Toch op zoek naar een normale videocamera..

Op de meeste nieuwe camera's kun je tegenwoordig ook filmen.
Handige technieken, software en dergelijke voor video kunnen hier worden besproken.
Elja
Beheerder
Contacteer:

Toch op zoek naar een normale videocamera..

Bericht door Elja » zo 06 dec 2009, 14:26

Oke, dit forum onderdeel is bedoeld voor vragen over filmen met je spiegelreflex. Toch even een afwijking daarvan. ;)

Ik heb zelf namelijk de Canon 5D mark II. Die bevalt me uitstekend en ik vind de filmfunctie ook echt een mooie toevoeging. Prachtig hoe je daarmee met scherptediepte kunt spelen tijdens filmen. Ook mooi is de optie om bijzondere objectieven te gebruiken voor effecten die je met een normale videocamera niet voor elkaar krijgt.

Nu had ik een tijd terug al eens een goedkope videocamera gekocht om filmpjes voor Photofacts mee te maken. Deze camera had een prijs van nog geen 150 euro en het is me duidelijk geworden dat je dan ook krijgt wat je betaald; weinig.. Na amper een keer of vijf filmen zeurt ie nu al over het schoonmaken van de videokoppen.

Ik ben daarom nu op zoek naar een HD videocamera die wel wat meer kwaliteit biedt. Filmen dus op full-HD en opname op geheugenkaartjes in plaats van tape. Eigenlijk heb ik de gewenste camera al gevonden (met hulp van Twitteraars); de Panasonic HDC-TM300. Uiteraard betaal je hier voor de kwaliteit; net iets meer als duizend euro moet de camera kosten en dan hebben we het nog niet over accessoires gehad.

Een flinke investering dus, maar een mogelijkheid om dan ook meer met video te doen op Photofacts. Mijn Canon 5D mark II wil ik daarnaast ook gaan gebruiken voor film, hier kun je gewoon meer creativiteit in kwijt. Voor het gemak (beeldstabilisatie, standarden volgen, beter handligging) komt er dus een camera bij.

Jullie tips en meningen zijn natuurlijk van harte welkom!

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

aradilon
Contacteer:

Re: Toch op zoek naar een normale videocamera..

Bericht door aradilon » zo 06 dec 2009, 20:21

Zorg dat je ook denkt aan goede microfoon voor je verjaardag :D (al is die op de panasonic al wel goed) zoiets als deze, http://www.cameratools.nl/RO102316-arti ... phone.html

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » zo 06 dec 2009, 22:12

Mijn verjaardag duurt nog wel even, dus die microfoon moet nog even wachten. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n microfoon erg veel verschil kan maken. Ik denk dat ik de Panasonic maar ga halen, dan kijk ik later nog wel voor de extra accessoires. Een extra accu is wellicht nog wel mooi meegenomen.

Elja

aradilon
Contacteer:

Bericht door aradilon » zo 06 dec 2009, 22:33

Ja waarschijnlijk wel al verbruikt zo'n flashbased camera veeeel minder dan 1 met tape.

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » do 10 dec 2009, 00:29

Oke, ik heb 'm besteld! :)

Met een beetje geluk is ie er morgen. Ben benieuwd.
Heb er maar gelijk die extra accu bij besteld, leek me wel zo handig.

Hmm, nu alleen nog bedenken wat voor een video's ik ga maken..
Iemand suggesties?

Elja

aradilon
Contacteer:

Bericht door aradilon » do 10 dec 2009, 12:26

Reviews, evenementen, fotoshoots, workshops die je bijwoont,...
Dat zijn toch al een paar ideeën om mee te beginnen. :D

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » do 10 dec 2009, 13:19

Ja, daar ga ik 'm ook zeker voor gebruiken.
Ik doelde nu ook meer op concrete ideeën; iets waar ik vanavond -bij wijze van spreke- nog een video over zou kunnen maken.

De camera is overigens vandaag binnengekomen. De accu zit in de oplader!

Elja

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » do 10 dec 2009, 22:00

Video is een perfect medium om dingen mee uit te leggen. Zoals eerder gezegd zijn reviews een leuk onderwerp, maar vergeet ook zeker fototechnieken niet. Laat bijvoorbeeld zien met van voor een opzet je een foto neemt om een bepaald resultaat te verkrijgen.

fotoutrecht
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door fotoutrecht » ma 18 jan 2010, 22:09

Ik heb uitgekeken naar deze camera en volg alle site's(meest Amerikaanse).
het zou een aanvulling zijn als jullie er mee zouden beginnen,in http://blog.vincentlaforet.com/ is een wedstrijd aan de gang(only to legal residents of the United States)helaas niet voor ons, maar het is de moeite waard om te volgen.
wel ik heb een paar dingen aangepast,statief met wielen,een Mattabox,een robe microfoon,software Final cut expres de nederlandse beschrijving ervan heb ik gedownload.een test filmpje heb ik gemaakt http://vimeo.com/8616678 er is er nog een http://fotografiedocent.ning.com/video/vleuterweide-zww.
Dus gaan we van start?
mvgW

ruis
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door ruis » di 19 jan 2010, 14:02

Ha die Wim,

Ben je eindelijk op de goede weg. Jammer dat je Final Cut Express hebt genomen, deze maak namelijk niet optimaal gebruik van de Codecs, waardoor je dus ook niet de maximale kwaliteit ter beschikking hebt. In februarie komt er nieuwe firmare viir de 5d2 waardoor je meer mogelijkheden hebt dan nu.
Wat assesoires moet je eens kijken bij Xacuto, die lopen vooruit op filmen met DSLR uit de hand, kost een beetje maar dan heb je ook wel.

Gr. Ruis.

Ik film met een D3s, ben over.

Plaats reactie