Back / Front focus

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie
Niels
Contacteer:

Back / Front focus

Bericht door Niels » zo 10 jan 2010, 14:29

Ik twijfel al een tijdje over de scherpte van mijn 40D, maar ben nu echt tot de conclusie gekomen dat de echte scherpte er niet is.

Gisteren een shoot met 2 kids gedaan, en opzich ziet het goed uit, maar op 100% crop mist de echte scherpte.
Zeker i.c.m. de 70-200 L moeten er ragscherpe foto's uit komen.

Natuurlijk heb ik - voordat ik deze conlusie trok - wel op diverse diafragma's en sluitertijden getest, uit de hand en vanaf een statief om bewegingsonscherpte uit te sluiten.

Zie hieronder een foto op 100% crop.
Deze mist toch de echte scherpte of ben ik nou te kritisch.. :D

Afbeelding

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben? (en dan het liefst met de 40D)

Ik ga morgen toch maar eens mailen en bellen met de leverancier.

Wellicht is het leuk als iemand met een "goede" schertpe een 100% cropje post?

bedankt voor de reacties!

ruis

Re: Back / Front focus

Bericht door ruis » zo 10 jan 2010, 20:19

De camera lijkt geen last te hebben van een front of back focus probleem.Dit zie je al snel als je bv op het oog scherp steld en het oor of de neus is scherp ipv van het oog. Maar dit moet je niet testen met diafragma f.11.
Het portret lijkt eerder last te hebben van te weinig verscherping. Schiet je op jpg dan de camera verscherping uit staan of heel laag, bij raw, wordt hoe dan ook geen verscherping door gegeven. Dus je verscherping (onscherp masker) wat hoger en je probleem is opgelost.
De enige Canon camera die serieus focus problemen heeft is de 1d mk3. en over de mk4 zijn ook al wisselende berichten te horen.

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 11 jan 2010, 09:47

Ruis: bedankt voor je reactie.

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij had ik hier nooit last van.
Jij zegt dus dat RAW in principe altijd onscherp is, en je dus nooit een 100% scherpe foto hebt als je in RAW schiet?
Ook met het unsharp mask ben ik nog niet helemaal tevreden.. :-(

Ik ga straks nog een een JPEG schieten, en dan naar de scherpte kijken.

Ik verneem je reactie graag!

Niels

danielsl

Bericht door danielsl » ma 11 jan 2010, 15:21

Het lijkt op mijn scherm toch of het oor scherper is. Het oog is gewoon niet scherp, raw of geen raw.

Heb wel een nikon, maar mijn kitlens is zelfs nog scherper.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » do 14 jan 2010, 00:14

Niels, ik vind hem ook niet optimaal scherp, terwijl hij dat wel zou moeten zijn. Dat alle RAW plaatjes onscherpte hebben is echt onzin en ook zonder verscherping moet een foto gewoon scherp zijn. Het lijkt me wat meer testfoto's waard voor er conclusies worden getrokken.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels » do 14 jan 2010, 09:11

Jac,

Ik ben inderdaad ook niet van overtuigd dat alle RAW's onscherp zijn. Wel minder als JPEG, maar dat komt omdat je camera al een optimalisatie slag doet.

Ik ben nog druk aan het testen om te kijken of ik hem echt weg ga brengen. Vreemde is dat ik er voorheen - lijkt - geen last van had. Dus alles doorspitten en testen maar.

dank voor je reactie!

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » do 14 jan 2010, 13:27

Niels schreef:Jac,

Ik ben inderdaad ook niet van overtuigd dat alle RAW's onscherp zijn. Wel minder als JPEG, maar dat komt omdat je camera al een optimalisatie slag doet.

Ik ben nog druk aan het testen om te kijken of ik hem echt weg ga brengen. Vreemde is dat ik er voorheen - lijkt - geen last van had. Dus alles doorspitten en testen maar.

dank voor je reactie!
Wellicht kan je proberen om een foto na te maken waarvan jij denkt dat de combinatie nog wel goed was. Eventuele onscherpte zou je zo kunnen aantonen. Is uiteraard wel lastig om exact dezelfe situatie te krijgen, maar met de Exif-informatie moet je in ieder geval de instellingen van je camera en lens kunnen achterhalen.

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels » do 14 jan 2010, 14:29

Bedankt voor de tip! ;)

Plaats reactie