Lensadvies gevraagd voor mijn Canon 550d

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie
Vuurvliegje

Lensadvies gevraagd voor mijn Canon 550d

Bericht door Vuurvliegje » za 26 aug 2017, 18:11

Beste Phototalkers,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een nieuwe lens voor mijn Canon 550d. Eerst even iets over mijzelf als hobby fotograaf, ik ben 2 jaar geleden gestart met mijn eerste DSLR om betere en mooiere foto's te maken op vakanties. Op vakantie vind ik dit erg leuk om te doen en buiten de vakantie om trek ik er ook nog wel eens op uit om foto's te maken. Op dit moment heb ik de Tamron 17-50 2,8 (non-vc) als enige lens.

Aankomende vakantie ga ik naar Zuid-Afrika waar ik uiteraard ook wat safari's ga doen. dan wil ik graag wat meer zoom ter beschikking hebben. Nu vind ik fotograferen erg leuk, maar wil het liefst niet wisselen van lens (ik weet dat je dan compromissen moet gaan maken qua scherpte en diafragma). Ik ga met 2 vrienden die verder niets met fotograferen hebben en wil ze niet gaan ophouden met wisselen van lenzen etc.

Nu heb ik na eindeloos op internet te hebben gestruind een Tamron 18-270mm 3,5-6,3 VC gekocht, tweedehands. en een aantal middagjes ermee op uit geweest. Iets in me zegt dat ik hier niet goed aan heb gedaan. De zoom is erg leuk en de resultaten zijn prima, maar op 18mm voor landschapsfotografie vind ik de scherpte erg tegenvallen bij het inzoomen op de computer.

Nu zit ik te twijfelen om deze lens weer te verkopen en een Canon 18-135mm ervoor terug te kopen. Nu heb ik wat vragen hierover voor de experts.
Doe ik hier goed aan of zal ik meer plezier hebben aan de 18-270mm van Tamron?
Daarnaast, zal ik het stukje zoom 135-270mm erg missen?
En krijg ik met de Canon lens een stukje scherpte terug die ik bij de Tamron mis?

Ik vind het erg lastig om hier een goede keuze in te maken en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Vast bedankt!

egerards

Re: Lensadvies gevraagd voor mijn Canon 550d

Bericht door egerards » di 29 aug 2017, 12:33

De 17-50mm Tamron zonder VC staat bekend als een goede scherpe lens. Heb 'm zelf ook gehad en was er zeer tevreden over. De 18-270mm Tamron daarentegen staat niet bekend als een uitmuntende lens. Heel divers toepasbaar, maar je mag en kan geen topkwaliteit verwachten.
Mocht je voor de Canon 18-135mm gaan kijken, wees je er dan bewust van dat er twee versies van bestaan:
  • Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
  • Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 STM IS
De eerste (oudere) variant staat er niet om bekend een optisch wondertje te zijn, maar de tweede nieuwere variant wordt een stuk beter beoordeeld. Kijk maar eens naar de testen op http://photozone.de. Beide lenzen zijn er getest.

Wat het ontbreken van zoombereik betreft: ik denk en verwacht dat je op een safari met 135mm hopeloos zoombereik tekort gaat komen. Idealiter zou je dan een goede 70-300mm lens willen meenemen. Ik zou in jouw situatie de 18-135mm voor de allround plaatjes meenemen en een 70-300mm speciaal voor de safari tripjes. Maar goed, het moet budgettair natuurlijk ook te verantwoorden zijn... ;)

Succes met je overwegingen en keuzes!

tdwrsa
Contacteer:

Bericht door tdwrsa » di 05 sep 2017, 19:06

Hallo vuurvlieg
Even een reactie van iemand die in ZA woont.
Als je op Safari gaat heb je inderdaad meer dan 135mm nodig. Een grote olifant zal best lukken maar je zult vele kleinere taferelen niet goed in beeld krijgen. Ben zelf wel met alleen een18-135 IS naar Kruger geweest en dat is beslist te min.

Gebruik nu Tamron 150-600 zoom, maar die is wel erg zwaar om mee te torsen op reis, maar is wel de goedkoopste lange zoom denk ik, en ben heel tevreden met de resultaten.

