Megazoom

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie
duusker

Megazoom

Bericht door duusker » di 06 mei 2014, 15:26

Verschillende camera's bieden nu een compactcamera aan met megazoon. 30x tot zelfs 60x optische zoom. Iemand ervaring met zo'n camera? Ik heb een paar vragen hierover:

Is zo'n camera bruikbaar voor natuurfotografie?
Is er altijd een statief nodig bij meer dan 30x zoom?
Zijn ze (met name 's avonds) wel lichtsterk genoeg?

Albert

KlaasSimon
Contacteer:

Re: Megazoom

Bericht door KlaasSimon » di 02 dec 2014, 21:44

Hallo, ik ben net lid maar ik zal je hopelijk helpen. Ik heb wel mensen daarmee foto's zien maken in een kijkhut. Met leuke resultaten, dus ja. Ik zou dan inderdaad een statief of een rijstzak gebruiken. En helaas zijn ze niet zo geschikt voor avondfotografie.

Groeten,
Klaas
http://www.molensinbeeld.nl
D7100, divers Nikon, Tokina en Tamron glas.

duusker

Bericht door duusker » di 02 dec 2014, 22:14

Hallo Klaas,

Bedankt. Ik ga er denk ik geen aanschaffen. Bij ons in de buurt is een natuurgebied aangelegd, zelfs met een vogelkijkhut, maar ik heb ontdekt dat ik het helemaal niet leuk vind om op vogels te zitten wachten...

Je maakt een goede start binnen de photofacts-community. Mijn ervaring is ook dat er altijd mensen zijn die willen helpen, bij phototalk en ook bij Werk-in-uitvoering.

Groeten,

Albert

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 03 dec 2014, 18:27

De term 'natuurfotografie' is nogal breed. Sommige mensen fotograferen slakjes van 1mm groot met macrolenzen en voorzetlenzen. Anderen fotograferen vogels met lange telelenzen, en er zijn ook mensen die het bosgevoel willen vastleggen met een groothoek.

Maar wat je ook doet, over het algemeen geldt: hoe meer een lens kan zoomen, des te minder is de kwaliteit. Mijn groothoekzoom gaat van 24mm tot 70mm (dus 3x) en mijn telelens van 70mm tot 200mm (ook 3x).

Of voor de lenzen die je noemt een statief nodig is hangt vooral af van waar tot waar het gaat (1-30 is heel wat anders dan 50-1500; ondanks dat het allebei een factor 30 is), en of ze lichtsterk zijn hangt af van de maximale diafragma opening.

Veel mensen staren zich blind op de zoomfactor bij een camera, maar persoonlijk vind ik dat nou zo ongeveer het minst belangrijke aspect van een objectief.

MadnavdLonra

Bericht door MadnavdLonra » vr 19 dec 2014, 17:24

Enige maanden geleden kwam Panasonic uit met een bridgecamera (compactcamera met vaste lens, maar die er uitziet en vrijwel hetzelfde kan als een DSLR) genaamd de Lumix FZ1000 uit zoombereik van 25 mm tot en met 400 mm. welke ik vanwege het grote bereik direct heb aangeschaft als "vakantiecamera" naast mijn Nikon D3 en heel veel glaswerk. Het is voor mij teveel van het goede om in het vliegtuig maar steeds zo'n zware professionele DSLR mee te zeulen, vooral in combinatie met een hele berg glaswerk.

Ik heb de camera op reis naar Turkije gelijk uitgeprobeerd, en ik moet zeggen: hij overtreft al mijn verwachtingen. Je kunt er prima mee uit de hand fotograferen, ook met 400 mm. uitgezoomd, alleen niet in donkere omstandigheden bij lange sluitertijden. Maar met de lichtsterkte van F2.8 en een ISO-bereik van 25000 kom je met een beetje spelen in de schemering nog een behoorlijk end.

Ook de videomogelijkheid is absoluut geweldig: 4k is dus 4 keer beter dan Full HD en dat zie je.

Ik heb er landschap, natuur en portretfoto's mee gemaakt, alsmede streetphotography mee gedaan.
Ook nog wat macro mee gedaan, wat ook prima ging. Dus antwoord op jouw vraag: ja, er is in ieder geval een compactcamera die ik je zeker kan aanbevelen: de Panasonic Lumix FZ1000. Hij kost ongeveer €850,00 maar daar krijg je veel kwaliteit voor.
Groet,
Madnav

Arthur Mol

Bericht door Arthur Mol » zo 01 feb 2015, 19:52

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb hem ook en hij bevalt prima!
D7100 / 300F4 / 105F2.8 / 17-55F2.8 / 11-16 2.8 / SB600
flickr

Plaats reactie