Goede spiegelreflex voor beginners?

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Sabine

Goede spiegelreflex voor beginners?

Bericht door Sabine » do 10 mar 2011, 17:25

Hallo allemaal :)

Sinds een paar jaar ben ik steeds meer bezig met fotograferen. Puur omdat ik het leuk vind en met mobiele telefoon. Super amateuristisch natuurlijk. Ook heb ik een paar oude analoge (spiegelreflex) camera's goedkoop op de rommelmarkt gekocht en ben ik daarmee gaan experimenteren. Het ouderwetse effect van de foto's en alle handmatige instellingen vind ik ontzettend leuk. Het nadeel van deze laatsten is dat het nogal duur is en helemaal omdat ik eigenlijk niet goed weet waar ik mee bezig ben. Ik weet net een beetje wat diafragma, sluitertijd enz doen, maar daar blijft het ook bij.
Nu heeft mijn stiefvader een spiegelreflex (Olympus e 450) en die leen ik regelmatig. Ik vind het ontzettend leuk en ik wil er graag meer van leren. Eigenlijk wil ik graag een eigen camera waarmee ik alles op m'n gemakje uit kan zoeken en zonder dat het veel rolletjes kost :)
Nu is alleen de vraag: welke?

De afgelopen dagen heb ik op internet lopen zoeken en de Olympus PEN e-PL1 leek een goede beginnersoptie. Niet al te duur en niet al te groot. Alleen is bij deze camera nou juist het menu zo ingesteld dat het 'vervagen' oid heet in plaats van 'diafragma'. En dat wil ik niet.

Een spiegelreflex is dan waarschijnlijk een betere optie (of heeft iemand een andere goede tip?).
Maar tussen de honderden camera's heb ik geen idee wat een 'goede' is.
Wie kan mij verder helpen?
Mijn budget is ongeveer 400 euro.

Alvast bedankt!
Sabine
Laatst gewijzigd door Sabine op za 12 mar 2011, 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Canon eos 1000D met standaardlens (18-55 IS) en tamron tele (70-200 geloof ik)
Flickr

Patrick
Contacteer:

Re: Goede (spiegelreflex?) beginnerscamera?

Bericht door Patrick » do 10 mar 2011, 19:23

Er zijn geen slechte spiegel reflex camera's naar mijn weten.
Kies een merk dat goed voelt,want eenmaal bij een merk zit je daar eigenlijk wel aan vast.
Zou zelf dan kiezen tussen Nikon of Canon,waarom?
Omdat die merken echte camera merken zijn, zichzelf bewezen hebben en gewoon goed zijn, de grootste keus hebt aan camera's,lenzen (naast eigen merk ook sigma en tamron beschikbaar),assosoaris.
Denk bijvoorbeeld aan een Canon eos 1000D,of een Nikon D3100.

Sabine

Bericht door Sabine » vr 11 mar 2011, 09:48

Dankjewel : )
Ik ben nu druk op internet aan het vergelijken en de canon 1000d en nikon d3100 zien er inderdaad goed uit.

Andere tips nog altijd welkom!
Laatst gewijzigd door Sabine op za 12 mar 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » vr 11 mar 2011, 21:32

Mijn tip zou zijn: besluit of je Nikon of Canon wlt (waarom? Alle accesoires van andere fabrikanten worden altijd gemaakt voor deze merken, en *misschien* voor andere merken). Voor mij was een belangrijk argument dat een aantal mensen in mijn omgeving ook Nikon gebruiken en we lenen regelmatig spullen van elkaar.

Als je weet wat je wilt: koop liever een tweedehands uitgebreider model van een paar jaar oud dan een nieuw instapmodel. Ik heb al meerdere bodies en lenzen tweedehands gekocht en nog nooit spijt van gehad. En een camera van 2 of 3 jaar oud is qua specs nog altijd beter dan wat de professionals 10 jaar geleden gebruikten om briljante foto's mee te maken.

Sabine

Bericht door Sabine » za 12 mar 2011, 13:35

@ Reinoud
Dank je. Ik ben er nu ook wel zeker van dat ik een nikon of canon wil. Zeer waarschijnlijk een van de bovenstaande modellen. Ik twijfel alleen nog erg welke van de twee ik wil aanschaffen. (en ja ik wil wel een 'eerstehands' omdat er dan niet iets mee gebeurd kan zijn).

