Welke compactcamera naast de DSLR?

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie
jannoman

Welke compactcamera naast de DSLR?

Bericht door jannoman » di 03 sep 2013, 19:24

Hey,
Ik overweeg om een tweede camera te kopen maar welke?
Mijn spiegelreflex is can Canon maar moet ik daarom mijn merk trouw blijven?
Dan zou b.v. de nieuwe Powershot G15 kunnen.
Of de al wat oudere G1X (waarvan wellicht binnenkort de nieuwe versie verwacht wordt???).
Maar ik zou ook "vreemd kunnen gaan": wat te denken van de Fujifilm Finepix X10?
En ja, ze hebben allemaal z'n voors en tegens.
Mijn persoonlijke vereiste b.v. is RAW, goede en lichtgevoelige lenskwaliteit, misschien toch wel een kantelbaar scherm, relatief hoge ISO-waarden, relatief grote sensor, voldoende krachtige accu, flitser vind ik onbelangrijk.
Genoemde camera's hebben het allemaal min of meer, de een wat meer, de ander wat minder.
Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen en overwegingen waarom voor een bepaalde camera werd gekozen.
Jan.

Riona

Re: Welke compactcamera naast de DSLR?

Bericht door Riona » di 10 sep 2013, 07:41

Mag ik een suggestie doen? De Nikon 1V2 is een systeem camera maar ook compact.

duusker

Bericht door duusker » di 10 sep 2013, 15:03

Hoi,
ik zat met dezelfde vraag. Mijn spiegelreflex was mij te zwaar om de nek en ik kon hem ook niet altijd bij me houden. Wat ik gedaan heb:
1. Alle eisen die ik stelde op een rijtje zetten (o.a handmatig instellen, zoeker, gewicht/omvang).
2. Deze eisen opsturen naar de bekende fotowinkels (cameratop100, cameranu, Konijnberg, cameraland, kamera-express) en vragen om advies over modellen die aan al mijn eisen voldoen.
3. De suggesties bekijken en daarna een review lezen op dpreview.com.
4. De drie overgebleven modellen ben ik gaan bekijken in de winkel. Bij cameratop100 (in Holten) hadden ze er eentje (mijn favoriet) niet op voorraad maar ik kon een vrijblijvende bestelling doen en hem daarna in de winkel voelen (Ik twijfelde: Was hij niet te groot?) en uitproberen en daarna heb ik de koop definitief gemaakt.
Nu heb ik een Nikon Coolpix P7100 gekocht (ik wilde per se een zoeker er op). Daarmee kan ik alles (iso, diafragma, sluitertijd) handmatig en ook automatisch doen, bovendien past zo nodig mijn flitser van de spiegelreflex ook nog.

akbor75

Bericht door akbor75 » di 08 apr 2014, 12:20

Ik heb ook deze 'fout' gemaakt. In 2010 had ik een compact gekocht (Canon SX200 met veel zoom en stabilizer). Leek me handig. Maar in de praktijk was ik zo vaak ontevreden dat ik 'm weinig gebruikte en nu helemaal niet meer. Als je SLR gewend ben is compact simpelweg inferieur. Ik ken de argumenten ("het is maar voor..."), maar naar mijn mening maakt dat niet uit: Als je een foto maakt vind je het kennelijk belangrijk, dus waarom zou je het dan niet zo goed doen als anders?
Een lichtere camera kan zeker wel handig zijn, dan zou ik gaan voor de kleinste SLR die er is (bijv. Canon 100D) of een systeem camera. Ik heb zelf als extra camera de plastic fantastic Canon 600D, prima tevreden mee!

ManManMan

Bericht door ManManMan » wo 24 sep 2014, 19:33

Ik ben zeer tevreden over mijn DSLR Sony a500, met enkele objectieven, flitser en filters enz.
Soms is het niet altijd aangewezen om gepakt en beladen ergens op te duiken en dan is een broekzakcamera wel handig. Mijn Samsung Galaxy smartfoon is een point en shoot noodoplossing. Ik heb mij nu een Sony RX100M3 aangeschaft, een schitterend fototoestel met een optische zoeker en een haarscherpe Zeiss kleine zoom met 1.8 tot 2.8 lensopening. Ik heb zelfs de subjectieve indruk dat de scherpte van die 20 MP sensor zelfs beter is dan van mijn DSLR. Maar, ik geef toe dat nieuwe mesjes altijd goed snijden en dat die RX100M3 mijn nieuwste speelgoed is en ik die meer en meer gebruik. Het is geen vervanging maar een handig lichtgewicht alternatief voor een reflex.

Arthur Mol

Bericht door Arthur Mol » wo 19 nov 2014, 01:44

Panasonic Lumix FZ1000!
D7100 / 300F4 / 105F2.8 / 17-55F2.8 / 11-16 2.8 / SB600
flickr

Plaats reactie