb 2015, 18:32

Ter aanvulling op het voorstaande, de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM
zou een mooie korte zoom zijn, voor meerdere doeleinden goed inzetbaar,
zit wel een prijskaartje aan verbonden : + € 900 !!
Maar ook de Canon EF 24-105mm F3.5-5.6 IS STM van + € 450

Bij andere objectieven is het belangrijk voor welk doeleinde je de camera wilt gebruiken.

Maar bij de afweging welke camera je zou kunnen kiezen, zou ik je ook de 6D willen'
adviseren er bij te betrekken, de 5D Mk III kost ongeveer (body) € 2700,-
de 6D gaat voor ongeveer € 1550,- over de toonbank.

groeten,
Jan

PhotoDummy

Bericht door PhotoDummy » vr 06 feb 2015, 19:23

Hi Jan,

Wederom bedankt voor de feedback.

Graag zou ik de richting portret, studio en street op willen gaan. Verder toch ook wel de macro en product fotografie.

Uiteraard zal ik indien ik de studie zal volgen via de Academie ook landschappen, architectuur ect mogen doen.

Welke van de 2 lenzen raad jij het meeste aan , naar de EF 50 mm f/1.4 USM lens. ?

Groeten

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » vr 06 feb 2015, 21:06

PhotoDummy schreef:Hi Jan,

Wederom bedankt voor de feedback.

Graag zou ik de richting portret, studio en street op willen gaan. Verder toch ook wel de macro en product fotografie.

Uiteraard zal ik indien ik de studie zal volgen via de Academie ook landschappen, architectuur ect mogen doen.

Welke van de 2 lenzen raad jij het meeste aan , naar de EF 50 mm f/1.4 USM lens. ?

Groeten
Op een full frame zou een 90, 100 of 105mm macro objectief ook goed gebruikt kunnen worden voor portretfotografie.Zelf gebruik ik de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM op mijn Canon 600D en 70D Cropcamera,
een fijn objectief, weliswaar zonder IS, maar toch.
Voor studio-, street- en productfotografie vind ik rond 100 mm wat te lang, je moet
redelijk ver van je onderwerp blijven, bij productfotografie hangt het natuurlijk wel af van de grootte
van het product. Voor studio- en streetfotografie zou naar mijn mening de korte zoom goed dienst kunnen
doen. Misschien ook wel de 50mm, ik gebruik zelf de EF 50 mm f/1.8 II, scheelt wel € 200 met de f/1.4 versie !!

En ja, welke van de 2 eerder genoemde korte zoom zou ik kiezen, moeilijk, kwalitatief is de 24-70mm
de betere, heeft zelfs een macrostand, het bereik van de 24-105mm vind ik prettiger, de prijs ook :lol:
Maar er zijn nog meer keuzemogelijkheden in dit bereik, ook lichtsterkere en ook van andere merken.
En soms hebben de diverse fotowinkels een kitaanbieding, body met objectief met extra korting.

Even, nou ja even, googelen op merk en typenummer en de bijbehorende tests raadplegen !

groeten,

Jan
Jan

Plaats reactie