De vraag is alleen.. welke zal ik kiezen? Over allebei heb ik goede verhalen gehoord, en over allebei ook dat de standaard kitlens okee is, maar niet geweldig.
- De canon eos 1000d is zo'n 100 euro goedkoper, maar daarentegen wel 2 jaar ouder dan de nikon (en geen videofunctie). de nikon is nieuwer en dus duurder, maar weet iemand of er echt grote voordelen zitten aan de nikon? Of juist nadelen?
- welke heeft een handiger menu? bijvoorbeeld meer sneltoetsen? of is dit erg persoonlijk?
- is de auto guide van de nikon een nuttige toevoeging voor mij als beginner, of zal het alleen maar in de weg zitten?

Ik ben wel van plan de camera's in de winkel eens goed in de hand te nemen :)
Laatst gewijzigd door Sabine op za 12 mar 2011, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 12 mar 2011, 13:41

Wat zou er met een camera gebeurd kunnen zijn? Als hij het doet doet hij het, zo is mijn ervaring. En je kunt beter geld uitgeven aan een goede lens dan aan een nieuwe body die al een kwart van zijn waarde verliest zodra je er de winkel mee verlaat...
Zeker omdat je aangeeft een 'beginnerscamera' te zoeken zou ik je vooral adviseren niet het nieuwste van het nieuwste te kopen. Leer eerst eens wat je *in de praktijk* belangrijk vindt aan een camera voordat perse een nieuwe koopt.

Nogmaals: ik heb meerdere tweedehands spiegelreflexbodies gekocht, en daar heb ik nog nooit spijt van gehad. En van het geld dat ik daarmee heb bespaard heb ik echt belangrijke zaken kunnen kopen zoals *goede* lenzen.

De vragen die je stelt over scherpstelmotoren en sneltoetsen bevestigen dat alleen maar: als je dat belangrijk vindt (en dat vind ik ook) heb je meer aan een D300 of D300s dan aan een D3100.
Laatst gewijzigd door reinoud op za 12 mar 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabine

Bericht door Sabine » za 12 mar 2011, 13:46

Hmm.. daar valt wat voor te zeggen. Daar moet ik even over nadenken ;)
Zou je me dan aanraden om bijvoorbeeld de canon 1000d te kopen of een andere?
Flickr

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » za 12 mar 2011, 13:52

Als Nikon gebruiker ben ik niet erg thuis in de Canon modellen, dus daar kan ik je weinig over vertellen. De eerste keuze die je zult moeten maken is welk merk je gaat gebruiken. En in de praktijk is dat een keuze waar je niet snel op terug zult komen, want je zult niet snel al je lenzen willen vervangen.
Of je Canon of Nikon kiest maakt weinig uit: allebei prima merken met prima lenzen en veel accesoires beschikbaar. Veel mensen bepalen hun voorkeur op basis van wat lekker in de hand ligt.

Sabine

Bericht door Sabine » za 12 mar 2011, 13:56

Nikon of canon maakt me eigenlijk niet uit. Ik dacht het af te laten hangen van de camera die me het handigst lijkt voor mij. Ik noemde nu de canon omdat deze zo'n 3 jaar oud is en best betaalbaar. Als ik tweedehands zou gaan kopen zijn er natuurlijk ineens veel meer mogelijkheden binnen mijn budget (rond de 400 euro), dus ik dacht, misschien heb je nog een goede (nikon) tip?

Update:
Ik zie net dat ik op een oude analoge eos 500 n een 28-80 mm lens heb zitten, die waarschijnlijk op de canon past. misschien toch een argument om voor een canon te kiezen..
Flickr

Patrick
Contacteer:

Bericht door Patrick » za 12 mar 2011, 19:50

Sabine schreef: - de nikon heeft geen scherpstelmotor, maar die zit wel in de kit lens (ik ben van plan een kit te kopen, welke ik ook kies). De canon heeft dit wel in de body.
even een kleine correctie:
Canon heeft bij geen enkel model de scherpstelmotor in de body,dat zit bij canon in de lens.

Plaats reactie