Het hangt er dus allemaal van af wat je wilt doen
Een macro lens voor de vlinders
10-18mm lens voor die mooie melkweg foto.
18-135mm voor de alledaagse plaatjes
en nog een zoom 300mm of zo voor Safari, het word een hele tas vol.
Geniet je reis naar dit mooie land.
Groeten uit ZA

tdwrsa
Contacteer:

Bericht door tdwrsa » di 05 sep 2017, 19:14

Vuurvliegje

Bericht door Vuurvliegje » do 07 sep 2017, 11:17

Bedankt voor jullie antwoorden!

@tdwrsa, je foto's zien er fantastisch uit! Kan niet wachten om zelf wild te gaan spotten daar in de buurt. Alleen wil ik geen 150-600mm lens meenemen, om het allemaal wat draagbaar te maken op vakantie.

Ik zit er nu over te denken om een Canon 18-135mm STM te kopen en deze mee te nemen als allround lens die ook relatief scherp is. Daarnaast de Tamron 18-270 meenemen om meer zoom te hebben tijdens safari's.
Dan laat ik mijn Tamron 17-50mm thuis, ik denk dat ik die niet nodig ga hebben door de overlap. Al is de 2.8 diafragma over het hele bereik wel heel fijn.

Iemand nog een gedachte hierover? :)

tdwrsa
Contacteer:

Bericht door tdwrsa » di 12 sep 2017, 13:46

Lijt me een geode keuze vuurvlieg.
Misschien de moeite waard er nog een 1.4 x TeleConvertor bij aan te schaffen, dan heb je samen met je 1.6x cropfactor een bereik van net over de 600mm. (270x1.6x1.4)
Of die TC goed werkt met die lens zou je even moeten opzoeken, vooral op autofocussen letten.

Een andere benadering is uiteraad een kwalteits Bridge Camere, zoals de Canon SX50 of SX60. Dichtbij tot 1200mm allemaal in een handig apparaatje. Licht gewicht op reis. Natuurlijk met met beperkingen, vooral de snelheid. (focussen, opstarten)
Hier een link naar een site van zo'n bridge enthousiast. http://psnp.lightshedder.com/?p=945
Heb trouwens zelf een SX40, de voorloper van de SX50, een uitstekende camera en wil je toch wat macro werk doen zet er dan een Raynox DCR-250 voor, weegt een paar gram en past in je hemdzakje.
Groeten,
tdwrsa

Ben1250

Bericht door Ben1250 » wo 13 sep 2017, 09:25

Beste vuurvlieg
Je vraagt om lensadvies en je ziet, Dat is en blijft altijd een zaak van compromissen sluiten. Maar als ik je vraag/verhaal goed lees dan vraag ik me af of jij wel een lensadvies moet hebben. Ik zou je eens veel liever in de richting van de superzooncamera’s laten kijken. Dan sluit je het compromis met de camera i.p.v. met het objectief. Natuurlijk heb je dan meestal een veel kleinere sensor dan met een SLR maar die dingen zijn vandaag de dag best goed en het zou heel goed kunnen dat jij daar voor de eisen die jij er aan stelt meer dan genoeg aan hebt. Kijk eens naar de plaatjes die daar vandaag de dag uitrollen. Dat doet in de meeste gevallen niet of nauwelijks meer onder voor een SLR in de middenklasse.
En dan heb je niks meer te wisselen tijdens de rit. Altijd een flink zoombereik bij de hand. Lekker licht om mee te nemen. Ja fotografische hoogstandjes als een mooi bokeh zullen wat moeilijker worden doch onderschat de elektronica niet wat ook die dingen zeker niet minder meekrijgen dan een SLR. En die dingen staan ook al volop op 2e hands sites voor een prijs die niet hoger ligt dan een goed objectief. Lijkt mij zeer de overweging waard. Kijk naast de optimale officiele plaatjes ook eens op sites als Zoom.nl en zoek tussen de voor jou aansprekende foto’s naar (hobby)fotografen die met zo’n type camera werken. En kijk dan eens verder bij hun foto’s wat je van de kwaliteit vind.

leobougis

Bericht door leobougis » wo 27 sep 2017, 18:00

Al gekeken naar de Tamron 18-400? Ik lees daar best goede reviews over. Zie https://www.youtube.com/watch?v=AzkaYjIloOU of zoek in Google op "Tamron 18-400".
Succes.

Plaats reactie