Goede spiegelreflex voor beginners?

Bespreek de nieuwste camera's, de slimste aanschaf en de handigste features van je camerabody.
Sabine

Re: Goede spiegelreflex voor beginners?

Bericht door Sabine » za 12 mar 2011, 19:57

o, dank je, dan heb ik het verkeerd gezien of het stond ergens verkeerd.
Canon eos 1000D met standaardlens (18-55 IS) en tamron tele (70-200 geloof ik)
Flickr

libeco
Contacteer:

Re: Goede (spiegelreflex?) beginnerscamera?

Bericht door libeco » zo 13 mar 2011, 13:58

Sabine schreef:...Ik zie net dat ik op een oude analoge eos 500 n een 28-80 mm lens heb zitten, die waarschijnlijk op de canon past. misschien toch een argument om voor een canon te kiezen..
Als deze daadwerkelijk past (al dan niet met converter) dan kan dat zeker een reden zijn. Ik kan het alleen maar me de anderen eens zijn dat Canon of Nikon niet echt veel verschil maakt. Of je een nieuwe of tweedehands moet kopen... tsjah, ik weet niet echt wat ik daarvan moet denken. Ik ben zelf na 3 jaar 400D overgestapt op 7D (Canon), beide nieuw. Ik denk dat die voorkeur voor een mogelijke tweedehands toch echt bij jou aanwezig moet zijn.

Sabine

Bericht door Sabine » zo 13 mar 2011, 19:41

Nou ik ben er uit. De ideale combinatie volgens mij:
Een vriend van me wil zijn canon 18-55 IS en (ik weet niet of het tamron of canon is) 75-300 lens aan mij kwijt voor 120 euro en dan koop ik er zelf de 1000D bij voor maximaal 325 euro. (en nog een geheugenkaartje + tas).

Bedankt voor jullie hulp he :D
Flickr

Johan P.

Bericht door Johan P. » zo 20 mar 2011, 21:58

Als ik je zo hoor spreken over fotografie heb je er nog bar weinig verstand van:
"Alleen is bij deze camera nou juist het menu zo ingesteld dat het 'vervagen' oid heet in plaats van 'diafragma'. En dat wil ik niet.

Een spiegelreflex is dan waarschijnlijk een betere optie"

En dat geeft uiteraard niet. Welkom in de wondere wereld van de fotografie. We hopen je nog vaak terug te zien hier op het forum. Ik heb 3 tips voor je.
1.) Ga voor het fotograferen, niet voor de 'knopjes' op de camera.
2.) Veel (betere) fotografen geven een SLR te leen als je een beginnerscursus fotografie bij ze doet. Ga dat eerst eens doen, dan kun je wellicht een betere mening vormen over welke camera je wilt aanschaffen.
3.) Dit is meer een algemene vuistregel. De lens maakt de foto, niet de camera. Liever investeren in glas dan in een body.

Succes ermee.

Sabine

Bericht door Sabine » za 26 nov 2011, 21:14

Hee lieve mensen,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier reageerde, maar ik dacht, ik laat eens weten hoe het gaat. Ik heb m'n eos 1000D nu een aantal maanden en ik ben er nog steeds hartstikke blij mee :)
Flickr

WillemHJRooze

Bericht door WillemHJRooze » ma 05 dec 2011, 15:34

Hoi Sabine,
Na jaren geleden met Pentax te zijn begonnen fotografeer ik nu al jaren met Canon. Ik weet niet beter, dus vergelijken met andere merken kan ik niet, maar ik weet wel dat ik zelfs binnen Canon some niet weet welke camera ik wil hebben. Alweer een paar jaar geleden kwam ik in contact met een winkel, Cameraland in Alkmaar en ik vroeg naar een nieuw type Canon. Heel brutaal vroeg de verkoper mij waarom ik die wilde hebben. Later vroeg hij wat ik eigenlijk voor soort fotograaf was en met mijn camera wilde doen en toen begreep ik zijn eerste vraag ook ineens. Na zijn vraag te hebben beantwoord liet hij mijn een tweede hands EOS 1D Mark II N zien. Een naar later ook bleek geweldige camera voor bijna hetzelfde budget. Was van een collega fotograaf geweest, schoon gemaakt en gereviseerd en ik kreeg ook nog garantie. Momenteel ben ik al bijna 6 maanden in India en is die camera mijn beste vriend. Ik heb in de loop der tijd twee dingen geleerd: Allereerts koop een camera die bij je past en pas je niet aan aan je camera en ten tweede ga voor advies naar een goede fotozaak. In mijn geval was dat Cameraland (cameraland.nl) maar er zijn er meer. Tenslotte als je toch voor een nieuwe gaat, kijk dan voor je hem koopt eerst op internet of je hem voor de beste prijs koopt. Was vroeger niet leuk voor een winkelier, maar tegenwoordig doen ze het zelf ook. Er zijn er die als je zegt, dat je hem elders voor minder hebt gezien ook voor het lagere bedrag willen verkopen. Let wel op, service is ook wat waard.

