Nikon D5300 of Canon 700D?

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie
KlaasSimon
Contacteer:

Nikon D5300 of Canon 700D?

Bericht door KlaasSimon » di 02 dec 2014, 21:37

Hoi, mijn dochter wil graag een camera kopen. Ze moet ermee kunnen filmen en fotograferen. Ze wil de camera gebruiken voor shoots van bands en het filmen van de voorbereidingen e.d. Bij haar op de Academie hebben ze de Canon 600D. Maar ze leent mijn camera, een Nikon D200. Ik heb een fisheye en een 18-200 lens en die wil ze graag gebruiken. Ik weet niet of ze op de Academie een fisheye heeft maar die zal ze op den duur ook gaan kopen. Dus mijn advies is een Nikon D5300. Maar ik heb het aan een fotografiedocent gevraagd en hij zegt dat de kleine Nikons slechte (niet scherpe) foto's geeft. Ik vind dit niet terug in de reviews bij de internetwinkels of dpreview e.d. Wat is jullie ervaring?

Klaas
http://www.molensinbeeld.nl
D7100, divers Nikon, Tokina en Tamron glas.

reinoud
Contacteer:

Re: Nikon D5300 of Canon 700D?

Bericht door reinoud » wo 03 dec 2014, 18:32

Nikon of Canon maakt weinig uit. En hoe scherp een foto is hangt meer van de lens af dan van de body.

De 18-200 is geen toplens. Ik vermoed dat de docent het had over scherptediepte in plaats van scherpte. Dat is inderdaad iets wat meer tot zijn recht komt bij een fullframe body (zoals een Nikon D610), en een lens met een groter diafragma (die weer duurder is).
Een fisheye (heb je de Nikkor 10.5mm?) is al snel scherp van dichtbij tot oneindig.

Plaats reactie