Nieuwe camera

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
ellenze
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Nieuwe camera

Bericht door ellenze » di 12 jan 2010, 17:26

Hallo,

Misschien kan iemand mij helpen. Heb nu een Canon 400D met een Sigma lens 18-200. Wil graag een wat profesionelere camera aanschaffen en had de 7D in gedachten ook omdat mijn lens hierop te gebruiken is. Hij werd uitgetest door een fotograaf waar ik een aantal workshops heb gevolgd en heb hem vorige week benaderd en hij vond het een goede camera vol met extra functies alleen de conclusie was wel dat de foto's niet echt scherp waren.
Ook de 50D kwam niet zo goed uit de tests.
Ik ben mij nu wat verder aan zoeken. De 5D lees ik op dit forum is een prima camera alleen bij sport komt hij wat tekort lees ik. Ben ook al gaan kijken bij Nikon D300 en ken ook wat mensen die hem in bezit hebben, maar dan kan ik ook met mijn Sigma niets meer.Dus dan toch full frame en een andere lens? En welke lens is dan om even mee door te kunnen?
Kan iemand mij advies geven

Gr. Ellenz

libeco
Contacteer:

Re: Nieuwe camera

Bericht door libeco » di 12 jan 2010, 17:46

De woorden professioneel en amateur vind ik zelf maar vage termen, foto's van amateurs kunnen mooier zijn dan van professionals. De grote vraag is: wat wil je met je camera doen? Wil je studiowerk doen? Actie/sport? Natuur? Landschap? Astrologie? Je kunt het zo gek niet bedenken. :-)

Wat ik heel vaak heb gehoord is dat je geen lenzen bij je camera koopt, maar een camera bij je lenzen. Nou is dat niet echt het geval als je 1 lens hebt, maar ik kan me voorstellen dat je die investering niet weg wilt gooien (bij wijze van spreken). De scherpte van een foto wordt voor een groot deel door je lens bepaald, dus je kan je afvragen of je de vermeende onscherpte van een 7D (waar ik zelf eerlijk gezegd nog niks over heb gehoord) wel gaat merken met jouw lens.

Overigens kan je in een beetje camerawinkel vaak even je eigen lens op een camera testen om wat profopnamen te maken (wel even geheugenkaartje meenemen om thuis rustig op de PC te kunnen beoordelen).

ruis
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door ruis » di 12 jan 2010, 19:37

Die D 400 is helemaal geen verkeerde camera, je moet je niet gek laten maken op een workshop. Als je eenmaal met een Hasselblad en 60 megapixel een portretje gemaakt hebt wil je niet meer anders, maar met die zelfde camera een snapshotje op de kermis en je wilt een D 400.
Als ik jou zou zijn,verkoop die Sigma en begin met een paar orginele Canon lenzen.
Vast brandpunt heeft de voorkeur vanwege scherpte, contrast, scherpstelling (nauwkeurigheid, en snelheid) en nog lekker klein ook.
De goedkoopste vaste brandpunten zijn bijna altijd beter dan zoom lenzen.

Nikon is scherper dan Canon!

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels » di 12 jan 2010, 20:49

Ik sluit mij aan bij ruis.

Indien je echt een andere body wilt, dan moet je dat natuurlijk doen!
Persoonlijk zou ik investeren in goede (canon) lenzen.
Ik vraag mij überhaupt af of je huidige lens goed funktioneert op de 7D. (en ben je straks nog alles aan het vervangen)

Kijk, het nu is nu geld investeren in glas, die je prima kan gebruiken op je huidige body.
Mocht je op den duur tegen de beperkingen van je body aan gaan lopen, dan kan je altijd alleen een nieuwe body halen en heb je al mooi glaswerk.

De beslissing ligt natuurlijkbij jou, maar kijk ook eens hoevaak er nieuwe body's uitkomen tegenover nieuwe lenzen.
De body kan altijd nog.. :-)

Suc6 met je keuze.

ps. ga op je eigen gevoel af, vaak heeft iedereen wel iets tegen bepaalde merken of types.

ellenze

Bericht door ellenze » di 12 jan 2010, 20:57

Bedankt voor jullie reacties ik neem ze ter harte en wacht nog even af.

Grtz. Ellenz

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » do 14 jan 2010, 00:26

Tsja Ellenz, vooralsnog vind ik het merkwaardige opmerkingen die je kreeg. Alle door jou genoemde camera's moeten uitstekende resultaten op kunnen leveren. Ik kan me voorstellen dat je je objectief niet weg wilt gooien (sorry, verkopen natuurlijk) en dat je graag bij Canon blijft. Maar voor Full frame verandert de lengte van je objectief wel (virtueel) en moet je een hoop extra geld uitgeven. Dat is een hele stap. Het hangt er helemaal van af wat je voor de toekomst wilt en of je voldoende budget hebt. Voor serieus fotograferen is volgens mij Full frame de toekomst, maar wel een dure toekomst en die moet je je kunnen permitteren. Ook met DX camera's kun je fantastische resultaten krijgen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

ellenze

Bericht door ellenze » ma 18 jan 2010, 21:16

Ja inderdaad Jac ik werd wat overdonderd maar ja dat weet je op een forum.
Wil niet persee bij Canon blijven. Op de fotoclub waar ik al 3 jaar lid van ben hebben een paar leden ook de Nikon D300, waar ik wat fot's mee mocht maken en die waren perfect.
Mijn 400D wil ik ook niet kwijt maar wil daarnaast wil ik graag een camera met een grotere sensor en all weather.
Naast mijn sigma 18-200 heb ik een Sigma macrolens 105mm EX 2.8 en een Canon flitser Speedlight 580 (denk dat deze niet op een Nikoncamera kan).
Zit nu te denken aan een 5d en wil dan wel een lens erbij om te starten met fullframe. Maar welke?

ellenze

Bericht door ellenze » ma 18 jan 2010, 21:42

p.s. Jac

ik zie dat je uit Breda komt. Ik woon in Halsteren gem. Bergen op zoom. Weet jij in de omgeving nog een goede camera zaak. Hier hebben wij alleen de Medimarkt. Ga wel eens naar Camera Expres in alphen a/d Rijn, heeft goede prijzen maar het is er ontzettend druk.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » di 19 jan 2010, 23:12

Ellenze, als je al zo veel Canon spullen hebt zou ik lekker bij dat merk blijven. Wanneer je daarnaast een ander merk koopt kun je de objectieven bijvoorbeeld, maar ook de flitser en andere accessoires moeilijk uitwisselen. Ik denk dat Full frame de toekomst heeft, zeker wanneer je wat professioneler wilt gaan fotograferen, maar daarover verschillen de meningen nogal en ook met een crop camera kun je fantastische plaatjes maken. Elja heeft een Canon 5D mark II en is daar erg tevreden over, dus wij plagen elkaar nog wel eens, omdat ik met Nikon fotografeer:-)
En over een fotohandel? Ik ben een 'ouwe' fotohandelaar (ik heb 3 fotowinkels gehad), dus mijn sympathie ligt bij een 'ouderwetse' fotowinkel. Ik vond vroeger niets leuker dan adviezen geven over de aankoop van een camera. Maar die winkels bestaan nagenoeg niet meer helaas. Ik zou best 100 euro meer willen uitgeven voor dezelfde camera, gekocht bij een vakman. Maar ook ik (zei hij beschaamd) heb mijn camera en toebehoren gekocht bij Kamera express (body) en Cameratools (objectief).
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

ellenze

Bericht door ellenze » wo 20 jan 2010, 23:46

hoi Jac,

Bedankt voor de reactie en de goede uitleg

Plaats reactie