Kolmer77

Bericht door Kolmer77 » di 26 jul 2016, 11:50

Beste Patrick,

Ik ben een fervent Nikon liefhebber en wil niets anders meer.
Ipv een 3100 ga dan bv eens een stapje hoger en bekijk de Nikon d5100 of de d7100 serie.
Dan zit je er goed tussen in , en heb je langer plezier van je camera.

Ik gebruik nu een 5100 Nikon, maar wil zelf een d500 of de d750 om de laatste stap te maken.
Ik ben uitgeleerd en gekeken op mijn huidige, vandaar mijn advies.

Kijk wat je er vooral en namelijk mee wil doen.
Stel een duidelijk eind bedrag voor dat je wilt uitgeven.
Wat wil je er op de lange termijn mee bereiken en halen.

Op basis hiervan kijken welke je zou willen en of even door sparen, doe ik hu ook!

Zowel de Canon als de anikon staan beide bekend als top camera's alleen met de Canon heb ik totaal geen ervaring.
Ligt aan de handigheid van de gebruiker etc.

Succes met je keuze en hoop dat je er iets aan hebt.
Een 2e hands is goedkoper, maar denk eraan het is techniek, en ik echt veel waarde aan goede service. D'r kan altijd iets stuk gaan of er iets mee zijn!

Bespaar dus niet op een paar honderd euro!

Mvg,
Roy

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 26 jul 2016, 22:43

Kolmer77 schreef: Ik ben uitgeleerd en gekeken op mijn huidige, vandaar mijn advies.
"uitgeleerd"? Wat valt er te leren aan een camera (ja hoe je hem moet bedienen). Een camera is een stuk gereedschap. Foto's maak jij als fotograaf. "uitgeleerd en uitgekeken" op een camera vind ik echt een slechte reden om een andere te kopen. Elke verkoper zal het met me oneens zijn, maar op deze manier ga je echt geen mooiere foto's maken ben ik bang...
Er zijn hele goede redenen te bedenken om een nieuwe camera te kopen. Ik zit zelf te denken aan een nieuwe body ter vervanging van mijn inmiddels 7 jaar oude D700. En de voornaamste reden is dat ik behoefte heb aan een betere autofocus, omdat die me in moeilijke omstandigheden wel eens in de steek laat. Maar "uitgekeken" ben ik er niet op. Ik kijk niet naar mijn camera maar door mijn camera

Kolmer77

Bericht door Kolmer77 » wo 27 jul 2016, 10:53

Op een gegeven moment, heb je wel de kennis en ervaring van je eigen camera goed onder de knie met wat je wil en wil bereiken.
Daarom ik dus tegen zaken aan die mijn huidige camera de Nikon d5100 niet kunnen.

Zoals je zelf zegt, het uiterlijk zegt niet zoveel, maar je hebt te maken met bepaalde grenzen die de camera aan kan, en je leert van iedere foto serie weer en iedere afdruk.
Dat bedoel ik ermee.

Het is niet negatief bedoeld, maar ben jij UT om alleen kritiek te geven ook om iemand advies en opbouwend kritiek te geven. Daar zit nog al wat verschil in. Ik bedoel het goed, maar kan soms een beetje verkeerd over komen.

Finne dag verder

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 27 jul 2016, 11:58

Ik geef regelmatig advies hier. Maar ik geef ook mijn eerlijke mening.
Ik heb mijn eigen camera goed onder de knie, en ik ken de beperkingen.

Ik ben erg benieuwd wat jij niet met je D5100 kan, vooral als je kijkt wat fotografen pakweg een jaar of 10 geleden deden met een D100 en welke platen ze daarmee schoten.

Ik ga ervanuit de *ik* de grootste beperking ben in de foto's die ik maak.

Plaats reactie