systeemcamera versus DSLR

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Mie

systeemcamera versus DSLR

Bericht door Mie » ma 18 apr 2016, 16:08

Dag allen,

ik wil me al een tijd een nieuwe camera aanschaffen. Ben nu in het bezit van een Canon 600D. Ik ben op zoek naar een betere camera maar het nadeel is dan weer dat een betere Canon ook zwaarder is. Ik heb een slechte arm (verschillende operaties gehad) en aan mijn andere hand heb ik zware duimartrose. Daardoor heb ik soms last om langdurig met een camera op stap te zijn. Ik heb me een Fujifilm X T10 aangeschaft maar die valt me wat tegen. Ik vind het belangrijk dat ik een tamelijk hoge ISO kan gebruiken zonder ruis en met toch veel scherpte maar bij tests kan de Fuji niet tippen aan mijn Canon. De ruis is wel heel wat minder bij hoge ISO maar de scherpte moet er sterk voor inboeten. Dan liever wat meer ruis (die gedeeltelijk met lightroom kan weggewerkt worden) dan verlies van scherpte. Ik vraag me af of de Fujifilm Pro 1 (of 2) zo goed is als beweerd wordt of zijn er betere systeemcamera's of zijn alle systeemcamera's minderwaardig aan een goede DSLR.
Wat ik belangrijk vind: gewicht, scherpte, kleuren, hoge ISO waarde, snelheid iets minder belangrijk, compacte lenzen, groot dynamisch bereik, kantelbaar scherm, live view mogelijkheid
Ik wil tot max 2000 euro gaan met ev een standaardlens op.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze (of andere) systeemcamera en wat zijn de voor- en nadelen?
Bedankt!
Mie

P71

Re: systeemcamera versus DSLR

Bericht door P71 » ma 18 apr 2016, 20:27

Mag ik vragen waarom je een hoge ISO wil hebben/gebruikt?

Mie

Bericht door Mie » ma 25 apr 2016, 18:45

Sorry voor mijn late antwoord maar ik had het heel druk:
Waarom ik graag een hoge ISO wil gebruiken:
Omdat ik regelmatig foto's binnen neem (bij evenementen allerhande) en niet graag met flits werk omdat de sfeer van het moment er dan niet meer inzit.

grts,
Mie

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 25 apr 2016, 20:19

Mie schreef: Omdat ik regelmatig foto's binnen neem (bij evenementen allerhande) en niet graag met flits werk omdat de sfeer van het moment er dan niet meer inzit.
Met een beetje flitstechniek is dat overigens prima te doen...

egerards

Bericht door egerards » wo 08 jun 2016, 10:36

Ik ben een klein half jaar geleden overgestapt van een Nikon D7000 naar een Olympus OM-D EM-10 Mark II en heb er nog geen moment spijt van gehad. Ondanks de iets kleinere sensor is de signaal-ruisverhouding minimaal even goed te noemen. Ik schiet probleemloos mooie foto's op ISO 2500 à 3200. Mijn favoriete low-light objectief is de 25mm - f/1.8.

ManManMan

Bericht door ManManMan » di 14 jun 2016, 10:42

Een goede reflex blijft OK. Toch gebruik ik het steeds minder en gaat mijn voorkeur naar mijn spiegelloze Panasonic en Sony. Eenmaal gewoon aan een elektronische oogzoeker besef ik pas hoe veel beter het is om te zien hoe je beeld er zal uitzien met je gekozen instelling. Zeker voor zwart/wit en moeilijke contrastsituaties ben je veel beter af met een spiegelloze, you see what you will get. Met een reflex moet je als een aapje telkens op de review drukken om te zien hoe je foto er uit ziet. Mijn reflex haal ik nog maar af en toe uit de kast.

Setb

Bericht door Setb » di 14 jun 2016, 11:54

Ik schiet nu een paar jaar met een Olympus (em5 &em1)
Het zijn heerlijk camera's licht en compact en tegenwoordig is er ook een mooi assortiment lenzen te koop voor de systeemcamera's

Zelf schiet ik ook op evenement en festival met lastige belichtingen
Maar ze doen zeker niet onder aan de huidige DLSR

En veel mensen staan vreemd te kijken als je met een systeemcamera rondt loopt en niet met een grote zware DLSR
Want in de meeste ogen van de festivalgangers is het nog steeds
BIGGER IS BETER.. :lol:

Luc Vancamp

Bericht door Luc Vancamp » di 14 jun 2016, 14:29

Beste,

Ik heb een Nikon D700 en een Fuji X Pro 1.

2 zeer verschillende doeleinden. De X Pro1 kan wel aan de Nikon qua kwaliteit, maar ik gebruik hem voor andere doeleinden, zoals streetfotografie, portret kan ook, ... je moet wel meer tijd nemen dan met een reflex. En de nostalgie .. je kijkt vooraf met meer aandacht naar wat je gaat fotograferen.
Ik kan geen van beiden missen.

Luc

PixelDude
Contacteer:

Bericht door PixelDude » di 21 jun 2016, 19:51

Ik ben meer dan tevreden met mijn Olympus E-M1 en ervaar ook in de fotoclub waar ik lid van ben dat ik eerder een buitenbeentje ben tussen al die 'zwaargewichten'. Ik heb inmiddels wel de indruk dat er al enkelingen zijn die willen 'afslanken'. Olympus heeft daar een zeer goed dieet voor op de markt gezet, de E-M1.
Het leven is één grote illusie, maar wel één die het verdient om 'geleefd' te worden.

Mennofoto
Contacteer:

Bericht door Mennofoto » do 30 jun 2016, 11:01

Mochten jullie meer vergelijkingen hebben, ben ik ook wel geïnteresseerd. Licht en compact is mooi natuurlijk. Maar als kwaliteit er ernstig onder lijdt ga ik liever voor zwaar. Maar de techniek gaat op dit moment zo snel :D

Plaats reactie