Nikon D90 of D300S

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie
wab

Nikon D90 of D300S

Bericht door wab » wo 26 mei 2010, 11:59

Met mijn 70S krijg ik langzaam het probleem dat 6MP toch niet genoeg is. Nu had ik echter de beslissing genomen om een 300S te kopen, maar afgelopen weekend een D90 in handen gehad en nu heb ik een probleem, welke zal ik kiezen.
Ik kan een D90 kopen met een, Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VRII lens voor hetzelfde geld als een 300S body.
Mijn vragen: Hoe is de kwaliteit van deze lens en wat raden jullie me aan wat betreft de body.
Ik heb al een Nikon 50mm. 1.8 en een Sigma 150/500, daarnaast mijn kitlens 18/70 van mijn 70S en een Nikor 70/300.
Maak het me maar zo moeilijk mogelijk, met veel verschillende argumenten, ik sta voor alles open.
Gr. Wil

JacTrum
Beheerder

Re: Nikon D90 of D300S

Bericht door JacTrum » wo 26 mei 2010, 23:02

Wil, ik ben weliswaar een Nikongebruiker (ik had een D70S en heb nu een D700) maar ik ken andere modellen dan die twee onvoldoende om er een advies over te kunnen geven. Ik weet alleen dat de 300S nieuwer is en een ingebouwde videofunctie heeft. Op de site van Nikon (www.nikon.nl) kun je de camera's vergelijken. Misschien dat je de vraag ook voor kunt leggen op het forum van de Nikon Club Nederland: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

amandx2bc

Bericht door amandx2bc » do 27 mei 2010, 13:16

wab schreef:Met mijn 70S krijg ik langzaam het probleem dat 6MP toch niet genoeg is. Nu had ik echter de beslissing genomen om een 300S te kopen, maar afgelopen weekend een D90 in handen gehad en nu heb ik een probleem, welke zal ik kiezen.
Ik kan een D90 kopen met een, Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VRII lens voor hetzelfde geld als een 300S body.
Mijn vragen: Hoe is de kwaliteit van deze lens en wat raden jullie me aan wat betreft de body.
Ik heb al een Nikon 50mm. 1.8 en een Sigma 150/500, daarnaast mijn kitlens 18/70 van mijn 70S en een Nikor 70/300.
Maak het me maar zo moeilijk mogelijk, met veel verschillende argumenten, ik sta voor alles open.
Gr. Wil
Wij hebben een Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VRII lens een paar jaar geleden gekocht. Hij was toen net uit en werd alom geprezen. We hebben er allebei (mijn man en ik) veel mee gefotografeerd maar er zijn wat mankementen.
Een groot nadeel vinden wij dat hij uitwendig zoomt. Je krijgt dus een stofzuiger-effect. Binnen de kortste keren zat er stof in de lens. Hij is teruggestuurd naar Nikon en schoongemaakt maar al heel snel zaten we weer met het zelfde probleem. Het betekent dat je geen groter diafragma dan f/11 kunt gebruiken want anders zie je de viezigheid. Doordat de lens toch niet zo lichtsterk is, is dat lastig.
We hebben ook de AF-S 24-70 mm, de AF-S 70-200 mm en de AF-S 300 mm lenzen van Nikon en die zijn kwalitatief aanmerkelijk beter maar ook flink duurder. De foto's die je hiermee maakt zijn gewoon scherper.
Wat ik ook vervelend vind is het uitzakken van de lens als je de camera op je buik draagt. Je moet iedere keer die toeter terug duwen. Er zitten op de lens ringen die je kunt draaien. hieromheen zitten rubber draairingen met ribbels. Deze zijn inmiddels zo uitgelubberd dat ze verschuiven waardoor je, als ze verkeerd zitten, niet snel kunt reageren.
Wat ik wel prettig vind, en daarom gebruik ik hem toch nog wel, is het compacte formaat en het gewicht want de andere drie lenzen wegen nogal wat en zijn ook groter.
Wat kwaliteit betreft hangt het ervan af wat voor eisen je stelt. Als je alleen je foto's op internet plaatst is het een prima lens maar als je ook op groot formaat afdrukt en je foto's voor drukwerk moet gebruiken vind ik de lens niet erg geschikt.

Wat betreft de camera; zelf fotografeer ik met een oude D200 en mijn man met een D700. De D300s heeft volgens mij ook een cropfactor van 1/5., net dat de D90. Wat verder voor mij van belang zou zijn is de hoge ISO waarde. Daar heb je veel plezier van. Als ik zie wat mijn man nog kan in de schemer met de D700 en ik met de D200 is dat een irritant verschil.

Succes, Amanda

wab

Bericht door wab » zo 30 mei 2010, 19:48

Amanda en JacTrum bedankt voor de reactie en de kogel is door de kerk, ik ga het proberen met D90 en 18-200 lens en dan ga ik direct weer sparen voor de volgende aankoop. Het mooie van de lens is zijn groot bereik en nu heb ik met 2 lenzen een bereik van 18 tot 500 mm. dus kan ik een olifant en een huismus vangen.
Gr. Wil

Plaats reactie