advies gevraagd nieuwe camera

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Marc30396
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

advies gevraagd nieuwe camera

Bericht door Marc30396 » zo 20 mei 2018, 11:00

Hallo, nieuw op dit forum. Ben gewoon een amateurfotograaf, maar vind fotografie steeds leuker. Ik heb enige tijd geleden mijn Nikon D5100 verkocht en heb nu twee occasion Fujifilm camera's: de X100S en de X-S1. De X100S levert m.i. mooiere beelden dan die ik met mijn Nikon kreeg (vooral in combinatie met de 18-135mm zoomlens, die niet zo heel scherp was). Voor in de stad is de X100S een topper. Maar voor landschap mis ik de mogelijkheid om te zoomen. vandaar dat ik heel goedkoop de Fujifilm X-S1 er bij heb gekocht met een zoombereik van 24-600! Geweldige camera en met macro en (super)zoom mooie beelden; maar met 12 MP en een kleine sensor lever je bij landschappen wel echt in op beeldkwaliteit en de processor is ook vrij traag. De camera is uit eind 2011.

Ik vind Fujifilm erg fijn in het gebruik, maar een opvolger voor de X-S1 is er helaas nooit gekomen. Nu overweeg ik de aanschaf van de X-T20 met 18-55mm kitlens, maar ik ben bang dat ik de telezoom ga missen. Fujifilm heeft wel een 18-135 mm lens maar die is heel prijzig en de reviews zijn ook niet zo enthousiast. Lenzen wisselen (systeemcamera of DSLR) kan, maar liever een allround lens voor dagelijks gebruik.

Ik zou graag jullie advies willen vragen welke camera met een stevig zoombereik (24-200 minimaal) aan te raden is; met een budget van max 1.000 euro. Of ga ik met de 18-55 mm echt wel uit de voeten kunnen?

egerards
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: advies gevraagd nieuwe camera

Bericht door egerards » di 22 mei 2018, 12:29

Hoe groter het zoombereik, hoe meer water er bij de wijn gedaan moet worden. Wel is het zo dat de zoomlenzen van de diverse merken nog best wel uiteen lopen qua kwaliteit. Zo wordt de Canon 18-135mm een stuk beter beoordeeld dan de Fujifilm 18-135mm.
Bij het kiezen van fotoapparatuur zal je altijd enige compromissen moeten sluiten, maar je moet voor jezelf bepalen wat je echt belangrijk vindt. Er is een groot verschil tussen een 18-55mm lens (FF 28-80mm) of een camera met een 24-200mm+ equivalent. Persoonlijk zou ik alleen met een superzoom op pad gaan als ik echt met zo weinig mogelijk bagage op pad wil/moet en toch perse een groot zoombereik tot mijn beschikking wil hebben.
Ik ben nog wel eens fotograaf bij conferenties en dan maak ik meestal gebruik van twee bodies: eentje met een lichte telelens en eentje met een kwalitatieve lichtsterke zoomlens. Als ik met mijn huidige apparatuur op vakantie zou en weinig mee kan/wil nemen, dan gaat alleen de Olympus OM-D E-M1 mk2 + 12-40mm f/2.8 zoomlens mee.

Het advies dat ik jou wil meegeven, is eerst goed te bepalen hoe belangrijk jij de diverse aspecten vindt en aan de hand daarvan een top 3 samen te stellen. Succes met je overwegingen! Gr. Eric

bob

Re: advies gevraagd nieuwe camera

Bericht door bob » di 22 mei 2018, 21:03

Hallo Marc, ik gebruik sinds zo,n 3 jaar een systeem camera (Olympus om D em5 mark 2).
Al vanaf de introductie van dit type camera heb ik de voordelen er van gezien, en heb er geen moment spijt van gehad.
Zeker nu ook de systeem camera als full frame verkrijgbaar is heb je alle keus. Geen klapperende spiegels meer, en indien je wilt een 100% geruizeloze sluiter. Ook de electronische zoeker die je gelijk al laat zien hoe het eruit ziet. Speciaal bij bv tegenlicht opname. What you see is what your get.
De DSLR is geweest.

Succes met je keuze !
Bob

Plaats reactie