Advies nieuwe DSRL Nikon

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Kolmer77

Advies nieuwe DSRL Nikon

Bericht door Kolmer77 » ma 25 jul 2016, 10:46

Beste Forum en fotografie liefhebbers,

Mijn naam is Roy een fanatieke fotograaf en zit te twijfelen tussen 2 nieuwe opvolgers van mijn huidige camera.

Op dit moment heb ik een Nikon D5100 waar ik echt mee begonnen ben, en ben er helaas op uitgekeken en geleerd.
Ik twijfel tussen de nieuwe body van Nikon D500 of de Nikon D750.

Wie kan mij hier goed adviseren en hoe deze camera's bevallen?
Er staan teveel verschillende info op internet, maar zoek een goede all round camera voor diverse doeleinden o.a.: portretten, bruidsfotografie, macro, vliegtuigen, natuur en fotograferen in de nacht en of concerten hoofdzakelijk.

Ik heb dus aardig wat eisen aan de nieuwe body, vandaar de nieuwe body die ik graag wil hebben, beide camera's schijnen goed uit de bus te komen, maar wil van jullie graag weten wat jullie mij adviseren en waarom?

Ik heb alle benodigde objectieven al van zeer goede kwaliteit, vandaar dat ik alleen een body zoek en jullie ervaring en mening.

Ik hoor het graag.
Mvg,
Roy

primefoto

Re: Advies nieuwe DSRL Nikon

Bericht door primefoto » di 26 jul 2016, 14:40

Waarom twijfel je tussen die 2?

Ik zou je willen adviseren je kennis eerst te verbreden.
Dan heb je deze vraag niet meer. Je zult namelijk compromissen moeten maken.
Wat ideaal is voor het een is dat niet voor het ander en jij zult zelf moeten kiezen welke dat zijn.

Maak een lijst met 2 kolommen en zet daar in de voor en nadelen tegen over elkaar. Neem de camera met de meeste voordelen. Let wel op dat je enkel echte voordelen noteert en geen veronderstelde voordelen. Ga ze daarna beiden in de winkel voelen. Dan kom je er wel. ;)
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

Kolmer77

Bericht door Kolmer77 » di 26 jul 2016, 14:46

Beste Primefoto,

Heb ik gedaan.
Er staat zoveel op internet dat k liever de verhalen uit de praktijk wil horen hoe ze bevallen etc.

Ik weet idd dat ik iets bij de een moet laten vallen en bij de ander kan krijgen.
Het zijn beide hele goede camera's qua recensies en test resultaten, maar ga eerder af op recensies dan test resultaten, die kunnen beïnvloedbaar zijn.

Maar bedankt voor je advies en tip.
Maar bedankt voor je tip en advies.

primefoto

Bericht door primefoto » di 26 jul 2016, 15:27

De verhalen uit de praktijk zijn juist mening en opinie en de slechtste graadmeter.
Dat is de manier om spijt te krijgen na de aankoop. Maar goed, ik zou zeggen ga er voor. ;-)

Al vast veel plezier met je nieuwe camera toegewenst.
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 26 jul 2016, 22:39

de vraag is: wil je FX of DX?

Kolmer77

Bericht door Kolmer77 » wo 27 jul 2016, 10:47

Hoi Prime,

Ik wil FX

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 27 jul 2016, 10:53

als je FX wilt valt de D500 dus automatisch af. Simpel.

egerards

Bericht door egerards » wo 17 aug 2016, 14:16

Als je FX wilt, dan wordt het automatisch de D750. Heb je er ook rekening mee gehouden dat je DX lenzen niet zomaar te gebruiken zijn? (Tenzij je de FX camera in een crop-stand gebruikt, maar daar schaf je geen FX voor aan.)

soonplaying

Bericht door soonplaying » di 23 aug 2016, 09:44

Ik heb een tijd met de D750 gewerkt nadat ik jaren met Canon heb geschoten. Dat was dus best een overstap, uiteraard wat bediening betreft en zo maar de foto’s waren duidelijk van een hoger niveau. Vergeleken met mijn Canon 7D en later de 6D viel mij vooral het veel grotere dynamisch bereik op, maar ook de detaillering. Waarbij ik wel moet aantekenen dat ik de 70-200 2.8 II van Canon weer (veel) beter vond dan mijn huidige 80-200 2.8 van Nikon. En verder gebruikte ik de Sigma 35 mm 1.4 Art op de Canon en momenteel op de Nikon. Ik heb later ook getwijfeld over de Nikon D500. Met name omdat deze camera bij hogere ISO-waarden duidelijk beter presteert (concertfotografie). Mogelijk ook omdat deze camera zich echt in het Pro segment manifesteert, terwijl de D750 toch meer een consumenten camera is. Natuurlijk wel een hele goede maar wat bediening en alles betreft toch duidelijk meer een consumenten camera. En wat de sensor betreft (Sony), die is gewoon erg goed van de D750. Ik blijf mij regelmatig verbazen over de kwaliteit daarvan. Al denk ik dat de D500 op dat vlak erg dicht in de buurt komt.

Luc Vancamp

Bericht door Luc Vancamp » di 23 aug 2016, 12:32

Beste,

Uw oude D5100 is een DX formaat. Indien je dan ook DX lenzen hebt, kan je alleen voor de D500 gaan, want de andere camera D750 is een FX formaat. Daar kan je geen DX lenzen op gebruiken.

Qua lichtmeting etc. is de D500 afgeleid van de D5 !! Maar ik verkies toch een FX camera.

Plaats reactie