full-frame objectief op crop camera

Er zijn honderden verschillende objectieven te koop die behoorlijk kunnen verschillen in kwaliteit. Bespreek hier welk objectief jij nodig hebt..
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
silvester1987
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

full-frame objectief op crop camera

Bericht door silvester1987 » wo 11 jul 2012, 23:16

Beste photo-talkers!

Ik ben heel brutaal, maar ik wil graag 2 vragen aan jullie voorleggen:

Vraag 1:
Ik heb een tijd geleden (onder Gearheads / objectieven) een topic gestart over een kitlens opvolger. Ik heb inmiddels een aankoop gedaan, met behulp van adviezen. Ben zeer tevreden. Alleen toen ik de lens (2e hands) op ging halen vertelde de verkoper me dat het een full-frame versie (EF) van het objectief betrof, ik heb zelf een 1000D. Had ik van te voren helemaal niet aan gedacht dat te vragen. Nu wist ik wel dat de EF-vatting van een Canon (full-frame) objectief altijd past op een APS-C camera en niet anders om. Maar wat houdt dit nu eigenlijk technisch gezien in? Als ik eenzelfde objectief met dezelfde brandpuntafstanden voor een EF-S vatting had gekocht (mocht deze beschikbaar zijn...) had dat dan een ander beeld gegeven, dan nu? Ik ben bekend met de vergrotingsfactor van 1.6 op APS-C camera's van Canon, maar weet niet of een full-frame objectief of hetzelfde objectief in een APS-C versie een ander beeld geven?! Anders zou niemand een EF-S objectief kopen toch?

Vraag 2:
Mijn vrouw komt heel vaak in een zaak waar ze voor een grijpstuiver (.....heel weinig) Canon objectieven verkopen van analoge Canon camera's. Heb je hier iets aan als je een digitale SLR hebt met APS-C sensor, bijv. zoals ik een 1000D? Zijn er 'analoge' objectieven die ook beschikken over AF? Of kunnen deze alleen handmatig scherpgesteld worden? Waar moet ik op letten bij de aanschaf ervan?

Op bovenstaande vragen kan in online eigenlijk geen antwoorden vinden, dus vandaar hier de vragen....

Alvast bedankt allemaal! :roll:

annoh
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: full-frame objectief op crop camera

Bericht door annoh » za 14 jul 2012, 07:06

De door jou gstelde vragen zijn al tig keer gesteld, maar dit terzijde.

De brandpuntsafstand van een objectief verandert niet wanneer je overgaat van FF naar APS-C, de beeldhoek wel. Immers, een deel van het licht valt bij APS-C naast de sensor omdat die kleiner is. Omdat niemand in de handige term 'beeldhoek' denkt gebruiken we het woord 'brandpuntequivalent' . Dus een 100 mm bijvoorbeeld wordt, wat betreft beeldhoek, op een APS-C camera een 150 mm.

Canon heeft voor het EOS tijdperk de FD vatting gehad. Geen AF en geen elctronische overdracht info. Er zijn wel adapters. Maar ik weet niet of jij doelt op FD lenzen.
Workshops portretfotografie en fotobewerking, fotoweken in Frankrijk en Friesland: http://www.annohuidekoper.nl

silvester1987

Bericht door silvester1987 » za 14 jul 2012, 07:33

annoh schreef:De door jou gstelde vragen zijn al tig keer gesteld, maar dit terzijde.

De brandpuntsafstand van een objectief verandert niet wanneer je overgaat van FF naar APS-C, de beeldhoek wel. Immers, een deel van het licht valt bij APS-C naast de sensor omdat die kleiner is. Omdat niemand in de handige term 'beeldhoek' denkt gebruiken we het woord 'brandpuntequivalent' . Dus een 100 mm bijvoorbeeld wordt, wat betreft beeldhoek, op een APS-C camera een 150 mm.

Canon heeft voor het EOS tijdperk de FD vatting gehad. Geen AF en geen elctronische overdracht info. Er zijn wel adapters. Maar ik weet niet of jij doelt op FD lenzen.
Beste Annoh,

Desalniettemin dank voor je reactie. Ik zal voortaan de zoekfunctie van het forum gebruiken...

Maar volgens mij is de vraag meestal wat het verschil is tussen een FF en een APS-C is. Dat weet ik wel, de kleinere beeldhoek zoals je beschrijft. Om duidelijk te maken dat we hetzelfde bedoelen zie link....http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... s:18,i:172

Wat mijn concrete vraag eigenlijk is: als ik op APS-C camera een FF-objectief gebruik, geeft dat hetzelfde effect als het reguliere verschil tussen een FF en APS-C?

En wat betreft de 'oude' lenzen is het me nu duidelijk. EF en EF-s lenzen werken altijd op mijn 1000D.

Bedankt!

annoh

Bericht door annoh » za 14 jul 2012, 08:02

Wat bedoel je met 'reguliere verschil"
Workshops portretfotografie en fotobewerking, fotoweken in Frankrijk en Friesland: http://www.annohuidekoper.nl

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » do 26 jul 2012, 10:14

Het maakt niet uit of je een EF of EF-S objectief op je APS-C camera gebruikt. Een EF objectief projecteert een grotere cirkel op de achterwand van je camera (waar de sensor zit). Bij een EF-S is die cirkel kleiner. In beide gevallen kun je met een APS-C camera het gehele beeld vastleggen.

Een EF 50mm objectief geeft hetzelfde beeld als een EF-S 50mm (niet dat die bestaat, maar goed). Bij EF-S objectieven wordt ook altijd het brandpuntsafstand in dezelfde mm aangegeven. Bij beide objectieven is lijkt de uiteindelijke uitsnede (APS-C versus FF) op ongeveer 50 x 1.6 = 80 mm.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Axel Emmermann
Contacteer:

Bericht door Axel Emmermann » di 07 jul 2015, 23:17

Ik heb vernomen van mijn cameraboer dat de EF-s lenzen een tikje dieper in de camera zitten, een ietsje dikkere vatting. De spiegel van een full-frame camera is wat groter en kan tegen die vatting slaan bij het opklappen. Daar krijg je dan geheid zware kosten mee. Het gebeurd niet altijd maar er is geen "literatuur" waar je kan lezen of een bepaalde EF-s lens op een bepaalde full-frame al dan niet veilig is. Het wordt gewoon afgeraden om ze te gebruiken.

Axel

duynduyn
Contacteer:

Bericht door duynduyn » di 07 jul 2015, 23:21

Uh . . . Axel,

Realiseer je je, dat je op een 3 jaar oude topic reageert ??
Het verhaal dat je neerzet klopt trouwens als een bus !!

gr
Jan

Plaats reactie